ČSA letos podle svého prezidenta nadále ve ztrátě, obrat snad až v příštím roce

České aerolinie

České aerolinie své loňské hospodaření podle předběžných odhadů uzavřou ztrátou blížící se 500 milionům Kč. Definitivní výsledky nový prezident společnosti Radomír Lašák akcionářům předloží na začátku května. „Společnost zůstane v červených číslech i letos,“ řekl minulý týden v Praze Radomír Lašák s tím, že ztrátu zhruba v loňské výši by „považoval za úspěch“. Návrat k zisku (ještě v roce 2004 společnost vytvořila zisk ve výši 320 milionů Kč) si slibuje od radikální restrukturalizace, která by měla být zaměřena nejen na snižování nákladů, nýbrž zejména na zvyšování výnosů. Její první výsledky by se měly projevit v příštím roce, kdy by se podnik mohl vymanit ze ztráty. „Zpět na původní vzestupnou trajektorii by se společnost měla vrátit v roce 2008,“ řekl Radomír Lašák, který v čele společnosti stojí od konce ledna (viz DN 1–2/06). K loňskému hospodaření dopravce dále uvedl, že příčin negativního vývoje bylo více. Vedle dramatického nárůstu nákladů na pohonné hmoty (zhruba o jednu miliardu Kč) mezi ně zařadil například i ztráty na nových linkách do Velké Británie. „Nůžky se začaly rozevírat již na jaře, a to na výnosové straně,“ řekl Radomír Lašák. Současně ocenil přijatá úsporná opatření, která loni společnosti za devět měsíců ušetřila asi 700 milionů Kč. Bez nich by byl loňský výsledek podstatně horší, dodal. Klíč na straně výnosů Potenciál úspor v ČSA považuje nadále za „veliký“, ale klíč k budoucímu rozvoji společnosti hodlá hledat na výnosové straně. Stejně jako u řady jiných českých firem je podle něj i v případě ČSA nejslabším místem prodej. „ČSA umí poskytovat kvalitní služby, ale neumí je za dobrou cenu prodat,“ řekl. Souvisí to podle jeho názoru s mentalitou, která v podniku přežívá z dřívějších let, kdy se v ČSA za nejdůležitější považovalo umění létat, starat se o stroje a o zákazníky. „Prodej byl podceněn – to se týká jak technologické podpory, tak jeho postavení v organizační struktuře společnosti,“ řekl. Za své bezprostřední úkoly nový ředitel považuje hlubokou analýzu všech dostupných čísel a hledání možností rychlých výnosů. Současně hodlá změnit organizační strukturu úseku Sales; zahraniční zastoupení by měla začít především prodávat a více se přitom spoléhat na místní pracovní sílu. Již v letošním roce, kdy se po několika letech poprvé příliš nezvýší nabízené kapacity, díky tomu očekává zvýšení výnosů o jednu až dvě miliardy Kč. „Dávám si pět šest měsíců na to, abych si ověřil, zda toho budeme schopni,“ řekl Radomír Lašák. Počet cestujících považuje za druhořadý: „Více než počet cestujících mě bude zajímat výnos na cestujícího,“ dodal. Transformovat strategii do tříletého plánu Na květnové řádné valné hromadě potom nový prezident hodlá dozorčí radu a akcionáře přesvědčit o tom, že se podnik musí vrátit ke zpracované strategii svého rozvoje v letech 2005 až 2015 a transformovat ji do podoby tříletého plánu. „Tři roky považuji v tak vysoce konkurenčním odvětví, jakým je letecká doprava, za ideální plánovací periodu,“ řekl. „Čísla obsažená v desetiletém strategickému plánu nefungovala od samého začátku, rozdíly byly na straně výnosů i nákladů,“ zdůraznil Radomír Lašák. Některých správných bodů strategie se navíc podnik ani nedržel, například plánu na rozvoj sítě spojů ve východní Evropě. „Strategie Go East je přitom správná, jen je nutné ji začít skutečně uplatňovat,“ řekl. Podle nového prezidenta bude nutné prověřit také plán rozvoje letadlové flotily ČSA. O tom, zda dopravce skutečně pořídí nová letadla pro dlouhé tratě, podle něj vedení společnosti rozhodne v nejbližších pěti až šesti měsících. Ve hře zůstávají všechny varianty včetně možnosti úplného zrušení dálkové flotily, která je pro ČSA na rozdíl od většiny ostatních dopravců ztrátová. Privatizace později Radomír Lašák nejbližší období nepovažuje za vhodné pro privatizaci společnosti, která na základě politického rozhodnutí měla být připravena k prodeji v příštím roce. „Privatizace by neměla být východiskem z problémů,“ domnívá se Radomír Lašák. Za svůj cíl považuje „dostat podnik do takové kondice, aby vlastníci mohli časem zvolit ten nejvhodnější způsob privatizace“.
(spa)

spinner