Petr Bendl

Prioritou nového ministra investice do infrastruktury a bezpečnost

Investice do dopravní infrastruktury s využitím co největšího množství prostředků z Evropské unie, důsledná kontrola jejich vynakládání a větší bezpečnost na silnicích. Takové jsou priority, s nimiž do úřadu ministra dopravy vstoupil Petr Bendl. Minulý týden o nich informoval na setkání s novináři v Praze.

Nový ministr poukázal na to, že v současné době je zahájena řada staveb, pro něž bude ministerstvo dopravy hledat potřebné zdroje, zejména ve Státním fondu dopravní infrastruktury. „Chceme, abychom fungovali trochu jako tlumič hospodářské krize v ČR,“ řekl.

Již před nástupem Petra Bendla do funkce vláda vybrala pět zmocněnců pro důležité dopravní stavby, kteří budou mít v konkrétních regionech na starosti urychlení jejich realizace. Podle něj nyní bude na nich, aby prokázali, že jejich funkce ne-jsou formální, ale prospěšné. Výsledky jejich práce budou snadno sledovatelné a ověřitelné, od čehož se bude odvíjet i výše finanční odměny. Jejich pravomoci nyní dolaďujeme s Ředitelstvím silnic a dálnic, uvedl Petr Bendl.

Důležitý je podle nového ministra také důraz na úspory a reálnou výši celkové ceny za provedenou stavbu. Ocenění Stavba roku by se nemělo udělovat jen největším projektům, při výběru by měla být zohledněna i cena za postavený kilometr, uvedl Petr Bendl jako příklad.

Co se týče využití soukromého kapitálu při dopravních stavbách, tuto otázku nyní podle ministra řeší právníci. „Všichni si přejeme, aby soukromé firmy mohly investovat, ale musí se jim to vyplatit a musí být dodržena i právní stránka věci. Nechtěl bych, aby to dopadlo jako v případě dálnice D47,“ řekl Petr Bendl. Využití projektů PPP pokládá za reálnější spíše při stavbě dráhy Praha – Letiště Ruzyně – Kladno než třeba u výstavby dálnice D3.

Bezpečnost silničního provozu

Současné vedení ministerstva dopravy podporuje kampaň „Nemyslíš, zaplatíš“, kterou zahájil předchozí ministr Aleš Řebíček. Hodlá v ní pokračovat, dále ji rozšířit a v rámci nového projektu Živá kniha, který bude pracovat se zážitky přímých účastníků nehod, oslovit i žáky škol.

„Necháme také udělat audit nebezpečných míst v České republice, chceme, aby ŘSD přišlo s jejich seznamem a navrhlo nějaká opatření,“ řekl Petr Bendl. Cílem je podle něj dosáhnout takových legislativních změn, aby se „slušnost řidičům vyplatila“.

Ministerstvo dopravy nyní rovněž spolupracuje s policií na návrhu zvýšit na některých úsecích dálnic rychlost až na 160 km/h. Tyto úseky však musí navrhnout policie, zdůraznil ministr.

Ministr je proti pátečnímu zákazu jízd

Dalším z cílů ministerstva dopravy je ulehčit lidem v městech a obcích od tranzitní nákladní dopravy. Resort dopravy proto hodlá navrhnout instalaci dynamických vah ve vybraných místech. To by mělo nejen přispět k odvedení těžkých vozidel z postižených lokalit, ale i nasměrovat kamiony na dálnice a rychlostní komunikace.

Co se týče případného rozšíření pátečního zákazu jízd kamionů na celý rok, Petr Bendl s ním nesouhlasí. „Můj osobní názor je nezavádět páteční zákaz jízd kamionů,“ uvedl s tím, že v tomto směru se snaží působit i na poslance.

Výběr mýtného ve skluzu

O množstevních slevách pro časté uživatele mýtného systému, které loni dopravcům přislíbil premiér Mirek Topolánek, současný ministr dopravy podle svých slov nic neví. Nepočítá ani s tím, že by se sazby mýtného v důsledku ekonomické krize snížily. Problém spatřuje spíše na opačné straně – v oblasti příjmů. „Čekám, že v roce 2009 bude mýtné oproti plánu ve skluzu 3,5 miliardy Kč,“ řekl Petr Bendl. Problém je podle něj v tom, že při zavádění systému se počítalo s nárůstem dopravy a nikoli s útlumem.

Na dotaz, jak se staví ke zpoplatňování vozidel do 12 tun s tažným zařízením jedoucích sólo, které již soud označil za neoprávněné, ministr uvedl, že pro něj je rozhodující názor soudu a nikoli ministerstva dopravy.

Petr Bendl na setkání potvrdil své stanovisko, že v současné době nepokládá za vhodné rozšiřovat elektronické mýtné na vozidla s hmotností nad 3,5 tuny, přestože návrh novely je již připraven k projednávání. A pokud by jej poslanci schválili, hodlá ministr jeho účinnost oddálit, neboť dopravci mají nyní velké pro-blémy kvůli poklesu výroby.

Ministr dopravy má také výhrady k zavádění elektronických vinět pro osobní vozidla, a to jednak kvůli jejich vyšší výrobní ceně oproti stávajícím nalepovacím kuponům a jednak kvůli rizikům spojeným s možností narušování soukromí občanů.

České dráhy musejí počítat s konkurencí

„České dráhy si budou muset uvědomit, že pokud se objeví jakýkoli zájemce o dopravu, budou muset podle evropské legislativy soutěžit,“ uvedl před novináři dále Petr Bendl. Soutěžit podle něj lze buď o spoje, nebo o území, ale on dává přednost druhé možnosti. Jinak si zájemci podle něj budou vybírat jen lukrativní spoje a ČD se dostanou do velkých problémů. I přes toto riziko ministerstvo dopravy konkurenci v dálkové osobní dopravě podporuje. Pokud bude zájem, ministerstvo výběrové řízení na nové provozovatele vypíše ještě letos, aby vlaky vítěze mohly jezdit již v prosinci s platnosti od nového jízdního řádu.

Ministr dopravy upozornil i na případné problémy plynoucí z transformace Českých drah. Jejím cílem bylo oddělit dopravu a infrastrukturu, což se ne zcela podařilo. Navíc stát vložil finance do majetku Českých drah, který ČD prodávají SŽDC. „Pokud to právníci napadnou jako nedovolenou podporu (viz str. 9),

není jasné, jak to dopadne,“ varoval Petr Bendl. Zároveň však připustil, že České dráhy jsou nyní silně podfinancované.

Petr Bendl na setkání potvrdil informaci, že ministerstvo dopravy vypíše nové výběrové řízení na ředitele Drážní inspekce. „Potkal jsem se s Romanem Šigutem a rozhodli jsme se výběrové řízené na šéfa drážní inspekce zrušit a vypsat nové. Oslovíme i Evropskou železniční agenturu, aby vyslala zástupce do výběrové komise,“ uvedl Petr Bendl.

(lan)

spinner