22. ledna 2004
Během jediného víkendu se společnost ČSA Cargo přestěhovala ze starého terminálu, který musel ustoupit rozšiřování pražského letiště, do nové polyfunkční budovy. Po přestěhování začal nejmodernější terminál v Evropě a současně největší investice do pozemních kapacit v dějinách českého vlajkového dopravce na počátku minulého týdne sloužit svému účelu. V polovině týdne jej pak prezident ČSA Jaroslav Tvrdík, generální ředitel dodavatelské firmy HOCHTIEF VSB Václav Matyáš, ředitel České správy letišť Martin Kačur a ředitel ČSA Cargo Kamil Slavík necelý rok po položení základního kamene (viz DN 10/03) za přítomnosti řady hostů z několika zemí slavnostně otevřeli.
Terminál s roční kapacitou 60 tisíc tun zboží situovaný ve východní části letiště po levé straně příjezdové komunikace zaujímá podle společnosti HOCHTIEF VSB plochu 14 250 m2 s celkovým obestavěným prostorem 179 tisíc m3. Areál je rozdělen na administrativní část (prefabrikovaný železobetonový skelet s předpínanými stropními panely) s reprezentativními kancelářskými plochami a provozní část v podobě tří ocelových hal o různých výškách a rozponech (až 45 metrů). Na výstavbu terminálu bylo v rozpočtu Českých aerolinií vyčleněno téměř 750 miliónů Kč, ale tuto částku nebylo podle jejich informací nutné vyčerpat v plné výši. Z větší části ČSA investici, která by se podle Kamila Slavíka společnosti měla vrátit do pěti let a čtyř měsíců, uhradily z úvěru od Komerční banky.
Cargo terminál disponuje moderním, plně automatizovaným technologickým vybavením pro odbavování zásilek všeho druhu a nabízí krátké tranzitní časy. Terminál je mimo jiné vybaven systémem automatizované manipulace a skladování leteckých palet a kontejnerů za pomocí zařízení ETV (Elevating Transfer Vehicle), které výrazně zkracuje čas potřebný k odbavení leteckého zboží, včetně zásilek přepravovaných náhradní kamiónovou dopravou. Celou technologii – automatický regálový zakladač, který bude využíván pro uskladnění volně loženého carga, a systém nakládacích ramp, válečkových drah a skladových prostor pro palety a kontejnery – dodala německá firma ALS Advanced Logistic Systems.
Zařízení umožní plynulé a rychlé odbavování letadel a kamiónů – kontejnery z velkokapacitního freighteru Boeing 747, pro nějž je u terminálu vybudováno vlastní stání, by mělo v tranzitu na kamióny přeložit během jedné až tří hodin. „Naše vybavení je nyní skutečně na špičkové úrovni, nabízíme ještě vyšší úroveň
služeb než v západní Evropě,“ řekl k tomu Kamil Slavík s tím, že ČSA Cargo již letos dále zvýší frekvenci linek kamiónové dopravy Road Feeder Services a rozšíří počet destinací, do nichž ji provozuje.
Významnou část kancelářských a skladových prostor v cargo terminálu si pronajala společnost DHL, k níž se přidala také Česká pošta, takže se expresní a poštovní služby na letišti soustředily pod jednu střechu. V kombinaci s kamiónovým centrem, poštovním střediskem a novými technologiemi představuje areál cargo terminálu nové významné tranzitní centrum pro celou střední a východní Evropu.
Celková kapacita Ruzyně se zvýšila na 160 tisíc tun zboží ročně
Celková kapacita letiště se po zprovoznění nového terminálu zvýšila na 160 tisíc tun ročně. Loni přes Ruzyni podle odhadů ČSA prošlo necelých 50 tisíc tun zboží (z nich odbavily vlastní ČSA 26 tisíc tun, zbytek pak konkurenční společnost Menzies, jejíž sousední terminál z roku 1998 má kapacitu až 100 tisíc tun zboží). Podle Kamila Slavíka společnost očekává v příštích pěti letech nárůst až na dvojnásobek. I proto ČSA zvolily modulární řešení technologie, díky němuž bude v případě potřeby možné kapacitu terminálu rozšířit až na sto tisíc tun ročně.
(spa)
Cargoterminál ČSA
KAMIÓNOVÉ CENTRUM
• přímý automatizovaný překlad paletizovaných celků z letadla do kamiónů a naopak systém válečkových drah napojených na sklad palet a kontejnerů (ULD)
• pohyblivý vyrovnávací můstek umožňující odbavení libovolného vozidla
• AUTOMATIZOVANÝ SKLAD PALET A KONTEJNERŮ S VYSOKOZDVIŽNÝM ZAKLADAČEM
• plně automatizovaný systém napojený na kamiónové centrum pomocí válečkových drah
• sto pozic pro letecké palety a kontejnery (kapacitu bude možné rozšířit až na 284 pozic)
• pozice pro 20´ palety s regulovanou teplotou
BEZPEČNOSTNÍ SYSTÉM
• uzavřený televizní okruh a permanentní dohled bezpečnostní agentury
• elektronický zabezpečovací systém
• automatizovaný protipožární systém
RENTGEN TYPU „BACK SCATTER“
• jediný rentgen svého druhu v České republice umožňuje rentgenování zásilek o šířce až 163 centimetrů a neomezené výšce a délce
LEDNICE
• uskladnění zásilek rychle podléhajících zkáze, regulace teploty od 2 do 8 °C
MRAZÁK
• uskladnění zásilek rychle podléhajících zkáze, regulace teploty od –8 to do 25 C°
V terminálu jsou dále vyhrazeny prostory pro živá zvířata, nebezpečné zboží i radioaktivní zásilky.