Loni nárůst v handlingu, přeprava zboží stagnovala

ČSA Cargo

Zatímco v osobní dopravě loni České aerolinie vykázaly nárůst o zhruba dvacet procent, objem leteckého zboží, které přepravily, se meziročně mírně snížil. Celkem nákladní divize ČSA – ČSA Cargo – na vlastních linkách českého národního leteckého dopravce navzdory loňskému výjimečnému nárůstu českého zahraničního obchodu přepravila zboží a pošty o 3,5 procenta méně než v roce 2004, celkem 23 374 tun. Naopak v handlingu zboží pro ostatní členy aliance SkyTeam a další dopravce zaznamenala meziroční nárůst o zhruba sedm procent. Podle statistik Sdružení evropských leteckých dopravců AEA loni všech třicet jeho členů dohromady vykázalo meziroční zvýšení výkonů nákladní dopravy v tunokilometrech o 2,3 procenta. Mezi dopravce, kteří zaznamenali pokles, se vedle ČSA zařadila například i německá Lufthansa Cargo, jejíž výkony se loni meziročně snížily zhruba o jedno procento. Podle nového ředitele ČSA Cargo Vladimíra Perného, který byl do funkce jmenován 18. ledna, výsledky prvních dvou měsíců letošního roku naznačují možnou změnu trendu. V lednu a únoru ČSA Cargo přepravily 3610 tun zboží, meziročně o čtyři procenta více. Současně ČSA Cargo zaznamenaly i zvýšení tržeb. Vysoce konkurenční nákladní doprava s trvale se snižujícími výnosy na jednotku hmotnosti a handling zboží na terminálu ČSA Cargo na letišti v Praze-Ruzyni se na celkových tržbách ČSA podílí zhruba třemi až čtyřmi procenty. Na loňském poklesu se v českých podmínkách pravděpodobně podepsala zejména tvrdá konkurence ze strany silniční dopravy. Dramatické zdražení pohonných hmot podle Vladimíra Perného dopadlo na leteckou dopravu rychleji a výrazněji než na kamiony, které už od data vstupu České republiky do Evropské unie profitují také z volného průchodu přes hranice. Až devadesát procent potenciálního leteckého zboží se tak do místa určení nebo na konkurenční velká letiště v zemích Evropské unie přepravuje kamiony, domnívá se Vladimír Perný. Orientace na východ se vyplácí Vysokou konkurenceschopnost si letecká doprava naopak udržuje na linkách do asijských destinací, zejména do Dubaje. „Našeho úseku se proto v novém letním letovém řádu bolestně dotýká zrušení lin- ky do Colomba a omezení týden- ní frekvence letů do Dubaje ze čtyř na tři,“ poznamenal Vladimír Perný. Vysoce vytíženy jsou pravidelně také spoje do všech hůře dostupných destinací na východě Evropy, Ruska, Ukrajiny a středoasijských republik, i když zákazníky ČSA Cargo v těchto zemích často nepříjemně omezují jejich celní předpisy. Zajímavá pro české zákazníky bude podle Vladimíra Perného také nová desti- nace ČSA – ukrajinská Oděsa, i když je veškeré zboží na Ukrajinu nutné celně odbavovat v Kyjevě. „Potvrzuje se, že úloha mostu na východ, kterou ČSA plní v rámci aliance Skytem, je i v případě ČSA Cargo správná. Tato orientace je pro nás plus, vytížení na linkách na východ je podstatně vyšší,“ řekl Vladimír Perný. Vysoký podíl speciálního zboží Struktura přepravovaných komodit se významně nemění. Zhruba stejným dílem se na ní podílejí high–tech výrobky a zboží podléhající rychlé zkáze. Vysoce nadprůměrný je u ČSA Cargo podle Vladimíra Perného podíl tzv. speciálního zboží, jako jsou například farmaka a živá zvířata. Přeprava a handling speciálního zboží vyžaduje vysokou kvalifikaci a dodržování přísných bezpečnostních opatření. V dalším období Vladimír Perný očekává jak zvyšování konkurenčního tlaku ze strany integrátorů, tak také možný vstup nízkonákladových dopravců na trh nákladní dopravy. „ČSA Cargo, které si na trhu nákladní přepravy na pražském letišti udržují podíl kolem 45 procent, rostoucí konkurenci hodlá čelit mimo jiné právě pokračující specializací na přepravu nebezpečných věcí a živých zvířat,“ řekl. Letecké zboží se v českých podmínkách zatím převážně dokládá na pravidelné osobní linky. Jedinou pravidelnou nákladní linkou zůstává spoj China Airlines do Tchaj-peje. Celkový obrat zboží navyšuje náhradní kamionová doprava, jejímž prostřednictvím loni ČSA Cargo přepravily dalších 1333 tun především méně citlivého zboží, uvedl dále Vladimír Perný. Při handlingu na letišti v Praze-Ruzyni společnost loni odbavila celkem 31 460 tun zboží, o sedm procent více než v roce 2004. Vedle vlastních letů ČSA Cargo v moderním terminálu s roční kapacitou 60 tisíc tun zboží odbavuje také lety ostatních členských dopravců aliance SkyTeam a dalších společností (například ruského Aeroflotu). Nejvíce zboží ČSA Cargo podle Vladimíra Perného přeložily pro China Airlines a aliančního partnera Korean Air. Obecně Praha zůstává pozadu Obecně zůstává celkový objem nákladní dopravy na pražském letišti nadále podprůměrný a význam Prahy jako uzlu nákladní letecké dopravy se v mezinárodním srovnání spíše snižuje. Z jednání s přepravci specializovanými na letecké cargo pro ČSA podle Vladimíra Perného vyplývá, že je to zejména kvůli velmi vysokým přibližovacím poplatkům, které si za přistání na letišti v Praze-Ruzyni účtuje Řízení letového provozu, s. p. Zatímco vídeňské letiště loni odbavilo zhruba o polovinu více cestujících než Praha, v nákladní dopravě byly jeho výkony vyšší více než čtyřnásobně (viz tabulku). K meziročnímu nárůstu o 7,3 procenta přispělo zvýšení frekvencí nákladních letů společností Asiana a Korean Airlines a nové nonstop spojení China Airlines mezi Tchaj-pejí a Vídní. Také budapešťské letiště, které využívá o čtvrtinu méně cestujících než Prahu, loni podle oficiálních statistik odbavilo o 41 procent více zboží než Ruzyně, pravděpodobně však včetně náhradní kamionové dopravy. Na základě údajů od všech dopravců loni Letiště Praha registrovalo 46 002,534 tuny zboží, tedy o 1,9 pro- centa méně než v roce 2004. Objem přepravené pošty vzrostl o 10,1 procenta na 5727,916 tuny.
(spa)

spinner