29. září 2006
Vodními fontánami, bubny a dračími tanečníky – tradiční čínskou slavností – zahájila na svém domovském letišti v čínském Šenženu na počátku srpna provoz letecká nákladní společnost Jade Cargo International. Prvními destinacemi jejího nového nákladního dálkového speciálu Boeing 747–400ER se stala letiště v Rotterdamu a Soulu. Na konci listopadu, kdy Jade Cargo převezme druhé z celkem šesti objednaných letadel Boeing 747–400ER, začne létat i do japonské Nagoje, do Barcelony a severoitalské Brescie. Od února příštího roku, po dodání třetího letadla, společnost hodlá zahájit pravidelné transpacifické lety do USA, pravděpodobně do Chicaga a New Yorku. Její vedení nevylučuje ani to, že by pak mohlo přiobjednat další freightery, které by sloužily na rychle se rozvíjejícím vnitroasijském trhu. Jade Cargo International je společný podnik čínské letecké společnosti Shenzhen Airlines (51 procent), německé Lufthansa Cargo (25 procent) a německé investiční firmy DIE (Deutsche Investitions und Entwicklungsgesellschaft; 24 procent). I když by Lufthansa Cargo ráda držela větší podíl, zatím to nepřipadá v úvahu. Čínská vláda povoluje zahraničním leteckým společnostem registrovaným v Číně maximálně čtvrtinový podíl, i když podle některých zdrojů z Pekingu lze v budoucnu očekávat zvýšení této hranice na 49 procent. Smlouva o založení společného podniku nicméně německému dopravci zajistila na příštích třicet let řízení Jade Cargo. Lufthansa si od založení Jade Cargo International slibuje posílení pozice na dynamickém čínském trhu, který se pro německého dopravce již stal nejvýznamnějším cílem, a to jak v osobní, tak i nákladní dopravě. V případě leteckého zboží se čínský trh na celkovém obratu Lufthansy podílí patnácti procenty a stále roste. „V letošním obchodním roce chceme dosáhnout obratu kolem sto milionů USD, pro rok 2007 počítáme s přesunem do pásma zisku,“ řekl prezident Jade Cargo Rudolf Tewes. Šenžen místo Hongkongu Důvodů pro výběr desetimilionového Šenženu bylo také několik: okolní region jihočínské provincie Chang-dong je „továrnou světa“. Hospodářství regionu delty Perlové řeky mezi Chang-čou (Kantonem) a Hongkongem roste každoročně o 15 až 20 procent. Z jeho obrovského exportního potenciálu dosud většinou těžilo jen letiště v Hongkongu, které je už ovšem na samé hranici svých kapacitních možností. Letecké nákladní společnosti proto hledají nové cesty. Potvrzuje to i jeden z nejvlivnějších speditérů v regionu – Arthur da Silva ze společnosti Jet-Speed. „Hodláme služeb Jade intenzivně využívat. Většinu našich zásilek budeme nově místo přes Hongkong směrovat přes Šenžen,“ řekl. Stejné plány má i řada dalších spedičních firem. Úvahy o tom, že by Jade Cargo International mohla mateřskému koncernu Lufthansa Cargo konkurovat, vedení německého dopravce odmítá. „V žádném případě. Cílem je nabídku rozšířit, doplnit a provázat. Jade má přispět k našemu dalšímu růstu,“ uvedl prozatímní předseda představenstva Lufthansa Cargo Stefan Lauer. Jade součástí nového strategického modelu Německá nákladní letecká společnost začíná pomalu přecházet k novému strategickému modelu, který předpokládá další expanzi prostřednictvím dceřiných firem. „Klasická“ Lufthansa Cargo bude nadále obsluhovat své trasy, zatímco mezery na trhu a nové trhy budou pokrývat koncernem kontrolované Swiss World-Cargo, Jade Cargo, Lufthansa Cargo Charter Agency, odborník na rych- lou přepravu Time:Matters a další firmy, v nichž Lufthansa Cargo drží podíl. Jade i další dceřiné společnosti mají podstatně nižší náklady než mateřský koncern. Podle odhadu expertů je to „nejméně o 25 procent“. Konkurenčnímu boji se však „matka“ s „dcerou“ nakonec stejně nevyhnou, a to od okamžiku, kdy Jade vstoupí na německý trh.
Heiner Siegmund