18. srpna 2005
Jedinou možností, jak zajistit kvalitní údržbu a rychlejší výstavbu nových komunikací, je zapojit do tohoto procesu privátní kapitál. Příchod soukromých investorů přitom může zaručit pouze satelitní způsob výběru elektronického mýtného. V rozhovoru pro Dopravní noviny to řekl stínový ministr dopravy za ODS a středočeský krajský hejtman Petr Bendl.
„Jak hodnotíte nedávno schválenou Dopravní politiku ČR do roku 2013?“ „Materiál na mě dělá dojem, že byl sepsán z povinnosti. Dali si prostě úkol pro úkol. Bude to jeden z materiálů, kterým je dobré maximálně podložit stůl. Nebudou z něj žádné výsledky, není v něm žádný ekonomický rozbor, pouze zbožná přání a sliby.“
„Jaké jsou tedy hlavní dopravní priority ODS?“ „Je jich celá řada. Chceme zejména intenzivně pracovat na vybudování satelitního způsobu vybírání mýtného, chceme maximálně tlačit na přesun nákladu ze silnice na železnici, chceme hledat a zajistit způsoby, jak dostat do obnovy a výstavby silnic privátní peníze, protože státní rozpočet ani rozpočty krajů a obcí na to nemají a v blízké době ani mít nebudou. V neposlední řadě je naším cílem také upravit nesmyslný zákon o bodovém systému, aby v něm byl menší manévrovací prostor pro vytváření korupčního prostředí.“
„Jedním z největších rizik rozvoje infrastruktury je málo finančních prostředků. Kde vidíte další zdroje?“ „Tady vidím tři cesty. Tou první je prostřednictvím elektronického mýtného umožnit zpoplatnění i těch komunikací, které by vznikly s přispěním privátního sektoru, druhou je pomoc z evropských strukturálních fondů, dokud nám čas dovolí, a třetí pak prevence a kontroly přetíženosti kamionů. Zároveň by se měl budovat takový systém, který bude nákladní automobily motivovat k jízdě po silnicích k tomu určených. A to je jednoznačně satelitní systém. Kdyby se zavedl mikrovlnný systém výběru elektronického mýtného, budeme vyhánět nákladní automobily z dálnic na silnice, které k tomu nebyly určeny a takovou zátěž neunesou. Stát si uleví, protože nebude muset tolik opravovat dálnice, ale začne vytlačovat nákladní dopravu na komunikace patřící krajům.“
„Prioritou ODS je tedy jednoznačně satelitní systém?“ „Ano, naší prioritou je jednoznačně tento systém, který umožní příchod privátního investora, umožní regulaci dopravy tak, abychom motivovali nákladní dopravu, aby například neprojížděla centrem měst. Bude totiž možné zpoplatnit průjezd právě centrem, a naopak zadarmo dát obchvat. To jsou všechno výhody satelitního systému, mikrovlnný je dnes přežitá záležitost, kterou tady bylo možné zavést před 10 až 15 roky. Dnes už je pozdě.“
„Jak se zachováte, pokud vláda už letos vybere dodavatele systému a ODS příští rok vyhraje volby a začne vládnout?“ „Pokud to vláda opravdu udělá, prohospodaří další peníze daňových poplatníků a utratí je úplně zbytečně. Mikrovlnný systém je skutečně přežitkem.“
„Jednou z brzd rychlejší výstavby infrastruktury jsou také spory o pozemky, které se řeší velice pomalu. Jste pro přijímání speciálních zákonů na každou stavbu?“ Spory o pozemky, to je dědictví komunismu, které dostaly kraje od státu jako dárek. Nevypořádané pozemky jsou pod silnicemi II. a III. tří-dy, ke kterým se stát dlouhá léta nehlásil. Teď se snad začíná blýskat na lepší časy a před volbami je potřeba ukázat vlídnou tvář. Jenom vyčlenit peníze na výkup těchto pozemků je však málo, stát k tomu musí udělat nějakou legislativní směrnici nebo zákon. Nelze dát krajům jen peníze a prohlásit tento bod za splněný. Po-třebujeme, aby systém byl antikorupční, aby bylo dopředu řečeno, za kolik kde máme vykupovat, aby to nebylo tak, že zastupitelstvo bude různě přistupovat k různým majitelům. Norma nesmí umožnit manipulaci s cenou.“
