20. dubna 2006
Zatímco v osobní dopravě loni České aerolinie vykázaly nárůst
o zhruba dvacet procent, objem leteckého zboží, které přepravily, se
meziročně mírně snížil. Celkem nákladní divize ČSA – ČSA Cargo –
na vlastních linkách českého národního leteckého dopravce navzdory
loňskému výjimečnému nárůstu českého zahraničního obchodu přepravila
zboží a pošty o 3,5 procenta méně než v roce 2004, celkem 23 374 tun.
Naopak v handlingu zboží pro ostatní členy aliance SkyTeam a další
dopravce zaznamenala meziroční nárůst o zhruba sedm procent. Podle
statistik Sdružení evropských leteckých dopravců AEA loni všech třicet
jeho členů dohromady vykázalo meziroční zvýšení výkonů nákladní
dopravy v tunokilometrech o 2,3 procenta. Mezi dopravce, kteří zaznamenali
pokles, se vedle ČSA zařadila například i německá Lufthansa Cargo,
jejíž výkony se loni meziročně snížily zhruba o jedno procento. Podle
nového ředitele ČSA Cargo Vladimíra Perného, který byl do funkce jmenován
18. ledna, výsledky prvních dvou měsíců letošního roku naznačují
možnou změnu trendu. V lednu a únoru ČSA Cargo přepravily 3610 tun
zboží, meziročně o čtyři procenta více. Současně ČSA Cargo
zaznamenaly i zvýšení tržeb. Vysoce konkurenční nákladní doprava
s trvale se snižujícími výnosy na jednotku hmotnosti a handling zboží na
terminálu ČSA Cargo na letišti v Praze-Ruzyni se na celkových tržbách
ČSA podílí zhruba třemi až čtyřmi procenty. Na loňském poklesu se
v českých podmínkách pravděpodobně podepsala zejména tvrdá konkurence
ze strany silniční dopravy. Dramatické zdražení pohonných hmot podle
Vladimíra Perného dopadlo na leteckou dopravu rychleji a výrazněji než na
kamiony, které už od data vstupu České republiky do Evropské unie
profitují také z volného průchodu přes hranice. Až devadesát procent
potenciálního leteckého zboží se tak do místa určení nebo na
konkurenční velká letiště v zemích Evropské unie přepravuje kamiony,
domnívá se Vladimír Perný. Orientace na východ se vyplácí Vysokou
konkurenceschopnost si letecká doprava naopak udržuje na linkách do
asijských destinací, zejména do Dubaje. „Našeho úseku se proto v novém
letním letovém řádu bolestně dotýká zrušení lin- ky do Colomba a
omezení týden- ní frekvence letů do Dubaje ze čtyř na tři,“ poznamenal
Vladimír Perný. Vysoce vytíženy jsou pravidelně také spoje do všech
hůře dostupných destinací na východě Evropy, Ruska, Ukrajiny a
středoasijských republik, i když zákazníky ČSA Cargo v těchto zemích
často nepříjemně omezují jejich celní předpisy. Zajímavá pro české
zákazníky bude podle Vladimíra Perného také nová desti- nace ČSA –
ukrajinská Oděsa, i když je veškeré zboží na Ukrajinu nutné celně
odbavovat v Kyjevě. „Potvrzuje se, že úloha mostu na východ, kterou ČSA
plní v rámci aliance Skytem, je i v případě ČSA Cargo správná. Tato
orientace je pro nás plus, vytížení na linkách na východ je podstatně
vyšší,“ řekl Vladimír Perný. Vysoký podíl speciálního zboží
Struktura přepravovaných komodit se významně nemění. Zhruba stejným
dílem se na ní podílejí high–tech výrobky a zboží podléhající
rychlé zkáze. Vysoce nadprůměrný je u ČSA Cargo podle Vladimíra Perného
podíl tzv. speciálního zboží, jako jsou například farmaka a živá
zvířata. Přeprava a handling speciálního zboží vyžaduje vysokou
kvalifikaci a dodržování přísných bezpečnostních opatření. V dalším
období Vladimír Perný očekává jak zvyšování konkurenčního tlaku ze
strany integrátorů, tak také možný vstup nízkonákladových dopravců na
trh nákladní dopravy. „ČSA Cargo, které si na trhu nákladní přepravy na
pražském letišti udržují podíl kolem 45 procent, rostoucí konkurenci
hodlá čelit mimo jiné právě pokračující specializací na přepravu
nebezpečných věcí a živých zvířat,“ řekl. Letecké zboží se
v českých podmínkách zatím převážně dokládá na pravidelné osobní
linky. Jedinou pravidelnou nákladní linkou zůstává spoj China Airlines do
Tchaj-peje. Celkový obrat zboží navyšuje náhradní kamionová doprava,
jejímž prostřednictvím loni ČSA Cargo přepravily dalších 1333 tun
především méně citlivého zboží, uvedl dále Vladimír Perný. Při
handlingu na letišti v Praze-Ruzyni společnost loni odbavila celkem 31 460
tun zboží, o sedm procent více než v roce 2004. Vedle vlastních letů
ČSA Cargo v moderním terminálu s roční kapacitou 60 tisíc tun zboží
odbavuje také lety ostatních členských dopravců aliance SkyTeam a dalších
společností (například ruského Aeroflotu). Nejvíce zboží ČSA Cargo
podle Vladimíra Perného přeložily pro China Airlines a aliančního partnera
Korean Air. Obecně Praha zůstává pozadu Obecně zůstává celkový objem
nákladní dopravy na pražském letišti nadále podprůměrný a význam Prahy
jako uzlu nákladní letecké dopravy se v mezinárodním srovnání spíše
snižuje. Z jednání s přepravci specializovanými na letecké cargo pro
ČSA podle Vladimíra Perného vyplývá, že je to zejména kvůli velmi
vysokým přibližovacím poplatkům, které si za přistání na letišti
v Praze-Ruzyni účtuje Řízení letového provozu, s. p. Zatímco vídeňské
letiště loni odbavilo zhruba o polovinu více cestujících než Praha,
v nákladní dopravě byly jeho výkony vyšší více než čtyřnásobně
(viz tabulku). K meziročnímu nárůstu o 7,3 procenta přispělo zvýšení
frekvencí nákladních letů společností Asiana a Korean Airlines a nové
nonstop spojení China Airlines mezi Tchaj-pejí a Vídní. Také budapešťské
letiště, které využívá o čtvrtinu méně cestujících než Prahu, loni
podle oficiálních statistik odbavilo o 41 procent více zboží než
Ruzyně, pravděpodobně však včetně náhradní kamionové dopravy. Na
základě údajů od všech dopravců loni Letiště Praha registrovalo
46 002,534 tuny zboží, tedy o 1,9 pro- centa méně než v roce
2004. Objem přepravené pošty vzrostl o 10,1 procenta na 5727,916 tuny.
(spa)