Letectví ve střední Evropě: přežijí jen adaptabilní podniky

CEE Aviation 2005

„Trh letecké dopravy v zemích střední a východní Evropy představuje rok po rozšíření Evropské unie klasický případ Darwinovy teorie v praxi,“ prohlásila minulý týden v Praze viceprezidentka americké poradenské společnosti GCW Consulting Anita Mosnerová. „O tom, kdo přežije, nerozhodne jen velikost dopravce, síla jeho značky a finanční zajištění, ale také porozumění procesům, které nyní v odvětví probíhají, a nalezení správného místa na trhu,“ řekla. Za jediného dopravce, který se dokázal dramatické změně podmínek efektivně přizpůsobit, označila ČSA. Jiní – jako například Austrian Airlines – podle jejího subjektivního soudu místo teprve hledají a další už v boji podlehli nebo brzy podlehnou. „Swiss nepřežil ani navzdory obrovské podpoře, protože do poslední chvíle trval na tom, že je významný interkontinentální dopravce,“ uvedla. Anita Mosnerová vystoupila v rámci mezinárodního setkání vrcholných představitelů leteckých společností, letišť a poskytovatelů služeb v letecké dopravě, které minulý týden pod názvem CCE Avia-tion 2005 v pražském hotelu Intercontinental uspořádala společnost marcus evans. Zájem o druhý ročník dvoudenní konference věnované stavu a perspektivám odvětví především v zemích střední a východní Evropy překonal i očekávání pořadatelů: zúčastnilo se jej na sto odborníků. ČSA: Chceme udržet podíl na trhu ČR, Polsko a Maďarsko jsou dnes vedle Číny nejrychleji se rozvíjející letecké trhy. Počet cestujících na všech letištích středoevropského regionu vylétl za poslední dva roky prudce nahoru a počet týdenních frekvencí se zvýšil o 40 až 122 procent (v Praze o 66 procent); velkým dílem se na nárůstu podíleli low-cost dopravci. Další otřesy na trhu lze očekávat nejen s pokračující expanzí nízkonákladových dopravců, ale i s plánovaným rozšiřováním Evropské unie, poznamenala Anita Mosnerová. O tom, jak se s turbulentním vývojem vyrovnává český národní dopravce, hovořil viceprezident ČSA pro strategické plánování a rozvoj Jan Váňa. Za cíl ČSA v této etapě označil schopnost držet krok s rozvojem trhu v regionu a zachovat svůj tržní podíl. „To, že loni podíl ČSA na českém trhu pravidelné letecké dopravy klesl jen o dva procentní body na 48 procent, považujeme v současné situaci za úspěch,“ řekl Jan Váňa, podle nějž se společnost již na 30 procentech své sítě musí vyrovnávat s konkurencí low-cost dopravců. K naplnění tohoto cíle zvolí ČSA cestu „vnější expanze a interní optimalizace“. Vedle rozvoje letadlového parku a optimalizace vnitřních procesů a prodeje hodlá společnost navíc začít také intenzivně investovat do propagace značky, což dosud opomíjela. „Vzali jsme si lekci z kampaně SmartWings,“ řekl Jan Váňa. Úspěšný plán na záchranu irské společnosti Aer Lingus v Praze představil Enda Corneille. Díky přeměně charakteru společnosti z klasického dopravce na alternativu nízkonákladových dopravců („Few frills“) Aer Lingus už v roce 2002 místo očekávané ztráty přes 100 milionů vytvořil zisk 63,8 milionu €. „Bylo to bolestné, ale účinné a úspěšné. Není cesty zpátky,“ řekl. Za hlavní podmínku úspěchu označil agresivní cenovou politiku: „Devět z deseti € ušetřených radikálním snižováním nákladů jde na snížení cen letenek,“ řekl.

Úvahy o privatizaci letišť O aktivitách letišť v Praze referovali představitelé pražského, bukurešťského, budapešťského a lublaňského letiště; představilo se i letiště v Košicích, anglickém Coventry a belgickém Charleroi. Často skloňovaným slovem byla privatizace letišť: její pozitivní hodnocení zaznělo z Velké Británie, naopak v Nizozemsku vyvolává vládní plán na umístění 95 procent akcie letiště Schiphol obavy dopravců i veřejnosti. Viceprezident Austrian Airlines Fritz Otti shrnul výhody a nevýhody různých forem soukromého a veřejného vlastnictví. Motivem privatizace letišť podle něj mohou být ideologické důvody, snaha o zvýšení příjmů státu (regionu) nebo očekávání vyšší výkonnosti privátního subjektu. „Je-li cílem vytvoření transparentního, dynamického, ziskově orientovaného podniku, může být privatizace dobrá, hlavním motivem však nesmí být jen to slovo,“ řekl. Za problém označil to, že letiště jsou svou podstatou lokální monopoly. „Proto vyžadují efektivní regulaci, aby se zamezilo deformacím trhu a predátorské tvorbě cen,“ dodal. S příkladem úspěšné privatizace letiště v Coventry účastníky konference seznámil Bill Savage ze společnosti TUI UK. Ještě nedávno prakticky mrtvé letiště TUI využívá jako základnu nízkorozpočtových letů pod značkou Thompsonfly. Loni letiště odbavilo 640 tisíc cestujících a během několika let TUI očekává zvýšení až na dva miliony. „Low-cost způsobili první revoluci. Nyní bude následovat druhá – revoluce low-cost letišť,“ řekl Bill Savage. Ředitel skupiny pro dopravu a logistiku banky Credit Suisse Boston Michael McGhee hovořil o tom, co v průběhu privatizace musí a mohou učinit vlády a finanční instituce. Vlády mají na letištích několik legálních zájmů – například zajistit kvalitu služeb, bezpečnost, zaměstnanost a rozvoj letiště. Proto je pro ně často obtížné vzdát se vlastnictví. Než tak učiní, musí si v každém případě nejprve ujasnit svou roli budoucího spoluinvestora, stanovit leteckou politiku a závazky dalšího rozvoje letiště, modernizovat regulační systém a založit efektivní ekonomickou regulaci, zdůraznil Michael McGhee. Generální ředitel České správy letišť Martin Kačur na konferenci prezentoval plány dalšího rozvoje pražského letiště, které je s letos očekávanými více než 11 miliony cestujících hlavním vzdušným přístavem nových členských zemí Evropské unie. u u u u u Spo­lečnost marcus evans se zabývá organizací mezinárodních konferencí, summitů a školení na celém světě. Vedle atraktivních mezioborových témat se v posledních letech zaměřila i na problematiku letecké dopravy. (spa) www.marcusevans.cz

spinner