12. července 2007
V elektronické aukci, která ukončila poptávkové řízení Českých
aerolinií na prodej dceřiné společnosti Air Cargo Terminal, nabídla na konci června nejvíce ze tří účastníků společnost Central European Handling, a. s. Výsledkem aukce je podle mluvčí ČSA Daniely Hupákové tržní cena, která výrazně převyšuje účetní hodnotu akciového podílu ČSA v dceřiné společnosti. I proto podniku jeho poradce – společnost CAIB – doporučil, aby prodej realizoval, uvedla.
O souhlasu s převodem stoprocentního akciového podílu ve společnosti Air Cargo Terminal, a. s., na nového nabyvatele rozhodnou akcionáři ČSA v průběhu července. Pokud jej schválí, splní se podle Daniely Hupákové cíl programu divestic, kterým bylo získat hotové peníze na provoz a splátky letadel, překlenutí finančně složitého období začátku roku 2008 a definitivní vyvázání z dluhů z minulosti.
V čele Central European Handling stojí Ing. Kamil Slavík, ředitel ČSA Cargo v letech 1998 až 2004, který nyní působí jako ředitel poradenské společnosti Hypera Management.
Hodnotu transakce vedení ČSA tají; je však údajně vyšší než účetní cena terminálu, jehož stavba stála 750 milionů Kč.
Divestice podle prezidenta ČSA Radomíra Lašáka nesnižují hodnotu společnosti pro akcionáře před případnou privatizací a uvolňují zdroje pro rozvoj. Prodej považuje za standardní tržní řešení, bez vlivu na státní rozpočet České republiky. „To, co děláme, by dělal každý vlastník. Restrukturalizujeme společnost, aby byla výkonnější, měla pro vlastníka větší hodnotu a byla silnější, stabilní a dokázala si udržet pozici na trhu i v případě vstupu nové konkurence,“ zdůraznil po aukci Radomír Lašák.
Poptávkové řízení zakončené elektronickou aukcí 26. června fakticky ukončilo proces divestice cargo terminálu, který ČSA zahájily více než před rokem (viz rámeček). Nový majitel získá budovu terminálu a licence na provozování cargo handlingu (skladování, nakládání a vykládání zboží) na Letišti Praha. Součástí kontraktu je i dlouhodobá smlouva o poskytování služeb Českým aeroliniím.
Součást ozdravné strategie
Divestice a zaměření společnosti na hlavní předmět podnikání – osobní dopravu – je součástí ozdravné Strategie ČSA OK 2006 – 2008, kterou valná hromada ČSA schválila
v červnu roku 2006 jako tříletou koncepci záchrany, stabilizace a rozvoje společnosti (viz DN 27/06).
„Cargo terminál byl postaven
v roce 2003 a nikdy nebyl plně kapacitně využit. Rozvíjet tento byznys by bylo jistě zajímavé, ale v krizovém managementu jste jako lékař, který přijede k autonehodě. Nejdřív musíte zachránit život, pak to ostatní. V případě carga a také cateringu jde o aktiva, která váží investiční prostředky a zároveň negenerují odpoví-dající hospodářský výsledek a volné cash flow. Nebyla to jediná cesta, jak řešit složitou situaci v ČSA po roce 2005, ale ukázala se jako jediná reálná a v této situaci pro ČSA jako nejvýhodnější. Případná pomoc státu ani větší zadlužení ČSA nebylo možné,“ uvedl Radomír Lašák. „Varianta prodat letadla by znamenala významný sociální otřes pro firmu dimenzovanou na flotilu padesáti letadel a výrazné oslabení ČSA na trhu,“ dodal.
Luboš Spálovský