„Jako hejtman se stále potýkáte se zanedbanou údržbou silnic druhých a třetích tříd. Existuje nějaký ideální model nejen financování oprav těchto komunikací, ale obecně péče o ně?“ „Ideální model je podle mého názoru ten, který je kontrolovatelný a který v sobě má dostatečné konkurenční prostředí. Nesmějí se utrácet peníze za provoz silničních správ, aniž by to bylo někde vidět. Pro mě je to tedy systém dodavatelský, kde se budou vypisovat výběrová řízení tak, aby se korigovaly ceny. Správy silnic nebudou činnost provádět, ale pouze kontrolovat.“
„Kolik peněz by se muselo inves-tovat do středočeských silnic, aby se dostaly na úroveň alespoň současných technických norem?“ „Máme spočítáno, že bychom potřebovali ročně 4,5 miliardy Kč, abychom jednou za 30 let mohli kompletně obnovit každou komunikaci, kterou vlastníme. My máme k dispozici miliardu jednu. A podfinancovanost místních komunikací stále narůstá. Zanedbanost je děsivá, to si málokdo uvědomuje, kolik peněz by pro tyto silnice bylo potřeba. Pro stát a vládu není infrastruktura prioritou a podle toho to vypadá. A pokud se zavede mikrovlnný systém, bude se ten stav dále zhoršovat, protože nákladní doprava začne ve větší míře používat právě regionální silnice nižších tříd. V tomto směru bych chtěl ještě připomenout strašně dlouhé dodací lhůty při výstavbě nových komunikací. Nedávno se začala stavět R6 mezi Prahou a Pavlovem a ministerstvo dopravy má výstavbu desetikilometrového úseku naplánovanou na pět let. To je jen proto, aby si lidé přečetli, že začala stavba dalšího úseku dálnice. Vláda nemá priority a raději rozestaví úplně všechno.“
„Za bývalé vlády ODS se připravovala privatizace regionálních železničních tratí. Plánujete něco podobného i dnes?“ „Železnice, to je další velmi zanedbaná složka patřící pod ministerstvo dopravy. Pokud jde o regionální tratě, budou České dráhy brzy čelit tlaku krajů, aby více zdůvodňovaly, kam jdou peníze, které od nich dostávají na zajištění základní dopravní obslužnosti. Ono už to začalo v Ústeckém kraji a na Vysočině letos na jaře, ostatní kraje s něčím podobným počítají ještě do konce roku. Chceme prostě vědět, kolik stojí reálné jízdné, a chceme vědět, kolik na to přispíváme. Středočeský kraj dotuje České dráhy částkou 744 mi-lionů Kč ročně a informace o tom, jaká je skutečná cena jízdného, prostě nemáme. Pokud České dráhy neudělají nic se zprůhledněním dotací, zařídíme se jinak. Autobusová dopravní obslužnost nás stojí 180 milionů Kč a myslím si, že funguje relativně dobře. Přidat 100 milionů z těch 744 milionů, které Českým dráhám dáváme, nebude problém, abychom lidi dovezli tam, kam bude potřeba.“
„Nebylo by prospěšné, kdyby na železnici vznikla skutečná konkurence?“ „Stát pro konkurenci nevytvořil dostatečné podmínky. Sice se oddělily koleje od vagonů, ale smlouvami se to všechno zase tak svázalo, že to navenek funguje jako jeden podnik. Je to složitější, myslím si, že impulz k tomu, aby se začali vpouštět cizí dopravci na regionální železniční tratě, dají právě kraje. Budou to zejména příhraniční regiony, kam za-čnou jezdit, a vlastně už jezdit začali, zahraniční dopravci. České dráhy nevyúčtovávají reálnou cenu jednotlivých spojů a navíc blokují konkurenci. Nikdo tak nemá možnost poměřit možné konkurenční ceny jiných dopravců.“
„Očekáváte tedy, že se proti Českým dráhám vzbouří i další kraje?“ „Myslím si, že v příštím roce to budou všechny kraje. Byla trochu škoda, že jsme v letošním roce postup proti Českým drahám společně s dalšími kraji nekoordinovali, napříště se to už stane. Příště dáme hlavy dohromady a budeme vůči Českým dráhám vystupovat velice tvrdě, zejména v otázce vyčíslení nákladů.“
„Vy už jste hovořil o tom, že se v případě volebního úspěchu
pokusíte upravit bodový systém. Jak by se podle ODS dala omezit nehodovost na
silnicích?“ „Myslím si, že nehodovost musí jít ruku v ruce
s prevencí, nesmí to být ad hoc akce. Měl by tu být permanentní tlak ze
strany policie, která musí hlídat největší bolesti, jako je
nedodržování předepsané rychlosti či nedání přednosti v jízdě. To
nelze řešit jinak než častou účastí policie na silnici. Vždycky jsme
říkali, že nechceme Kryštofy, ale více Kryštůfků.“
Tomáš Johánek