Operativní leasing

Nabídka automobilek na pronájem vozů neustále roste

Nabídka automobilek na pronájem vozů neustále roste

V červnu letošního roku spustila společnost Škoda Auto novou službu – operativní leasing pro fyzické osoby. Ten má své výhody i nevýhody, dosud si auta pronajímaly pouze firmy, které by měly zůstat i v budoucnu jeho hlavními zákazníky. Nicméně nová služba si poměrně rychle získává své fanoušky a přibývá rovněž značek, které možnost pronájmu vozu nabízejí. V současně době jich je již více než deset.

Hlavní výhodou operativního leasingu je to, že řidič vozu zaplatí měsíční poplatek a stará se jen o doplňování pohonných hmot. Veškerá pojištění či servisní úkony zůstávají na bedrech poskytovatele operativního leasingu. „Zákazník platí stanovený paušál a víc jej nezajímá. Má navíc jistotu, že bude stále jezdit s relativně novým vozem, přičemž si nemusí dělat hlavu s ojetinou,“ řekl analytik Jiří Šimara ze společnosti Cyrrus. Po dohodnuté době, většinou po dvou letech, si automobilka vůz odebere zpět a klientovi nabídne nový. To jsou tedy výhody. Největší nevýhodou je zejména domluvený objem najetých kilometrů, pokud zákazník najede ročně více, musí si připlatit. Operativní leasing se tak nevyplatí těm, kdo jezdí autem často a ještě na velké vzdálenosti. Problematické je také půjčování pronajatého vozu třetí osobě, měl by o tom vědět pronajímatel.

Odpadá počáteční investice do koupě vozu

Jednou z výhod operativního leasingu je, že zájemce nepotřebuje poměrně vysokou vstupní částku na nákup nového vozidla a vystačí si s relativně nízkými měsíčními splátkami. Problém ovšem nastává v okamžiku, kdy se nájemce pronajatého vozu dostane do finančních problémů. Splátky za auto se totiž musí platit každý měsíc, vozidlo nejde jen tak odstavit a dělat, že se nic neděje. „V případě finančních problémů, například ztráty zaměstnání, trvá povinnost hradit měsíční platby. Je tedy nutné počítat s finanční rezervou,“ upozornil Jan Linhart ze společnosti KPMG. Pevně stanovená cena za pronájem auta má své výhody v tom, že nijak nereaguje na růst cen nových vozů či například povinného ručení. Platí se pořád stejná po celou dobu platnosti smlouvy na pronájem vozu. „Nový produkt je určitě zajímavým tématem letošního roku, které úspěšně oslovilo svou cílovou skupinu. Lze předpokládat, že jej začne postupně nabízet více společností, a tím poroste i jeho penetrace na našem trhu,“ míní předsedkyně České leasingové a finanční asociace Jiřina Tapšíková.

Operativní leasing zatím nabízí osm značek

První vlaštovkou, která se rozhodla spustit pronájem osobních vozů fyzickým osobám, byla společnost Škoda Auto se svým projektem Škoda bez starostí, v rámci kterého nabízí k pronájmu jen vybrané modely. Následoval Opel. Ve spolupráci s UniCredit Fleet Management (UCMF) přišel s nabídkou, která je prý nejlevnější na trhu a zahrnuje celou modelovou řadu značky. Od 1. října nabízí pronájmy zájemcům také značka Hyundai, a to v rámci programu TARIF na 24, 36 nebo 48 měsíců. Stranou nechtěly zůstat ani francouzské značky z koncernu PSA, tedy Peugeot a Citroen. Obchodní ředitel Citroënu ČR František Neuman si ale osobně myslí, že Češi zatím nejsou připraveni si v nějakém masovějším měřítku auta pouze pronajímat. Nabídku operativního leasingu pro fyzické osoby připravil i Volkswagen, týká se však zatím pouze modelu Golf. Jen před několika dny přišel se svou nabídkou na trh SEAT. To ale není samozřejmě výčet všech značek, které umož-ňují pronájem osobního auta. Postupně se přidávají další, už nyní lze tuto službu využít například u značek BMW, Mercedes-Benz, KIA, Renault atd.

Tomáš Johánek

spinner