24. dubna 2003
Přesně před sto lety bratři Wrightové postavili ze dřeva, plátna a několika kovových trubek první motorové letadlo a svět začal psát historii létání. Pouhých dvacet let poté, co se lidstvo naučilo létat, odstartoval dvouplošník Aero A-14 Brandenburg, a zahájil dlouhou a bohatou historii českého vlajkového dopravce. Na jejím konci nyní stojí moderní letecká společnost, která je výkladní skříní České republiky a řadí se k významným evropským dopravcům. Společnost, která nabízí denně průměrně 140 letů do 67 destinací ve 42 zemích světa.
80 let v letadlovém parku ČSA
l Dvouplošník Aero A-14 Brandenburg odstartoval z letiště Praha–Kbely do Bratislavy 29. října roku 1923. Jediným civilním cestujícím byl redaktor Lidových novin Václav König. Letadlový park v období první republiky (období let 1918–1938) zajišťoval domácí letecký průmysl značky Aero a další světoví výrobci – například společnost Douglas. Po roce 1948 se postupně omezovaly linky do západní Evropy a letadlová flotila začala používat převážně letouny ruské výroby.
l Koncem roku 1957 se ČSA staly druhou leteckou společností na světě, která zavedla na pravidelných linkách proudová letadla (TU 104A). Linka Praha-Moskva se stala první leteckou linkou na světě provozovanou výhradně proudovými letadly.
1 Po politických změnách v roce 1989 se v letadlové flotile ČSA začaly rychle objevovat stroje západoevropské a americké provenience. Od roku 1991 se letadlový park postupně rozrůstal a v dnešní době létá v barvách ČSA 31 letadel typu Boeing, ATR a Airbus, která nesou jména českých a moravských měst.
l Také v letošním roce, kdy ČSA slaví 80. výročí provozu, se flotila rozšíří – přibudou další čtyři letadla (tři typu Boeing B737 a jeden Airbus A310–300).
Piloti v osmdesátileté historii ČSA
V kokpitu letadla Aero A-14 Brandenburg, které poprvé vzlétlo v barvách ČSA k dopravnímu letu, seděl pilot Karel Brabenec. On a dalších pět kolegů bylo roku 1923 vybráno z 19 vojenských pilotů. Všichni měli hodnost štábních rotmistrů. Dnes usedá do kokpitů moderních letadel ČSA okolo tří set pilotů, kteří jsou na svou náročnou práci připraveni tak, aby perfektně zvládli obsluhu náročných technologií a cestující se cítili na palubě jako v bezpečí domova.
80 let služeb na palubě
l První palubní průvodčí neboli letušky se u ČSA objevily v roce 1936 na palubách letadel Savoia Marchetti. Byly to „dívky s příjemným zevnějškem a přiměřenou váhou“ – jak uvádějí dobové zdroje. Za letu podávaly cestujícím kávu, čaj, zákusky a bonbóny. Už tenkrát mělo na zahraničních tratích obrovský úspěch české pivo. Na palubě se půjčovaly teplé přikrývky, tmavé brýle proti oslnění a časopisy.
l 80 let provozu přineslo mnoho významných změn. ČSA se mohou pochlubit jedním z nejbohatších menu jak na evropských, tak i na dálkových linkách. Nejlepší kuchaři připravují pokrmy i pro vegetariány, malé děti nebo cestující jiných národností. Letušky podávají široký výběr nealkoholických i alkoholických nápojů včetně tradičního českého piva a značkových vín.
80 let na letištích v Praze a v České republice
l Prvním místem pro starty a přistávání letadel ČSA bylo pražské letiště Kbely.
l V roce 1937 byl zahájen provoz na novém pražském letišti Ruzyně, které je dnes už označováno jako Staré letiště. Jeho kapacita však pomalu přestávala stačit, a tak 15. června 1968 odstartovalo první letadlo z nedaleké nové ranveje, která už patří k novému letišti Ruzyně – tzv. terminálu Sever. To se dnes řadí mezi klíčové přepravní uzly mezinárodní letecké aliance SkyTeam.
l Kromě pražského letiště přistávají letadla ČSA také na třech dalších letištích v České republice – v Brně, Karlových Varech a Ostravě.
80 let značky ČSA
l Mezinárodní imatrikulační značka OK na trupech českých letadel se začala používat v roce 1930. Na konferenci Mezinárodního sdružení leteckých dopravců IATA byl ČSA přidělen „volací znak“ OK, což je takřka na celém světě synonymum pro vyjádření správnosti a dokonalosti.
l Ve třicátých letech vzniklo tehdejší první logo Československých státních aerolinií, jímž byl symbol letící vlaštovky. Po druhé světové válce společnost obnovila provoz se stejnou zkratkou, ale již s novým názvem – Československé aerolinie. V 90. letech vzniklo současné logo – tři praporky, dva červené a jeden modrý, které vlají za zkratkou ČSA.
l Po rozpadu československé federace musely ČSA změnit jméno, a proto v roce 1995 vznikly z Československých aerolinií České aerolinie, a. s. Zkratka ČSA jako symbol kvality však zůstala zachována i nadále. A
80 let ČSA – klíčová data
l 6. říjen 1923 – založení Československých státních aerolinií
l 29. říjen 1923 – první dopravní let, spojující Prahu s Bratislavou
l 1929 – ČSA se staly členem Mezinárodního sdružení leteckých dopravců IATA
l 1930 – vstup do mezinárodní dopravy, ČSA uskutečnily první mezinárodní let do Záhřebu
l 1937 – první start a přistání na nově otevřeném letišti Praha-Ruzyně; jeho stavba byla oceněna zlatou medailí Mezinárodní výstavy umění a techniky v Paříži
l březen 1939 – přerušení provozu ČSA v důsledku okupace Československa
l 14. září 1945 – ČSA obnovily svou činnost jako jediný letecký dopravce v Čes-koslovensku
l 1947 – vstup do mezikontinentální letecké dopravy, otevření linek do Káhiry a Ankary
l 1949 – začíná orientace na sovětskou letadlovou techniku, v letadlovém parku se objevují stroje II-12 a Li-2
l 1957 – vstup do proudového věku zařazením letadel Tu-104A v pravidelném provozu na lince Praha-Moskva, která se stává první linkou na světě, na níž jsou v provozu výhradně proudová letadla
l 1962 – zahájení provozu na první transatlantické lince z Prahy do Havany
l 1970 – start nových linek do Montrealu a New Yorku
l 1991 – začíná obnova flotily ČSA, první letadlo západoevropské výroby Airbus A310–300 ve flotile ČSA
l 2001 – ČSA členem mezinárodní letecké aliance SkyTeam
l 2002 – ČSA s titulem „Nejlepší letecká společnost východní Evropy“
l 2003 – 80. výročí provozu společnosti – další rozvoj ČSA, otevírání nových destinací, další rozšiřování flotily a