Petr Kašík (Svaz dopravy ČR) pro DN

„Pro budování infrastruktury a její obnovu je nutné využívat projekty PPP“

Špatný stav dopravní infrastruktury a pomalý postup její výstavby a rekonstrukce považuje výkonný ředitel Svazu dopravy ČR (SD ČR) Petr Kašík za hlavní nedostatky, které trápí české dopravce. To, že se v oblasti infrastruktury důsledně neplní jinak kvalitní koncepce Strategie dopravy, svaz podle něj pokládá za velký problém. Zásadní rozhodnutí musí stát učinit zejména v oblasti vnitrozemské nákladní dopravy, uvedl v rozhovoru pro Dopravní noviny.

„V čem vidíte hlavní problémy, s nimiž se potýká dopravní obor v České republice?“

„Především pomalý postup výstavby a rekonstrukce infrastruktury. Nejedná se jen o často zmiňované dálnice, nedobrý stav vládne ve všech oborech dopravy. S problémy se potýká dokončení železničních koridorů a stále se odkládá i rozhodnutí o tom, zda a jak řešit problematiku labské plavby, tedy otázka budování plavebních stupňů.

Přitom právě doprava představuje klíčové odvětví pro celé české hospodářství a její stav ovlivňuje možnosti dalšího rozvoje. Alarmující je v této souvislosti především skutečnost, že odborníci odhadují zanedbanost dopravní infrastruktury v ČR na zhruba tisíc miliard Kč.“

„Co by mohlo napomoci efektivnímu zlepšení stavu infrastruktury?“

„Svaz dopravy dlouhodobě pociťuje, že u nás neexistuje dostatečná podpora tzv. projektů public-private-partnership (PPP), v nichž by se spojil veřejný a soukromý sektor. Již delší dobu se o nich mluví, ale výsledky chybí. Přitom je jasné, že státní rozpočet nebude mít dlouhodobě dostatek prostředků, aby projekty dopravní infrastruktury financoval sám, bez pomoci soukromého sektoru. Pro budování infrastruktury i její obnovu potřebuje Česká republika využívat projekty PPP, podobně jako to dělají i jiné země. Zcela aktuálním projektem PPP by se mohlo stát například budování chybějících odpočívadel pro řidiče kamionů na českých dálnicích.“

Stále se odkládá i rozhodnutí o tom, zda a jak řešit problematiku labské plavby

„Zmínil jste labskou plavbu, která volá po strategickém rozhodnutí…“

„Podle našeho názoru se v tuto chvíli rozhoduje o budoucnosti české vodní dopravy. Již několik let přetrvává sucho, které vodním dopravcům zvyšuje náklady do té míry, že se jejich podnikání pohybuje na hranici rentability. Rejdaři proto nyní rozvažují, zda zde budou moci podnikat dál, anebo zda se svými loděmi odejdou na jiné evropské vodní toky, kde pro říční dopravu existují příhodnější podmínky.

Svaz dopravy proto v této souvislosti v červenci připravil pro premiéra Miroslava Topolánka materiál, v němž upozornil na vážnou situaci v oboru vodní dopravy. Stav české vnitrozemské flotily poklesl z původních 224 nákladních lodí na dnešních 107, z toho dvanáct plavidel zůstává na Labi. Otázka zní, zda vláda chce, aby v ČR vodní nákladní doprava existovala i nadále, anebo zda počítá s jejím zánikem. Jestliže však celková hodnota dosud vybudované říční infrastruktury v ČR dnes dosahuje hodnoty odhadované na zhruba 150 miliard Kč, bylo by škoda, kdyby nákladní říční doprava, která dokáže přepravit velké objemy zboží, na našich vodních tocích skončila.“

„Co tedy pokládáte v tuto chvíli pro labskou dopravu za nejdůležitější?“

„Především to, aby zodpovědné orgány překonaly svou již dlouholetou nechuť v této věci rozhodnout. Aby konečně zaujaly jednoznačné stanovisko a začaly jednat. Řešení nákladní vodní dopravy spočívá ve strategických rozhodnutích o výstavbě plavebních jezů na Labi i v plnění evropských norem v oblasti finančních podpor při nekvalitních plavebních podmínkách.“

Řešení nákladní vodní dopravy spočívá ve strategických rozhodnutích o výstavbě plavebních jezů

„Svaz dopravy také dlouhodobě upozorňuje na potřebu veřejné podpory pro kombinovanou dopravu a budování veřejných logistických center…“

„Podpora kombinované dopravy a logistiky z veřejných zdrojů představuje zásadní věc. O významu kombinované dopravy v souvislosti evropských pohledů na rozvoj dopravy nikdo nepochybuje. Veřejná logistická centra se mohou stát místy, která budou podporovat hospodářský růst nejen v regionech, ale ovlivní rozvoj celé národní ekonomiky. Česká republika může získat výraznou podporu z evropských zdrojů, a proto je nutné jednat, abychom tuto možnost nepropásli. V této souvislosti ovšem vznikl nemalý problém: ministerstvo mělo v rámci dopravní politiky zpracovat návrh strategie multimodální dopravy. Návrh je připraven, jenomže v operačním programu Doprava nejsou na multimodální dopravu vyčleněny peníze.“

„Jaké akce připravuje Svaz dopravy na nejbližší budoucnost?“

„Zcela aktuálně se chystáme na podnikatelskou misi, která bude mapovat nové investiční příležitosti vznikající pro české firmy ve Finsku a Rusku. Součástí mise vedené Svazem dopravy bude například návštěva přístavu v Helsinkách, dále budeme hledat možné společné projekty v Petrohradu, Moskvě a pojedeme se podívat také do Kalugy, kde Škoda Auto buduje nový montážní závod. (Podnikatelská mise Svazu dopravy proběhla v uplynulých dnech, o jejím průběhu přineseme zprávu v některém z příštích čísel, pozn. red.)

Aktuálním projektem PPP by se mohlo stát například budování chybějících odpočívadel pro řidiče kamionů na českých dálnicích Připravujeme rovněž další ročník prestižní akce s názvem Den dopravy. Chceme ho pořádat každé dva roky a spojit ho vždy s určitou významnou dopravní událostí. První Den dopravy, který se uskutečnil loni v rámci veletrhu Logist, odborná veřejnost přivítala a my jsme byli s jeho výsledky spokojeni. Cílem akce je posílit zájem o aktuální dění v dopravě a dopravní infrastruktuře a zvýšit prestiž celého dopravního oboru. V současné době rozhodujeme o tom, se kterou dopravní událostí příští Den dopravy spojíme.“

Pavel Toman

spinner