31. května 2001
Britský provozovatel železniční infrastruktury, společnost Railtrack, vykázal za loňský rok ztrátu ve výši 534 miliónů GBP před zdaněním a překonal tak i nejpesimističtější očekávání analytiků. Vedení společnosti minulý týden oznámilo, že hodlá na trzích s dluhopisy získat až čtyři miliardy GBP na modernizaci stárnoucí britské železniční sítě. Loňská ztráta byla způsobena mimořádnými výdaji ve výši 733 miliónů GBP spojenými s následky loňské tragické železniční nehody v Hatfieldu. Provozní zisk bez zahrnutí výjimečných výdajů klesl na 261 miliónů z 424 miliónů GBP v předchozím roce. Railtrack čelí stále intenzívnějšímu tlaku ze strany zastánců opětného zestátnění společnosti. Ti kritizují zejména její opakované žádosti o státní podporu. Dohoda o převodu 1,5 miliardy GBP ze státního rozpočtu byla uzavřena v dubnu. V příštích pěti letech hodlá Railtrack do železniční sítě investovat kolem 20 miliard GBP. Získání těchto peněz bude podle analytiků velmi obtížné, protože široká veřejnost nebude podporovat další státní pomoc a špatná bilance spolu s klesající cenou akcií může odradit soukromé investory. Vedení společnosti Railtrack v květnu uvedlo, že hodlá rozdělit své aktivity do tří samostatných jednotek. To by podle jejího generálního ředitele Steva Marshalla mělo pomoci zvýšit zodpovědnost zaměstnanců. (čtk)