Opozice předloží vlastní návrh novely zákona o fondu dopravy

Dopravní infrastruktura

Změny ve Státním fondu dopravní infrastruktury (SFDI) ani zveřejněné záměry ministerstva dopravy podle opoziční sociální demokracie nesvědčí o zcela jasné koncepci současné vládní politiky v oblasti dopravy. ČSSD proto bude v poslanecké sněmovně iniciovat novelu zákona o SFDI, v níž bude usilovat zejména o změnu struktury zdrojů fondu, uvedl minulý týden na tiskové konferenci v pražském Lidovém domě poslanec a odborný mluvčí ČSSD pro dopravu Ing. Karel Korytář.

ČSSD podle něj nesouhlasí s rozhodnutím vlády, která na konci dubna stanovila, že do budoucna bude výdajový rámec výrazně nižší, a to ve výši 45 miliard Kč. To je podle ní v rozporu s usnesením poslanecké sněmovny, která vládu požádala, aby zajistila příjmy fondu dopravy tak, aby jeho výdajový limit pro střednědobý výhled byl minimálně na úrovni letošního roku, tedy 59,5 miliardy Kč. „Chybějících 14,5 miliardy Kč ročně postihne nejen financování dokončovaných staveb, ale nebude dost ani na podíly pro čerpání evropských fondů či dotace krajům,“ uvedl dopravní mluvčí ČSSD.

Za samostatnost fondu

Sociální demokracie hodlá i do budoucna trvat na financování dopravní infrastruktury prostřednictvím samostatného fondu, který se podle poslance „osvědčil jako autonomní účelová instituce pro výstavbu, modernizaci, opravy a údržbu dopravní infrastruktury státu“. „Pro fond hraje i transparentnost objemu finančních prostředků alokovaných do rozvoje dopravní infrastruktury, dále veřejná kontrola finančních toků a zvýšený tlak na efektivitu realizovaných výdajů,“ zdůraznil Karel Korytář.

Tempo výstavby dálnic a železničních koridorů mluvčí označil za stále nedostatečné. „I nadále jsme s výjimkou železničního tranzitu Polsko – Rakousko zůstali mimo transevropské tranzity,“ uvedl Karel Korytář.

V hledání nových zdrojů financování staveb pod patronací SFDI se podle něj stanovisko ČSSD shoduje s bývalým ředitelem fondu Pavlem Švagrem. Stejně jako on navrhuje i ČSSD výrazné zvýšení podílu SFDI na spotřební dani z minerálních olejů ze současných 9,1 procenta; během čtyř až pěti let by chtěla dosáhnout zvýšení na 40 až 50 procent.

Lépe by podle Karla Korytáře bylo možné využít i výnosy z elektronického mýta, privátní zdroje a evropské fondy, které by měly do roku 2013 přinášet na rozvoj infrastruktury ročně až 22 miliard Kč. „Příjmy do fondu, i třeba na úkor jiných rozpočtových kapitol, musí být zájmem společným, protože úroveň dopravy je limitujícím prvkem rozvoje většiny kapitol státního rozpočtu,“ zdůraznil Karel Korytář.

Obavy z poklesu zájmu o veřejnou dopravu

Sociální demokraté se obávají také toho, že se daňové navýšení z pěti na devět procent dotkne jízdného ve veřejné dopravě. „Mohlo by to vést

k poklesu zájmu o veřejnou dopravu,“ varoval poslanec.

(jet)

spinner