19. května 2011

Skupina EUROVIA CS loni při obratu 27,6 miliardy Kč vytvořila podle mezinárodních standardů zisk po zdanění ve výši 1,3 miliardy Kč. Jedna ze tří největších stavebních společností v České republice s celkem 3806 zaměstnanci přitom profitovala zejména z projektu výstavby slovenské rychlostní komunikace R1 v úseku Nitra – Banská Bystrica. Přímo v České republice tržby odborníka na výstavbu dopravní infrastruktury meziročně klesly zhruba o patnáct procent.
„Struktura dosažených výkonů ukazuje především na úspěšnou realizaci PPP projektu na Slovensku,“ potvrdil na přelomu března a dubna na tiskové konferenci v Praze předseda představenstva a generální ředitel EUROVIA CS Ing. Martin Borovka.
Někdejší Stavby silnic a železnic jsou prostřednictvím mateřské francouzské společnosti EUROVIA součástí koncernu Vinci, který v konsorciu s nizozemskou ABN Amro Highway v tendru na výstavbu a třicetileté provozování 52 kilometrů dlouhé slovenské komunikace za 1,5 miliardy € zvítězil. „V letošním roce budeme předávat do užívání první tři úseky stavby. Od září budou moci řidiči na Slovensku používat téměř 46 kilometrů dlouhý úsek nové komunikace. Stavba trvala pouhých 25 měsíců,“ uvedl Martin Borovka s tím, že na výstavbě R1 pracuje pět českých závodů skupiny.
Ředitel se naopak s politováním vyslovil k omezování investic do dopravní infrastruktury v České republice. Poukázal na to, že podle údajů statistického úřadu Euroconstruct se letos očekává meziroční pokles stavební výroby jen ve čtyřech evropských zemích – vedle České republiky ještě v Irsku, Španělsku a Portugalsku. Už teď se přitom v České republice ročně prostaví jen 18 miliard €, zatímco ve srovnatelném Rakousku 27 miliard a v Belgii dokonce 34 miliard €, řekl.
Vedle dalšího omezování stavební činnosti očekává Martin Borovka letos konečně také otevření vážné diskuse o možnostech projektů spolupráce soukromého a veřejného sektoru při výstavbě dopravní infrastruktury. Eurovia chce tento proces podpořit svými zkušenostmi z prvního projektu PPP v celém regionu. Martin Borovka ovšem varoval před nereálným optimismem: Slovenská zkušenost ukazuje, že k realizaci projektu PPP je třeba minimálně pěti let, a i to jen za předpokladu, že v zemi v tomto směru existuje nezpochybnitelná politická vůle a jednota, řekl.
Díky slovenskému PPP projektu loni dominovaly skladbě zakázek skupiny EUROVIA CS silniční stavby – celkem tvořily 56 procent jejího obratu. Loni společnost dokončila mimo jiné další úsek R6 na Sokolovsku, silniční obchvat České Bělé, rekonstrukci železničního uzlu v Kolíně a nový most ve Veselí nad Lužnicí. V zahraničí vyhrála zakázku na optimalizaci trati v úseku Kraków Biežanow – Wieliczka Rynek v Polsku v celkové hodnotě zhruba 400 milionů Kč, kterou postaví metodou Design & Build.
Luboš Spálovský www.eurovia.cz