ČESMAD Slovakia

„Zpoplatnění infrastruktury nakonec zaplatí spotřebitel“

Sdružení silničních dopravců Slovenské republiky ČESMAD Slovakia se připojilo ke stanovisku Mezinárodní unie silniční dopravy IRU z 24. dubna, v němž IRU poukázala na některé aspekty diskriminace silničních dopravců v souvislosti s připravovaným zpoplatněním silniční infrastruktury v Německu a Rakousku. Dopravním novinám to minulý týden oznámila generální tajemnice sdružení Katarína Vinceová.

Problematice zpoplatnění silniční infrastruktury a harmonizace daní se IRU věnovala na svém jarním zasedání v dubnu v Bruselu. IRU ve svém stanovisku akceptovala potřebu zavést poplatky za používání infrastruktury, avšak za předpokladu, že tento přístup bude aplikován stejnou měrou na všechny druhy dopravy a domácím i zahraničním uživatelům budou zajištěny stejné podmínky.

Finanční prostředky získané zpoplatněním silniční infrastruktury by se měly používat především na rozvoj kombinované dopravy, posílení pravidel bezpečnosti silničního provozu, školení řidičů a dopravců, stejně jako na zavádění vozidel splňujících přísné ekologické normy. Neměly by se využívat na zvyšování příjmů státních rozpočtů jednotlivých zemí nebo na zvýhodňování jiných druhů dopravy, jak je tomu například ve Švýcarsku, tvrdí IRU.

Připravované zavedení poplatků za používání silniční infrastruktury v Německu a Rakousku sleduje IRU s velkým znepokojením, a to především z důvodu absence evropských či jiných mezinárodních směrnic, které by zaručovaly možnost použití systému v celoevropském měřítku. ČESMAD Slovakia v této souvislosti podporuje návrh Evropské komise z 24. dubna, podle něhož by se v rámci celé Evropské unie měl zavést jednotný systém zpoplatnění silniční infrastruktury. Zpoplatnění a s ním spojené provozní náklady dopravců by však podle Kataríny Vinceové měly zůstat na co nejnižší úrovni.

„Význam silniční dopravy, která je v současné době v mnoha směrech nejefektivnějším druhem dopravy, se často nedoceňuje a výsledkem je pak i snaha mnoha evropských zemí rozšířit zdroj příjmů fondů na údržbu a další rozvoj silniční dopravy o různé typy daní (například spotřební či silniční daň). V této souvislosti je třeba si uvědomit, že dopravci nemají jinou možnost než promítnout – ať již přímo či nepřímo – náklady spojené se zpoplatněním silniční infrastruktury do svých cen, což se v konečném důsledku odrazí v nárůstu spotřebitelských cen,“ prohlásila Katarína Vinceová. (lan)

spinner