31. července 2003
„Průměrné výnosy leteckých společností se loni v celosvětovém měřítku pohybovaly pod jedním USD za kilogram zboží. Aby si přitom dopravci uchovali schopnost obnovy letadlového parku, musely by se průměrné výnosy zvýšit nejméně na 2,55 USD na kilogram,“ uvedl v polovině července v Praze Andreas Otto, člen představenstva společnosti Lufthansa Cargo (LHC) odpovědný za marketing a odbyt. I na pražském setkání s předními českými zákazníky zopakoval, že letečtí dopravci při dělbě práce se speditéry tahají za kratší konec (viz DN 23/03), a vyzval je, aby usilovali o spolupráci výhodnou pro obě strany.
Podle Andrease Otta letos odvětví v globálním měřítku očekává kumulovanou ztrátu 20 miliard USD. I Lufthansa Cargo, která loni dosáhla nejlepšího výsledku ze všech světových nákladních leteckých společností (viz DN 17/03), má za sebou velmi obtížné první pololetí. „Oficiální výsledky ještě nebyly zveřejněny, ale za plánem zaostáváme,“ řekl.
V budoucnu nicméně podle jeho názoru obor čeká období významného růstu. Lufthansa Cargo se na nové podmínky připravuje masivními investicemi do bezpečnosti (v této souvislosti zmínil projekt „Fort Knox“ v centru LHC ve Frankfurtu) a automatizace. Již letos na podzim by měla jako první doprav-ce zprovoznit systém truck & trace, kterým dosud disponovali jen integrátoři. Od systému CHASE si vedení LHC slibuje, že bude schopno 80 procent reklamací vyřídit během tří dní.
Čtvrtinový podíl na českém trhu
Německý dopravce zaujímá na českém trhu výjimečně silnou pozici – podle regionálního manažera pro ČR a další země střední a východní Evropy Andrease Löfflera loni jeho podíl vzrostl z 23 na 25 procent všeho odbaveného zboží (na domácím německém trhu si Lufthansa Cargo udržuje podíl kolem třiceti procent). Služeb LHC v ČR využívají především zákazníci z automobilového a elektrotechnického průmyslu. V zájmu zajištění bezpečnosti velmi cenných zásilek spolu s firmou Nokia LHC v ČR dokonce vyvinula systém pro stálý dohled nad zásilkami. Praha patří v síti Lufthansa Cargo také mezi pět nejdůležitějších destinací pro živá zvířata.
Již v roce 2001 LHC v ČR ve spolupráci s DHL zavedla expresní produkty („next day delivery“ pro většinu destinací), loni se zaměřila na rozvoj náhradní kamiónové letecké dopravy zboží do a Frankfurtu nad Mohanem. Do budoucna hodlá zvýšit dosud velmi nízký podíl elektronického knihování – v ČR zatím podle Andrease Löfflera zákazníci přes internet knihují pouze asi čtyři procenta zásilek.
Lufthansa Cargo byla jako samostatná společnost pro nákladní dopravu v rámci Lufthansa Group vytvořena v roce 1994. Je rozčleněna do tří provozních úseků – Global Cargo Net, Global Cargo Handling Services a Global Freighter Operations. Loni potvrdila své první místo mezi světovými dopravci, když přepravila 1,63 miliónu tun zboží a pošty; na světové letecké dopravě zboží
se tak podílela zhruba osmi procenty. Lufthansa Cargo na celém světě zaměstnává zhruba pět tisíc pracovníků a provozuje flotilu čtrnácti letadel MD-11 F a osmi nákladních verzí letadla Boeing 747–200. Z hlavního hubu ve Frankfurtu nad Mohanem obsluhuje na 450 destinací.
Spolu se SAS Cargo a Singapore Airlines Lufthansa Cargo v roce 2001 založila první světovou leteckou nákladní alianci WOW (viz DN 14/02). Podle Andrease Otta se členové aliance pokoušejí svazek rozšířit o některou leteckou společnost z USA, ale v současném období to není snadný úkol. „Naším parterem navíc může být jen specializovaný cargo dopravce. Nevěříme v dopravce, kteří využívají jen dokládku do osobních letadel,“ řekl Andreas Otto.
(spa)