Dopravní infrastruktura

Ministerstvo zřejmě zastaví většinu dopravních staveb

Ministerstvo zřejmě zastaví většinu dopravních staveb

Plánované snížení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok o 17 miliard Kč a letošní výpadek příjmů fondu téměř o čtyři miliardy směřují k okamžitému zastavení většiny dopravních staveb. Na konci července to uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Výstavba se podle něj zřejmě začne ukončovat už od srpna.

„Díváme-li se na oba roky souborně, budeme muset začít zastavovat a omezovat stavby, a to prakticky okamžitě. Na jmenovitém seznamu staveb právě pracujeme,“ uvedl Karel Hanzelka. Na seznamu však podle něj nebude jihozápadní část pražského okruhu, jejíž otevření je plánováno na konec září. „Zastavení této stavby by byla katastrofa,“ řekl.

Podle informací, které nedávno zveřejnil předchozí ministr dopravy Gustav Slamečka, se s velkou pravděpodobností zastaví budování dálnic D47 včetně přivaděčů, D8 z Prahy do Ústí nad Labem, východočeské dálnice D11, karlovarské R6 a některých železničních uzlů, například v Brně. V některých případech se jedná o stavby financované s dotací z Operačního programu Doprava. Pokles národního příspěvku, který ohrozí čerpání fondů Evropské unie, kritici označují za neekonomický a nesystémový krok.

„Chápu obtížnou situaci nejen SFDI, ale všech ostatních investičních a rozvojových priorit. Společnost se musí rozhodnout, zda omezené prostředky budeme projídat nebo investovat,“ řekl k tomu ministr financí Miroslav Kalousek.

Zástupci Sdružení pro výstavbu silnic Praha požádali ministra Víta Bártu o schůzku, na níž by se vedle omezování výstavby mělo hovořit i o zastavení projektové přípravy řady staveb. Zastavení projektových prací totiž předseda sdružení stavebních firem Petr Čížek považuje za velký problém. „Zastavení přípravy je pro budoucnost tragédie. Stavby nebudou připraveny pro dobu, kdy třeba už budou opět peníze,“ řekl.

Podle aktuálního návrhu rozpočtu má stát poslat příští rok fondu dopravy necelých 31 místo letošních 48 miliard Kč. Jde o součet dotace ze státního rozpočtu, daňových a nedaňových příjmů a dluhopisových programů. Fondu se však nedaří naplnit daňové příjmy ani letos, propad je zatím 2,4 miliardy, navíc hrozí zkrácení letošní dotace o 1,2 miliardy Kč.

Dopravci proti zrušení fondu dopravy

Ministr financí Miroslav Kalousek již dříve hovořil i o možnosti fond zcela zrušit. Proti tomu se na svém zasedání na konci července postavilo nové předsednictvo Sdružení ČESMAD Bohemia, neboť by to podle něj ohrozilo průběžné financování dopravních staveb z evropských zdrojů. Odmítlo také výnos mýtného jako rozhodující zdroj financí pro výstavbu dálnic. Za jedno z mála logických a dlouhodobě udržitelných řešení silniční dopravci považují zvýšení podílu výnosu spotřební daně z minerálních olejů do SFDI ze současných 9,1 na 20,0 procenta.

Ministr: Prioritou jsou úspory

Vít Bárta je připraven odvolat kohokoliv z managementu jemu podřízených organizací, pokud se nedočká ze strany ředitelů dobré spolupráce a požadovaných výsledků v oblasti úspor. Současně však dodal, že obecně je zastáncem kontinuity, pokud jde o personální obsazení managementu jemu podřízených organizací. „Ti, kteří budou aktivně konat a hledat úspory, tak s těmi počítám. Jinak budu postupovat radikálněji než jinde,“ řekl.

Pokud jde o úspory v resortu, chce jít Vít Bárta svým ředitelům příkladem a na provozu ministerstva ušetřit desítky procent nákladů. Podle svých slov si chce zachovat především nejvýkonnější úředníky z 550 zaměstnanců úřadu, kteří dostanou přidáno, jiní zřejmě budou muset odejít. Se zbylými úředníky chce ministr připravit novou strategii dopravy České republiky, která by měla mimo jiné jasně vymezit úlohu železnice ve veřejné dopravě a určit nové priority ve výstavbě.

(čtk)

spinner