​Vývoj zásilkového trhu s krizí zrychluje, PPL má přes 2000 otevřených Parcelshopů

​Vývoj zásilkového trhu s krizí zrychluje, PPL má přes 2000 otevřených Parcelshopů

6.11 - Doručování zásilek na výdejní místa soukromých dopravců dnes využívá 59 % zákazníků balíkových služeb. Společnost PPL proto kontinuálně pracuje na rozšiřování svých partnerských míst – PPL Parcelshopů, kterých má nyní 2 178. Přes 2000 z nich je při aktuálních vládních restrikcích stále otevřeno a jejich provoz může alespoň částečně kompenzovat ztráty jejich provozovatelům.

Partnerská místa soukromých dopravců umožňují jednoduché vyzvedávání a často i posílání balíků bez zbytečných front.

Oblíbenost výdejních míst v Česku trvale stoupá. Téměř čtvrtina všech balíků putuje s PPL právě sem. Při vyzvedávání zásilek nejsou lidé vázáni na konkrétní den či čas doručení. Na některých provozovnách si navíc lze zásilky vyzvedávat i o víkendech. Pro zákazníky je pak důležitá zejména dobrá dostupnost v okolí pracoviště nebo domácnosti a rychlé vyřízení bez front.

„Předpokládáme, že letos před Vánoci odbavíme na výdejních místech 1,5 milionu zásilek. Trend nakupování on-line i nadále poroste, ale logistické společnosti i trh práce mají své limity, co se doručení na adresu týče. Nejen pro nás tak bude východiskem další rozvoj výdejních míst,“ řekl Petr Horák, generální ředitel PPL CZ, s. r. o. Společnost chce do konce letošního roku dosáhnout magického počtu 2222 PPL Parcelshopů. Právě ty, spolu s plánovanými výdejními automaty, jsou podle společnosti budoucností v doručování. Dodání na adresu by se naopak časem mohlo stát prémiovou službou.

Výdejní místa pomáhají maloobchodům zvládnout krizi

Po částečném uzavření obchodů v Česku jsou prodejny umožňující vyzvednutí zboží a zásilek jedněmi z mála provozoven, které mohou zůstat i nadále otevřené. Zároveň jim příjem a výdej zásilek pomůže zachovat alespoň částečný chod jejich prodejny a zajistí finanční příjem v nejhorším období. „První vlna byla dramatická. Naše prodejny a s tím i Parcelshopy jsme museli ze dne na den zavřít. Nebyli jsme na novou situaci vůbec připraveni, navíc se lidé Covidu-19 opravdu báli. Aktuální situace je nesrovnatelná. Po jarní zkušenosti jsme nezaspali, ale upravovali, zlepšovali všechny procesy, zvyšovali bezpečnost a snižovali všechna provozní rizika,“ řekl Jiří Franěk, ředitel obchodu a marketingu společnosti TV Products a provozovatel 11 PPL Parcelshopů.

Provozovatelé výdejních míst jsou již také připravení na vánoční sezonu, kdy i vzhledem k vládním restrikcím počítají s dalším výrazným nárůstem poptávek. „Vzhledem k nadcházející vánoční sezóně a uzavření mnohých kamenných prodejen bude počet zásilek růst do rekordních čísel, které určitě překonají i jarní měsíce. Je to pro nás velká výzva a pevně věřím, že situaci společně s dopravci zvládneme,“ dodal Jiří Franěk. Společnost PPL odhaduje, že během vánoční sezony doručí do svých výdejních míst o 60 % více zásilek než v průběhu celého roku.

PPL pak připojuje prosbu, aby si lidé vyzvedávali své balíky co nejdříve po obdržení upozornění a uvolnili tak kapacitu daných míst pro další zásilky. „Obecně neočekáváme drastické přehlcení našich výdejních míst. Spolu s lockdownem totiž začne řada lidí využívat i doručení na adresu, protože budou doma na home office. Věříme tedy, že nastávající objemy zásilek zvládneme zpracovat tak, abychom zachovali dobrou kvalitu našich služeb,“ dodal Petr Horák.

Výdejní místa jako alternativa vytížených řidičů

Z průzkumů, který pro PPL vypracovala společnost Nielsen Admosphere vyplývá, že 30 % lidí volí výdejní místo soukromého dopravce z důvodu dobré dostupnosti v okolí, 22 % pak kvůli nižší ceně. Pro 10 % je důležitá také úspora času a to, že na výdejních místech nejsou fronty. Celkem 43 % těch, kteří si nechávají zásilku poslat na výdejní místo, si ji vyzvedává ještě v den, kdy jim přišlo upozornění o uložení zásilky. Výdejní místa využívá téměř 60 % všech nakupujících na internetu.

PPL letos otevřela i tři vlastní podací a výdejní místa zásilek – dvě v Praze, na stanici metra Bořislavka a v OC Prosek, a jedno v Brně v OC Letmo. Pobočky slouží jako vlajkové lodě PPL Parcelshopů, jejich náplní je na rozdíl od těch partnerských pouze zpracování zásilek. Nabízí tak velkou úložní kapacitu a rychlejší odbavení.

(lan)

Foto: PPL

spinner