Financování dopravní infrastruktury

Experti doporučují plovoucí finanční plány

Experti doporučují plovoucí finanční plány

Pro zajištění dlouhodobé stability financování dopravní infrastruktury zahraniční experti doporučují zpracování plovoucích finančních plánů na období tří až sedmi let pomocí metod projektového řízení a systémů hospodaření s dopravní cestou. Základním předpokladem využití těchto metod je však kvalitní příprava nejen z pohledu dopravně-technického, ale také z hlediska ekonomicko-finančního, a využití kvalitních dopravních dat.

O možnostech financování dopravní infrastruktury v České republice na konci listopadu v Praze diskutovali odborníci z Rakouska, Francie, Německa, Polska, Slovenska a Velké Británie, kteří se sešli na akci Kulatý stůl pro českou dopravu. Vedle ministra dopravy Pavla Dobeše se panelové diskuse zúčastnili také členové vládního poradního orgánu NERV Jiří Nekovář a Michal Mejstřík.

Ministr dopravy Pavel Dobeš, který Kulatý stůl pro českou dopravu zaštítil, s experty diskutoval o využití zahraničních zkušeností při řešení aktuálních problémů rozpočtu ministerstva dopravy a Státního fondu dopravní infrastruktury. Diskuse ozřejmila několik základních trendů, které zásadně ovlivňují investice do dopravy v České republice.

Při rozhovorech se ukázalo především to, že potřeby dopravy není reálné zajišťovat pouze prostřednictvím státního rozpočtu. Řada zemí v Evropě zdroje ze státního rozpočtu pro financování dopravní infrastruktury buď využívá jenom v omezené míře, nebo je nevyužívá vůbec. S ohledem na očekávaný vývoj českého státního rozpočtu lze podle účastníků kulatého stolu očekávat, že se podobný trend začne prosazovat i v České republice.

Mýto místo spotřební daně

Klíčovým zdrojem investic do dopravní infrastruktury jsou poplatky uživatelů. Různé evropské země aplikují zpoplatnění užití dopravní cesty v různé míře. Zatímco za užití železniční dopravní cesty se zpravidla platí v osobní i nákladní dopravě, podíl přímých plateb uživatelů na investicích do silniční sítě je poměrně nízký.

Jak v zemích s nedokončenou dálniční sítí, jako je Polsko či Slovensko, tak v zemích s dokončenou dálniční sítí jako Německo lze v blízké budoucnosti očekávat snahu o zvyšování výnosů z mýtného. V některých zemích již uvažují i o možnostech zpoplatnění osobních vozidel, a to až do výše pokrytí úplných nákladů na výstavbu a provoz dopravní cesty.

Ke stabilnějším zdrojům patří také externí financování. Portfolio externího financování obsahuje například dluhopisové programy, garantované půjčky či společné projekty veřejného a soukromého sektoru (projekty PPP), které však podle doporučení expertů musí zahrnovat přímé platby všech uživatelů. V „nových“ zemích Evropské unie, ke kterým patří i Česká republika a které nemají dokončenou výstavbu dopravních sítí, jsou pak významným zdrojem evropské fondy.

Naopak význam „tradičního“ zdroje příjmů z dopravní infrastruktury – spotřební daně – bude postupně klesat. Důvodem je nízká stabilita tohoto zdroje, způsobená tlakem na snižování spotřeby pohonných hmot nových vozidel nebo jejich přechodem na alternativní pohony.

Ministerstvo dopravy hodlá závěry z diskuse a doporučení zahraničních expertů využít při návrhu změn systému financování dopravní infrastruktury v České republice.

(red)

spinner