​Ředitelství silnic a dálnic otevřelo u Přerova poslední chybějící úsek D1

​Ředitelství silnic a dálnic otevřelo u Přerova poslední chybějící úsek D1

22.12. - „Dokončení dálnice D1 v úseku Říkovice – Přerov znamená kompletní dokončení nejdelší a nejznámější české dálnice, která se stavěla od roku 1967. Nový úsek výrazně pomůže odlivu nákladní dopravy z Přerova a současně zklidní provoz na dálnici D46, protože většina aut se z Brna do Ostravy dostane právě po poslední části D1. Tento historický milník je sice mimořádně významný, zároveň však musíme rychle směřovat k dalšímu, kterým je dokončení celé páteřní sítě dálnic. Za zásadní v tomto ohledu považuji stabilní systém financování pro roky 2026 až 2029, aby se klíčové stavby mohly plánovat bez ad hoc odkladů a přepracovávání rozpočtů,“ říká ministr dopravy Ivan Bednárik.

Součástí stavby jsou tři mimoúrovňové křižovatky, protihlukové stěny dlouhé přes čtyři kilometry a místy vysoké až šest metrů a rovněž 14 mostů. Nejnáročnější byla 940 metrů dlouhá mostní estakáda u Dluhonic, která převádí dálnici přes řeku Bečvu, chemický závod Precheza a přes železniční trať z Olomouce do Přerova. Nejtěžší bylo vymyslet zakládání estakády: jde o složité území, v prostředí chemičky, s poničeným podložím. Musela se zajistit ochrana pilířů, aby nedegradovaly. Na stavbu estakády padlo 8 500 tisíce tun oceli. Při stavbě se volily moderní postupy, mj. nízkohlučný asfalt. Pro násypy se použilo 3,25 milionu metrů krychlových zeminy. Práce zohlednily i ochranu životního prostředí. Vysoké násypy jsou ochranou před stoletou vodou v případě, že by se rozvodnila řeka Bečva. Vznikly také tři žabí přechody.

„Pátek 19. prosince 2025 je významný den pro celou českou dálniční síť. Dálnice D1 je dokončená v celé své délce. Přínos tohoto úseku D1 pro střed Moravy je obrovský. Když vezmeme jen Přerov, tak dostavbou tohoto úseku D1 zmizí z Přerova 70 procent kamionů. To je obrovské číslo a pro lidi obrovská úleva. A pohyb po Přerově bude pro všechny – pro chodce, cyklisty i řidiče – bezpečnější. Ulice, kde se tvořily kolony, se konečně zklidní. Ekonomické přínosy toho, že je celá D1 hotová, jsou jasné. Ale dálnice stavíme hlavně pro lidi, kteří bydlí v blízkosti komunikací, a pro řidiče, aby se bezpečně a dobře dostali do cíle svých cest,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

První části dálnice D1 vznikaly už před druhou světovou válkou, jedna z prvních staveb na D1, most Šmejkalka, je z roku 1939. Základní kámen prvního úseku z Prahy do Mirošovic se ale položil až v roce 1967, přičemž tento úsek se otevřel 12. července 1971. Na podzim roku 1980 se dálnice dokončila mezi Prahou a Brnem. V letech 2013 až 2021 ji ŘSD kompletně zmodernizovalo.

Ředitelství silnic a dálnic bude mít koncem roku rozestavěno celkem 203,9 kilometru nových staveb. Jedná se o 137 km dálnic a 66,9 km silnic I. třídy. Ve výběrovém řízení se nachází dalších 142,6 km dálnic a silnic I. třídy.

Hlavní trasa

Délka: 10 100 m

Zhotovitel: Společnost Říkovice - Přerov (sdružení Strabag, Doprastav a IDS)

Cena stavby dle smlouvy: 6 922 222 222 Kč bez DPH

Cena stavby po valorizaci: cca 7,94 miliardy Kč bez DPH*

Počet stavebních objektů: 228

Protihlukové stěny: 5, celková délka 4 099 m

Zahájení realizace: 12/2022

Zprovoznění: 12/2025

Délka stavby do zprovoznění: 36 měsíců

Infoleták ke stavbě: Zde

* včetně změn během výstavby, stav k polovině prosince 2025

(red)

Foto: ŘSD 

spinner