26. srpna 2010

Ministr dopravy Vít Bárta minulý týden s okamžitou platností rozhodl o zastavení všech staveb na železnici, které financuje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Následně informoval i o tom, že ministerstvo zastaví dvanáct rozestavěných silničních staveb. Současně přeruší i přípravu dalších tří projektů.
K razantnímu opatření na železnici Vít Bárta podle svých slov přistoupil proto, že stavební společnosti státu nenabídly požadované slevy. Přišly podle něj jen se slevami v řádu promilí, maximálně jednotek procent, což jej neuspokojilo.
Ministr dopravy také zastavil proplácení faktur a nařídil jejich prověrku „z hlediska věcného, časového a finančního plnění“. V souvislosti s tím SŽDC přijala nového náměstka pro audit Pavla Habartu, který dosud pracoval jako krizový manažer ve společnosti ČD-Telematika. Jelikož se stavební podniky odvolávají na uzavřené smlouvy, posílil Vít Bárta i svůj tým právníků.
Ředitel SŽDC Jan Komárek minulý týden na tiskové konferenci v Praze uvedl, že se na zastavení staveb s ministrem dohodl. Podle něj jde o zhruba 15 staveb, za něž měl stát letos zaplatit 10 miliard Kč. Týká se to především třetího a čtvrtého koridoru, které vedou z Prahy na západ a jih Čech. Odstraňování škod po povodních se podle zástupců státu opatření netýká.
Co se týče silniční infrastruktury, ministerstvo dopravy zastaví dvanáct rozestavěných silničních staveb, u dalších tří projektů přeruší přípravu. Ze zastavených staveb jsou čtyři ve vysokém stupni rozestavěnosti; dalších osm včetně pěti rychlostních silnic je podle ministerstva dopravy v minimálním stupni rozestavěnosti.
Ministerstvo nakonec zvolilo spíše umírněnou variantu, na původním seznamu staveb, kterých by se mohla odstávka dotknout, bylo 51 silnic. Zastavení staveb zdůvodňuje úřad nedostatkem peněz. Státní fond dopravní infrastruktury údajně jen letos eviduje propad rozpočtu oproti plánům ve výši 3,6 miliardy Kč, na příští rok se má příjem fondu z národních zdrojů snížit o 35 procent na 33 miliard.
Nyní jsou rozestavěny projekty v celkové hodnotě 200 miliard Kč, z toho 120 miliard už bylo investováno. K dokončení aktuálně rozestavěných silnic tak chybí 80 miliard Kč. Kolik zbývalo investovat na zastavených stavbách, Ředitelství silnic a dálnic neuvedlo.
Vedle nedostatku finančních prostředků tvorbu seznamu podle Víta Bárty ovlivnila i další tři kritéria. Ministerstvo dopravy nechce zastavovat stavby těsně před dokončením, peníze muselo najít také na spolufinancování staveb hrazených z fondů Evropské unie a je rozhodnuto dostavět i silnice, které řeší nejhorší problémy v centrech obcí a měst.
Proti zastavení stavebních prací se bouří samospráva v dotčených oblastech; nejhlasitěji se protestuje na severu Moravy, kde se mají zastavit tři významné silnice I. třídy v pokročilém stadiu výstavby. S konzervací projektů a zastavením staveb nesouhlasí ani stavební firmy a Svaz podnikatelů ve stavebnictví. Také podle prezidenta Svazu dopravy ČR Jaroslava Hanáka není „jakékoliv omezení výstavby dopravní infrastruktury z dlouhodobého hlediska optimální“. Na druhé straně je však podle něj třeba řešit předraženost staveb. Oznámení ministra Víta Bárty tak vnímá jako snahu o hledání řešení.
(čtk)