26. května 2025, lan

27.5. – Mezinárodní unie kombinované dopravy železnice/silnice (UIRR) zveřejnila minulý týden výsledky evropské kombinované dopravy v roce 2024. Uplynulé období přineslo 5,19% nárůst počtu přepravených zásilek a výrazně vyšší nárůst tunokilometrů o 8,41 %. Údaje o výkonech evropské kombinované dopravy v roce 2024 se podle UIRR ukázaly jako mimořádně silné díky historickému výkonu vnitrostátních služeb (+10,6 %) převážně ve Francii a v Polsku, zatímco přeshraniční doprava zaznamenala pouze +2,74% pokrok. Další nárůst tunokilometrů byl způsoben zvýšenou průměrnou hmotností nákladu obsaženého v přepravovaných ložných jednotkách.
Vnitrostátní služby kombinované dopravy nebyly zatíženy problémy s interoperabilitou a překračováním hranic, zatímco přeshraniční výkonnost je ovlivněna různě v závislosti na koridoru. Koridory procházející Německem, především na ose sever-jih, měly slabší výkonnost kvůli poruchám způsobeným nadměrným počtem pracovišť, které se zhoršovaly každodenními událostmi, což vedlo k výkonu -1,5 %, rovněž vykázanému v BAV Semesterbericht. Ostatní koridory, které ještě nebyly ovlivněny pracemi na infrastruktuře, si vedly výrazně lépe, což vedlo k celkovému přeshraničnímu růstu +2,74 %.
Negativní vliv poruch na infrastruktuře
Narušení veřejné železniční infrastruktury vedlo v roce 2024 k závažným finančním důsledkům pro provozovatele kombinované dopravy. Došlo například k: sesuvu půdy v údolí Maurienne, který uzavřel železniční trať Fréjus, hlavní spojení pro nákladní vlaky mezi Francií a Itálií na 19 měsíců od srpna 2023 do března 2025; k vykolejení v Gotthardském základním tunelu, které snížilo kapacitu tunelu na 50 %; rozsáhlým a často nekoordinovaným pracím na železniční infrastruktuře s dopadem zejména na německou síť.
Prezident UIRR Michail Stahlhut upozornil, že UIRR předloží návrh požadující změnu evropského právního rámce, podle kterého by provozovatelé kombinované dopravy a správci terminálů, jejichž obchodní modely závisí na dostupnosti a spolehlivém fungování veřejné železniční infrastruktury, dostávali kompenzační platby za období, kdy je veřejná služba nedostupná nebo kdy jim její omezení způsobují nepřiměřené dodatečné náklady.
(lan)
Ilustrační foto: LAN