18. prosince 2009
Dva dny trvala nejistota ohledně omezení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok, které by podle krizového scénáře ministerstva dopravy zpozdilo nebo zcela zastavilo výstavbu třiceti velkých dopravních staveb. Na konci minulého týdne Poslanecká sněmovna nakonec dorovnala 5,1 miliardy Kč, které z rozpočtu SFDI při jednání o návrhu státního rozpočtu na návrh levice vzala na sociální služby, platy státních zaměstnanců a přímé platby zemědělcům, z privatizačních prostředků státu.
Rozpočet SFDI na příští rok tedy nakonec Poslanecká sněmovna schválila v původní výši 96 miliard Kč přesně podle návrhu vlády.
Pravicoví poslanci přijaté řešení podrobili kritice, protože podle nich zvýší schodek veřejných financí. Bývalý ministr financí Miroslav Kalousek alternativně navrhl, aby vláda řešila situaci fondu příští rok rozpočtovým opatřením, ale při hlasování neuspěl. Naopak ČSSD návrh poslance Pavla Hojdy (KSČM) podpořila. Ministr financí Eduard Janota nicméně připomněl, že prostředky na privatizačním účtu by měly být určeny především na odstraňování ekologických škod.
Ministerstvo dopravy už dříve uvedlo, že kvůli chybějícím pěti miliardám v rozpočtu by muselo zastavit nebo zpozdit tři desítky velkých dopravních staveb včetně velkých dálničních pojektů, například pražského a brněnského okruhu. Ministerstvo by v případě zkrácení rozpočtu fondu muselo podle mluvčího resortu Karla Hanzelky „škrtat napros-to všude“ a ohroženo by bylo i čerpání prostředků z fondů Evropské unie.
Ministerstvo rozhodnutí vítá
Ministr dopravy Gustáv Slamečka proto rozhodnutí sněmovny uvítal. „Ten rozpočet se dostal zpět do původní podoby, takže krizový plán nebude třeba využít,“ řekl. Podle jeho dřívějších vyjádření však k ideální výši rozpočtu SFDI chybí dalších 20 miliard z národních zdrojů.
Zapojení privatizačních prostředků do rozpočtu SFDI je podle Gustáva Slamečky standardní věc. Pro fond je podle něj důležité, že má peníze v rozpočtu. Kdyby se musely během roku hledat, rozpočet SFDI by se nyní snížit musel, uvedl ministr k návrhu Miroslava Kalouska. Stavby by se zastavily a čekalo by se na to, zda fond peníze od vlády dostane, dodal.
Na omezení rozpočtu fondu dopravy reagovalo před hlasováním odmítavě Sdružení ČESMAD Bohemia. „Návrhy se nám jeví jako krajně nezodpovědné, nehledě na to, že jak avizovalo ministerstvo dopravy, bylo by ohroženo dokončení i tak zásadních staveb, jako je spojení mezi D1 a D5,“ uvedl jeho mluvčí Martin Felix. Silniční doprava podle něj přispívá státu zhruba sto miliardami ročně, čímž si plně hradí náklady na infrastrukturu.
Struktura rozpočtu
Rozpočet fondu se sklává z několika částí. Stát přispěje 36 miliardami, stejná částka přiteče z evropských fondů. Dalších 12 miliard vynese prodej dluhopisů, rovněž 12 miliard Kč získá fond z úvěru od Evropské investiční banky. Peníze z fondu rozdělují firmám především státní investorské organizace. Přes Ředitelství silnic a dálnic proteče na výstavbu a údržbu 62 miliard, Správa železniční dopravní cesty dostane celkem 29 miliard Kč. Na výstavbu a údržbu vodních cest se počítá se dvěma miliardami Kč.
(čtk)