Vánoce na české dálniční síti: ŘSD otevřelo dva nové úseky

Dálniční síť

Ředitelství silnic a dálnic ČR na tento týden naplánovalo otevření dvou nejvýznamnějších silničních staveb letošního roku. Česká dálniční síť a její uživatelé dostali pod stromeček zdvojnásobení délky dálnice D11 díky otevření nového úseku na Hradec Králové a napojení krušnohorského úseku dálnice D8 na německou síť. „Ve vánočním týdnu se můžeme těšit na 66 nových kilometrů na české dálniční síti. Společně s říjnovým otevřením posledního úseku dálnice D5 se tak v roce 2006 zprovozní 69 kilometrů dálnic, což je rekordní číslo v celé historii České republiky i Československa,“ uvedl generální ředitel ŘSD ČR Petr Laušman. 19. prosince: dálnice D11 Nových 42 kilometrů plnohodnotné dálnice vede od původního konce dálnice u Poděbrad po sjezd u obce Libišany u Hradce Králové. Celkové náklady na výstavbu nového úseku D11 dosáhly 15 miliard Kč. Kraj si od něj slibuje, že do královéhradeckého regionu přiláká nové investory. Krajské město však současně čeká problémy v dopravě, protože jeho současná silniční síť není na zvýšený nápor připravena. „Příchod nových investorů se dá očekávat v průmyslových zónách v Chlumci nad Cidlinou, Novém Bydžově, u Hradce Králové a na Rychnovsku,“ řekl hradecký hejtman Pavel Bradík. Lidé podle něj také budou moci daleko snáze cestovat za prací směrem na Prahu, například do kolínské průmyslové zóny s automobilkou TPCA. „Kraj dostane díky dálnici příležitost vyrovnat se například Plzeňskému či Jihomoravskému kraji, které jsou již na dálniční síť napojeny,“ řekl Pavel Bradík. Dálnice podle hejtmana zvýší atraktivnost regionu i pro turisty. Dodal, že kraj bude usilovat o možné přesunutí některých důležitých centrálních institucí do hradeckého kraje. Nových 42 kilometrů dálnice by také mělo výrazně zvýšit komfort a bezpečnost jízdy na východ Čech. Nynější přetížená silnice první třídy číslo 11 z Prahy na Hradec je pokládána za jednu z nejnebezpeč­nějších v Česku a řidiči ji nazývají silnicí smrti. Ročně na ní při nehodách zemře či se těžce zraní desítky lidí. Podle náměstka hradeckého primátora Josefa Malíře by mohlo do Hradce Králové během následujících pěti let díky dálnici přijít několik miliard Kč investic a vzniknout několik stovek pracovních míst. „Již nyní máme signály, že se k nám investoři chystají. Bonita Hradce Králové díky dálnici výrazně stoupne. Vzroste i cena pozemků a nemovitostí,“ uvedl Josef Malíř. Očekávaný velký problém v dopravě krajského města podle něj vyřeší pouze vybudování úseku rychlostní silnice R35 kolem Hradce Králové. Ten tranzitní dopravu směřující na Moravu z města odvede. „Všechna jiná řešení jsou pouze nouzová,“ řekl Josef Malíř. Město přesto připravuje vybudování důležité kruhové křižovatky Mileta na silničním okruhu a chystá vybudování systému radarů a aktivního dopravního značení. V plánech města je i takzvaná jižní spojka a severní obchvat. 21. prosince: dálnice D8 Ve směru k německým hranicím ŘSD dokončilo výstavbu 23,4 kilometru dlouhého úseku dálnice D8 z Ústí nad Labem do Petrovic. Na státní hranici na něj navazuje německá dálnice A17, jejíž nový úsek do Drážďan Sasko zprovozňuje rovněž dnes. Řidiči na D8 překonají převýšení 482 metrů přes Krušné hory. Součástí tahu jsou i dva tunely – Libouchec a Panenská. Tunel Panenská je s celkovou délkou dva kilometry dokonce nejdelším tunelem v České republice. Spojení do Drážďan a dále do Berlína by mělo zaručit plnohodnotnou integraci regionu do Evropy, řekl ústecký hejtman Jiří Šulc. „I přesto, že D8 zatím nepokračuje z Ústí také do Prahy, myslím, že přínos bude významný. Zejména v oblasti turistického ruchu, ale i průmyslu, oživí to jistě také obchod a služby. Nicméně zaplatíme za to až krvavou daň. Očekávat se dají velmi významné problémy v dopravě včetně častých nehod a ucpaných silnic,“ uvedl. Přilákání nových tuzemských i zahraničních investorů si od dálničního propojení s Německem slibuje Ústí nad Labem. „Měl by tak pokračovat pozitivní trend. Například všechny firmy, které se usídlily v předlické průmyslové zóně, zvolily město pro dobré napojení na německou a tím i evropskou dálniční síť. Dálniční úsek podpoří i turistický ruch mezi oběma státy, neboť podstatně zkrátí cestu do Německa a naopak,“ uvedl mluvčí ústeckého magistrátu Milan Kotek. Dopravní problémy kraj očekává v souvislosti s posledním nedokončeným úsekem D8 v délce 16,5 kilometru mezi Lovosicemi na Litoměřicku a Řehlovicemi na Ústecku. Stavba už měla sloužit, zdržuje ji však protahování správních lhůt u některých řízení a odvolání ze strany občanských sdružení. Reálným termínem otevření úseku je podle Ředitelství silnic a dálnic rok 2009 či 2010. Náklady vyplynou z výběrových řízení, předběžně se odhadují zhruba na osm miliard Kč. Chybějící úsek dálnice D8 přes České středohoří vyřeší ŘSD stanovením dvou objízdných tras. Většina řidičů bude po zprovoznění dálničního úseku k hranicím s Německem na konci roku nejspíš využívat komunikaci I/30 z Lovosic do Ústí. Jejímu přetížení chce ŘSD zabránit pomocí dodatečného dopravního značení. Mělo by usměrnit provoz nákladních vozidel na silnici I/8 na trasu Lovosice – Bystřany a přes nově zbudovanou okružní křižovatku Nové Dvory na rychlostní silnici R63 a dále po dálnici D8 do Ústí a německých Drážďan. Ve směru od Drážďan od nového dálničního výjezdu v ústecké čtvrti Trmice bude nákladní doprava svedena do Žižkovy ulice na silnici I/30 podél Labe a poté přes Lovosice a dálnici D8 do Prahy. Jiří Šulc ovšem naopak preferuje odklon kamionů přes hraniční přechod Hora Svatého Šebestiána na Chomutovsku. Do centrální části Německa by nákladní vozidla měla pokračovat přes Marienberg a Saskou Kamenici, do Prahy by jezdila přes Chomutov a Louny po rychlostní komunikaci R7. „Chybí dokončit obchvat Chomutova. Mělo by se to podařit v příštím roce, peníze ve Státním fondu dopravní infrastruktury na to jsou,“ uvedl hejtman.

(čtk/spa)

spinner