12. září 2011

Dopravu a logistiku v České republice sužuje řada problémů, které souvisejí nejen s nestabilní ekonomickou situací ve světě, ale také s neurovnanými politickými poměry v zemi. O aktuální situaci jsme hovořili s prezidentem Svazu průmyslu a dopravy a Svazu dopravy Ing. Jaroslavem Hanákem, který jako vrcholný zástupce českého průmyslu jednal v polovině srpna o nejpalčivějších otázkách v rámci tzv. tripartity.
„Co trápí dopravce a průmyslníky v České republice nejvíce?“
„Poslední dobou hovoříme o takzvaných třech íčkách, která popisují tragédii této země. Jsou to především špatně fungující instituce, s drahou a zbytečně velkou byrokracií, která je podle mého názoru špatně řízená, a navíc prorostlá korupcí. Druhým problémem jsou nedostatečné inovace v průmyslu a dopravě, kterým stát nevěnuje odpovídající pozornost. Třetím a velmi zásadním problémem je dlouhodobě neřešená špatná situace v oblasti dopravní infrastruktury, která je zásadní pro zvyšování konkurenceschopnosti České republiky. Podnikatelské svazy se v této souvislosti podílely na vytvoření dokumentu Strategie konkurenceschopnosti, který se touto neblahou situací zabývá a navrhuje některá řešení.
Minulý týden jsem na plénu Rady hospodářské a sociální dohody ČR (RHSD ČR, tzv. tripartita) jako místopředseda tohoto orgánu podal zprávu o velmi složité situaci, která nastala v oblasti rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Zdůraznil jsem především obrovská rizika, která plynou z omezení prostředků pro veřejnou dopravu na příští rok.
Na navazujícím jednání předsednictva RHSD ČR jsem požádal o svolání mimořádného pléna RHSD ČR k této kritické situaci v rozpočtu SFDI a především k nezodpovědnému krácení výdajů ve stovkách milionů pro veřejnou osobní železniční dopravu, a to na poslední týden v září, než půjde návrh státního rozpočtu na příští rok do poslanecké sněmovny.“
„Domníváte se, že si státní orgány uvědomují situaci, kterou způsobilo dlouhodobé zanedbávání dopravní infrastruktury v České republice?“
„Nový ministr dopravy Pavel Dobeš byl na jednáních velmi dobře připraven. Několikrát také řekl to, co já opakuji už léta, totiž že v České republice prakticky nemáme žádnou dopravní infrastrukturní síť, protože stávající komunikace nejsou odpovídajícím způsobem navázány na sousední země, a proto nás nespojují s Evropou, do které přece ekonomicky a politicky patříme.
Z priorit při budování dopravní infrastruktury, které jsme ministrovi jako zástupci podnikatelů jmenovali, je určitě na prvním místě vyřešení Pražského okruhu u Běchovic, kde se stýkají tři kapacitní komunikace a vzniká tam doslova ,špunt‘. Bez vhodného řešení to bude vytvářet zásadní problém i pro budoucnost. Za další prioritu pokládáme dostavbu dálnice D8. A uznali jsme také, že než přijdou peníze z Evropské unie, bude zatím třeba investovat do rekonstrukce D1, protože zásadní opravu za 40 let své existence opravdu potřebuje. A pak je tu samozřejmě pokračování staveb D1, D11 a R35, na které jsme tlačili a budeme v tom pochopitelně i nadále pokračovat.
Ministrova reakce na naše požadavky byla ovšem dosti skeptická, prostředků na infrastrukturu je totiž v tuto chvíli opravdu málo.“
„Na nedobré situaci má ovšem podíl nejen zadrhávající světová ekonomika, ale také česká politická reprezentace, která se místo řízení země dlouhodobě zabývala svými spory…“
„Myslím si, že největší tragédii pro dopravní infrastrukturu představovalo bývalé vedení ministerstva, protože za něj přišel resort dopravy o 36 miliard Kč. To je nevratný, tragický krok, který se nenarovná ani za desetiletí. Tyto peníze už teď chybějí a chybět budou i nadále. V materiálu, se kterým půjdeme v říjnu na jednání vládní tripartity, je prioritou rekonstrukce D1, dokončení D8 a částečné dokončení D1. Na její úplné dokončení nebudou peníze, což je mimochodem špatná zpráva pro motoristy, kteří vyrazí na fotbalový šampionát do Polska.
Problémy nezmizí ani v případě dostavby D11. I když jsme už vyřešili kardinální problém Havránkovy rodiny, chybějí teď zase peníze na stavbu. Hodně špatná zpráva je rovněž to, že se nebude pokračovat s budováním R35. Takže infrastrukturní situace v České republice vypadá stále neveseleji.“
„Jaká je situace v oblasti veřejné dopravy, která je významným podnikatelským oborem?“
„Ve veřejné dopravě byla situace dosud – až na občasné excesy – vcelku dobrá. Jen zejména ve středních Čechách někteří nerozumějí tomu, že je třeba dodržovat evropské a národní předpisy, a nechápou význam veřejné dopravy jako rozhodujícího prvku pro mobilitu a pro podporu růstu ekonomiky.
Nyní vzniká problém veřejné dopravy zásahem ministra financí, který snižuje o 600 milionů dotace na regionální dopravu. V tripartitě budeme probírat tři varianty, jak se musí stát s kraji v této věci dohodnout. Nebude snadné řešit smlouvy s kraji a státem, protože smlouvy nejsou jednotné. Krátit peníze jedněm nebo druhým bude velmi složité.
Ministr financí nechce ustoupit, to je třeba vzít jako fakt. Nejde jen o snížení výdajů na železniční dopravu, peníze nebudou ani na další oblasti a bude třeba zvažovat snížení dopravní obslužnosti v celých krajích. Ovšem jakmile začneme ukrajovat z dopravní obslužnosti, abychom ušetřili peníze, projeví se opačný efekt: veřejná doprava se začne naopak prodražovat. Bezpochyby vznikne velká nervozita a bude třeba také počítat s razantní reakcí dopravních odborů, kterým se to určitě nebude líbit.“
„Dalším jen pomalu řešeným problém je otázka transformace české železnice…“
„My jsme vždy podporovali převod živé dopravní cesty a jsme pro otevírání drážního trhu. Bylo by přece jen podivné, kdyby vrcholná reprezentace byznysu nebyla pro rozšiřování konkurenčních podmínek. Samozřejmě je zde řada velkých neznámých, třeba otázka finančního vyrovnání Českých drah a SŽDC, problém, co se zbytným majetkem a podobně. To vše jsou obrovské peníze. Někdo se také bude muset postarat o to, aby na dráze existovala rovná konkurence, měl by to mít na starosti zřejmě stát.“
„S železnicí souvisí také kombinovaná doprava a podpora budování veřejných logistických center (VLC)…“
„Podpora kombinované dopravy v poslední době poněkud usnula, jak se ministři na úřadu rychle měnili, ale myslím si, že by se na tom mělo dále pracovat. Kombinovaná doprava překvapivě získala také podporu ze strany silničních dopravců, kteří se chtějí podpůrných programů účastnit. Má to logiku, jedná se o perspektivní oblast, včetně VLC, protože tato země je svou polohou předurčena k tomu, aby v ní byla umístěna VLC pro celou Evropu. O tom se mluví už velmi dlouhou dobu a stálo nás to spoustu času i peněz. Nyní je třeba konečně pochopit, že pro rozvoj dopravy a ekonomiky jsou VLC nutné.“
Pavel Toman