6. února 2012

Zatímco všechny členské letecké společnosti Evropské asociace leteckých dopravců AEA loni zvýšily počet cestujících o 7,1 procenta, s Českými aeroliniemi cestovalo meziročně o 7,5 procenta cestujících méně. Dopravce tak dále snížil svůj podíl na letišti v Praze-Ruzyni, které loni vykázalo nárůst zhruba kolem dvou procent. Pozitivním důsledkem pokračujícího snižování počtu letadel a linek v rámci restrukturalizace ztrátového dopravce je podle jeho vedení naopak zvyšující se efektivita využití flotily: celkový počet letů ČSA se totiž loni meziročně snížil o plných 17,4 procenta.
„Díky restrukturalizačnímu plánu a postupné proměně dopravní sítě se daří zvyšovat obsazenost letadel. Ta se postupně přibližuje průměru AEA (sdružení evropských leteckých dopravců), i když v roce 2011 tento trend mírně zpomalil,“ uvedl minulý týden na tiskové konferenci v Praze prezident společnosti Philippe Moreels. Celkem loni podle něj český národní dopravce odbavil 4,25 milionu cestujících. Využití sedačkové kapacity ve vnitroevropském provozu se zvýšilo na 69,3 procenta.
V nákladní dopravě se efektivita zvýšila ještě výrazněji. Podle neoficiálních předběžných údajů loni České aerolinie odbavily 27,243 tisíce tun zboží a pošty, jen o tři procenta méně než v roce 2010.
Snížení počtu destinací o jedenáct procent a omezení flotily o pětinu přineslo zvýšení utilizace flotily o pět procent. Struktura cestujících se změnila ve prospěch pasažérů mezi dvěma cílovými body (point-to-point; P2P), naopak dramaticky – téměř o pětinu na 54 procent – klesl počet transferových cestujících, informoval dále viceprezident ČSA pro prodej a marketing Jiří Marek.
Ruská karta
Tento vývoj je podle něj v souladu s aktuální strategií dopravce, která je založena na rozvoji páteřní sítě šestnácti destinací v Rusku a zemích SNS a „velké šestky“ destinací v západní Evropě (Amsterdam, Paříž, Barcelona, Madrid, Milán a Řím), které generují již celkem 48 procent veškerých výnosů dopravce. Cílem posilování letů do východních destinací je podle vedení ČSA „dotvoření smysluplného transferového mostu mezi východem a západem“. Navzdory celkovému poklesu se loni počet cestujících na východních linkách dopravce zvýšil meziročně o více než osm procent. Pomáhá mu v tom jeho image na ruském trhu: pro ruské cestující bývá ČSA při letech do západní Evropy podle Philippa Moreelse často první volbou.
Další „východní“ směřování ČSA potvrdí plánované otevření linek do Ufy a Nižního Novgorodu a zvýšení frekvence letů do řady dalších východních destinací od počátku letního letového řádu. „Koncentrovat aktivity je vždy riskantní, ale pro ČSA nyní není jiná ekonomicky smysluplná alternativa,“ komentoval to Philippe Moreels. Strategie založená na rozvoji linek do západní Evropy by podle něj byla ztrátová v každém případě.
Páteřní síť ve směru východ – západ v novém modelu doplní lety do destinací s vysokým podílem cestujících P2P (například do Bruselu nebo Tel Avivu) a nabídka dálkových spojů přes Abú Dhabí ve spolupráci s Etihad Airways. Současně dopravce utlumuje jihovýchodní osu; v letním letním letovém řádu zastavuje lety do Bejrútu, Atén, Larnaky, Skopje a Osla, řekl dále Jiří Marek.
Celkem budou České aerolinie v letní sezoně samy provozovat linky do 48 destinací v 31 zemích, což bude v maximálním týdnu představovat 432 zpátečních letů týdně. Díky spolupráci s partnery bude v jejich nabídce téměř sto destinací v padesáti zemích.
Další úkoly
Za další letošní úkoly současné fáze restrukturalizačního plánu, který v květnu roku 2010 schválila vláda, Philippe Moreels vedle dokončení proměny sítě označil začlenění ČSA do Českého Aeroholdingu. Současně bude dopravce pokračovat v zavádění úsporných opatření a úsilí o zvyšování konkurenceschopnosti. Flotila by měla směřovat k finálnímu stavu dvaceti letadel v ČSA a třinácti v Holidays ČSA, řekl Philippe Moreels. Nadále bude také pokračovat hledání potřebného strategického partnera.
Auditované hospodářské výsledky za loňský rok společnost dosud nezveřejnila. V roce 2010 České aerolinie snížily provozní ztrátu z 3,2 na 1,1 miliardy Kč. Jejich výnosy klesly z 19,7 na 16,0 miliardy Kč.
(spa)