30. března 2006
České aerolinie své loňské hospodaření podle předběžných odhadů
uzavřou ztrátou blížící se 500 milionům Kč. Definitivní výsledky
nový prezident společnosti Radomír Lašák akcionářům předloží na
začátku května. „Společnost zůstane v červených číslech i letos,“
řekl minulý týden v Praze Radomír Lašák s tím, že ztrátu zhruba
v loňské výši by „považoval za úspěch“. Návrat k zisku (ještě
v roce 2004 společnost vytvořila zisk ve výši 320 milionů Kč) si
slibuje od radikální restrukturalizace, která by měla být zaměřena nejen
na snižování nákladů, nýbrž zejména na zvyšování výnosů. Její
první výsledky by se měly projevit v příštím roce, kdy by se podnik mohl
vymanit ze ztráty. „Zpět na původní vzestupnou trajektorii by se
společnost měla vrátit v roce 2008,“ řekl Radomír Lašák, který
v čele společnosti stojí od konce ledna (viz DN 1–2/06). K loňskému
hospodaření dopravce dále uvedl, že příčin negativního vývoje bylo
více. Vedle dramatického nárůstu nákladů na pohonné hmoty (zhruba
o jednu miliardu Kč) mezi ně zařadil například i ztráty na nových
linkách do Velké Británie. „Nůžky se začaly rozevírat již na jaře, a
to na výnosové straně,“ řekl Radomír Lašák. Současně ocenil přijatá
úsporná opatření, která loni společnosti za devět měsíců ušetřila
asi 700 milionů Kč. Bez nich by byl loňský výsledek podstatně horší,
dodal. Klíč na straně výnosů Potenciál úspor v ČSA považuje nadále za
„veliký“, ale klíč k budoucímu rozvoji společnosti hodlá hledat na
výnosové straně. Stejně jako u řady jiných českých firem je podle něj
i v případě ČSA nejslabším místem prodej. „ČSA umí poskytovat
kvalitní služby, ale neumí je za dobrou cenu prodat,“ řekl. Souvisí to
podle jeho názoru s mentalitou, která v podniku přežívá
z dřívějších let, kdy se v ČSA za nejdůležitější považovalo
umění létat, starat se o stroje a o zákazníky. „Prodej byl
podceněn – to se týká jak technologické podpory, tak jeho postavení
v organizační struktuře společnosti,“ řekl. Za své bezprostřední
úkoly nový ředitel považuje hlubokou analýzu všech dostupných čísel a
hledání možností rychlých výnosů. Současně hodlá změnit organizační
strukturu úseku Sales; zahraniční zastoupení by měla začít především
prodávat a více se přitom spoléhat na místní pracovní sílu. Již
v letošním roce, kdy se po několika letech poprvé příliš nezvýší
nabízené kapacity, díky tomu očekává zvýšení výnosů o jednu až dvě
miliardy Kč. „Dávám si pět šest měsíců na to, abych si ověřil, zda
toho budeme schopni,“ řekl Radomír Lašák. Počet cestujících považuje
za druhořadý: „Více než počet cestujících mě bude zajímat výnos na
cestujícího,“ dodal. Transformovat strategii do tříletého plánu Na
květnové řádné valné hromadě potom nový prezident hodlá dozorčí radu
a akcionáře přesvědčit o tom, že se podnik musí vrátit ke zpracované
strategii svého rozvoje v letech 2005 až 2015 a transformovat ji do podoby
tříletého plánu. „Tři roky považuji v tak vysoce konkurenčním
odvětví, jakým je letecká doprava, za ideální plánovací periodu,“
řekl. „Čísla obsažená v desetiletém strategickému plánu nefungovala
od samého začátku, rozdíly byly na straně výnosů i nákladů,“
zdůraznil Radomír Lašák. Některých správných bodů strategie se navíc
podnik ani nedržel, například plánu na rozvoj sítě spojů ve východní
Evropě. „Strategie Go East je přitom správná, jen je nutné ji začít
skutečně uplatňovat,“ řekl. Podle nového prezidenta bude nutné
prověřit také plán rozvoje letadlové flotily ČSA. O tom, zda dopravce
skutečně pořídí nová letadla pro dlouhé tratě, podle něj vedení
společnosti rozhodne v nejbližších pěti až šesti měsících. Ve hře
zůstávají všechny varianty včetně možnosti úplného zrušení dálkové
flotily, která je pro ČSA na rozdíl od většiny ostatních dopravců
ztrátová. Privatizace později Radomír Lašák nejbližší období
nepovažuje za vhodné pro privatizaci společnosti, která na základě
politického rozhodnutí měla být připravena k prodeji v příštím roce.
„Privatizace by neměla být východiskem z problémů,“ domnívá se
Radomír Lašák. Za svůj cíl považuje „dostat podnik do takové kondice,
aby vlastníci mohli časem zvolit ten nejvhodnější způsob
privatizace“.
(spa)