24. března 2010

Česká republika má v rámci Evropské unie podprůměrnou infrastrukturu a zaostává v této oblasti i ve srovnání s mnoha rozvinutými zeměmi světa. Nekvalitní dopravní, energetická a telekomunikační infrastruktura přitom může brzdit hospodářský rozvoj republiky. Vyplývá to z Analýzy konkurenceschopnosti ČR, kterou vypracovalo ministerstvo průmyslu a obchodu. Materiál minulý týden tisku poskytl náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa.
Česká republika patří v Evropské unii z hlediska kvality infrastruktury až 19. místo do sousedství Řecka, Irska a Itálie. Nejkvalitnější infrastrukturou nyní v Evropské unii disponují Německo, Francie a Rakousko. V celosvětových statistikách pak České republice připadla 48. příčka, čímž se zařadila do skupiny zemí, jako je Čína, Chorvatsko nebo Kuvajt.
Podle kvality silnic byla ČR mezi všemi hodnocenými státy zařazena až na 79. místo. „Hustota silniční infrastruktury je v ČR srovnatelná se západní Evropou, ale celková délka dálnic na rozlohu a kvalita infrastruktury je výrazně horší,“ stojí ve zprávě ministerstva. Hustota železnic je v ČR sice spolu s Belgií nejvyšší v Evropě, ale ve srovnání se západní Evropou má Česko slabinu v podobě nedostatečně rozvinutých vysokorychlostních koridorů.
Česká republika má sice z pohledu zahraničního obchodu velmi výhodnou geografickou polohu, nekvalitní infrastruktura však může být překáž-kou pro další rozvoj obchodních vztahů s okolními zeměmi, které tvoří hlavní odběratele českého zboží. „Bez investic do zkvalitnění dopravní infrastruktury ČR nebude schopna využít geografické dostupnosti hlavních exportních trhů,“ varovalo ministerstvo.
Stát by měl podle doporučení ministerstva investovat do nových tratí pro vysokorychlostní železnice a dokončit dálniční síť, aby zvýšil přepravní kapacitu.
(čtk)