Dopravní infrastruktura

Sdružení pro výstavbu silnic nabízí alternativu

Sdružení pro výstavbu silnic nabízí alternativu

S vlastní strategií na řešení problémů s výstavbou potřebné dopravní infrastruktury vystoupilo na začátku dubna Sdružení pro výstavbu silnic Praha. Varovalo před ukončením přípravy dopravních staveb a jako jedno z východisek z nedostatku finančních prostředků nabídlo spolupráci veřejného sektoru a soukromého kapitálu v rámci projektů PPP.

Sdružení vychází z toho, že úkolem investora ve spolupráci s projektantem nebylo a dosud není najít optimální technické řešení, nýbrž vyhovět zainteresovaným stranám a podle toho připravit podklady pro stavební povolení. Stavby nebyly realizovány vždy tam, kde je největší potřeba, ale tam, kde je méně problematická příprava. Záměr stavby mnohem více ovlivňují politici než technici, přičemž právě ve fázi záměru se dá předejít nákladnosti projektu, uvedlo sdružení.

Vinou nedokonalé legislativy se prodlužuje doba přípravy, nezřídka trvá až dvanáct let. Mezi nejpalčivější problémy patří chybějící pevně stanované finanční zdroje. Výsledkem je nedobudovaná páteřní síť a podfinancovaná údržba. „Z toho, co se děje po ustanovení nové vlády ČR v roce 2010, máme pocit, že kvalitní dopravní infrastruktura není politickou reprezentací vnímána jako jeden ze základních předpokladů konkurenceschop­nosti České republiky. Nejspíše žádné jiné odvětví nezaznamenalo mezi roky 2010 a 2011 takové významné snížení finančních prostředků,“ upozornil předseda Sdružení pro výstavbu silnic Praha Petr Čížek.

Alternativy financování existují

SVS navrhuje realizovat především úspory v rozestavěných stavbách i ve stavbách připravovaných, posunout termín dokončení staveb v čase, nikoliv je zakonzervovat, odložit financování staveb v dlouhodobějším horizontu (úhrada faktur v horizontu více let), uplatnit navýšení národního podílu v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, upravit systém zadávání staveb, a především realizovat projekty PPP.

„Drastické snížení financí, které přichází právě v této době, bude mít vážné dopady do infrastruktury projekčních a realizačních firem, především v oblasti lidských zdrojů,“ upozornil jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Praha Petr Svoboda. Dopady na rozestavěné a zastavené stavby v přípravě nebudou žádné, pokud bude pohlídána platnost územních rozhodnutí. Problém může vzniknout u staveb, u nichž bylo vydáno stavební povolení a termín zahájení se odsouvá. Nezahájí-li investor stavbu, kde byl vyvlastněn pozemek, může původní vlastník „vyvlastněného“ pozemku požádat o jeho navrácení pro zjevnou nepotřebnost k plnění veřejného zájmu. Nejhorší dopady však lze očekávat na stavby, u kterých investor dosud nezískal územní rozhodnutí.

„Podle Global Competitiveness Report patří infrastruktura v České republice mezi evropský podprůměr. Až na 80. místě mezi všemi hodnocenými státy je řazena ČR podle kvality silnic,“ upozornil Petr Čížek.

Tomáš Johánek

spinner