Co přinesl srpen 2019 v dopravě

Co přinesl srpen 2019 v dopravě

Nedávno jsme zažili, že dozorčí rada Českých drah odvolala svého generálního ředitele, který přitom řídil podnik pouhých devět měsíců; o jeho nástupci má rozhodnout regulérní výběrové řízení. A to je pro podnik určitá novinka: souvislá řada generálních ředitelů ČD byla totiž pouze jmenována dozorčí radou. Zdálo se, že tato skoro tradice bude pokračovat i pod novým ministrem dopravy – ovšem nebýt veřejného příslibu předsedy vlády, že tentokrát proběhne výběrové řízení. Uzávěrka přihlášek byla k 29. červenci. Nedávno jsme rovněž zažili tradičně v Ostravě jubilejní, 20. ročník mezinárodního veletrhu drážní a manipulační techniky; jeho součástí byla dvoudenní odborná konference zaměřená na aktuální stav budování moderní železnice v České republice.

V dnešních řádcích se chci zaměřit na evropskou drážní krajinu – s jakou mezinárodní drážní situací a poměry se setká českým státem vlastněný dopravce pod novým vedením. Pohlédněme na současnost mezinárodních vládních a nevládních organizací v drážních souvislostech a také na vývoj v evropských drahách samých. Pokud jde o Evropskou unii, ta vůbec není vůči železnici macešská. Zmíním tři věci z poslední doby. Předně probíhají dlouhodobější práce na vytváření Společného evropského drážního prostoru, v rámci toho Evropská komise přijala počátkem léta zlepšená pravidla pro interoperabilitu, lepší přístupnost pro osoby s omezenou mobilitou a zásady boje s drážním hlukem. Tato série opatření souvisí s přípravou technického pilíře 4. drážního balíčku schváleného v dubnu 2016 a vstoupivšího v platnost 6. června letošního roku. Podle dopravní komisařky Violety Bulcové je nyní na členských státech, aby svěže aplikovaly nová pravidla k vytvoření skutečné interoperabilní drážní sítě, jež učiní dráhu atraktivnější, spolehlivější a konkurenceschopnější.

Další z kroků EU se také uvádí pro zajímavost v němčině jako „Neue Ära für die Era“. Drážní agentura Evropské unie ERA totiž převzala 16. června odpovědnost za povolovací a certifikační řízení vozidel v přeshraniční drážní dopravě v EU. Pro podniky půjde o jednotný integrovaný povolovací proces. Jde opět o část 4. balíčku, která vstupuje v platnost v osmi zemích, další mají následovat dle ERA (snad včetně ČR) v červnu 2020.

A za třetí dochází k tomu, že evropská nákladní zařízení na drahách budou v jednom webovém portálu sponzorovaném EU. Railfreightlonations.eu je online zdrojem informací o drážních zařízeních služeb po Evropě. Portál je k dispozici v pilotní verzi od roku 2015. V současnosti zahrnuje více než 3700 zařízení a bude se dále rozšiřovat, aby postihl všechna drážní nákladní zařízení v Evropě. Představuje to intermodální terminály, drážní logistická centra, jakož i veřejné a soukromé vlečky. Evropská komise, která má záměr přeměnit portál na celoevropský standardní nástroj pro informace o drážních zařízeních služeb, pověřila německý podnik HaCon vedením projektu.Při velmi stručném pohledu na mezinárodní drážní svazy nelze pominout světovou UIC, která třeba nedávno zorganizovala první Světové fórum o cestujících ve španělském Toledu. Jeho strategická vize byla zaměřena na multimodalitu, mobilitu a služby, udržitelnost, meziregionální projekty a digitalizaci. Ale i na výzkum o inovacích a standardizaci. Účastníci analyzovali situaci kolem cestujících ve světě a navrhovali strategické akce pro nadcházející roky. Společenstvo evropských železnic (CER) na svém posledním plenárním zasedání zase schvalovalo politický program asociace do roku 2024. Vychází z toho, že drážní sektor hraje významnou roli v hospodářství EU při zaměstnání 2,3 milionu občanů EU a přínosu 149 miliard EUR DPH.

Pohled za drážní humna se pochopitelně týká toho hlavního – drážních podniků, převážně v rukou států. A snad v každé zemi se děje něco zajímavého a poučného. Ale ani novinová dvoustrana by to nestačila postihnout. Třeba kroky rakouských drah k aktivitě v čínské relaci nebo problémy Dánů dát dohromady žádoucí napojení na vznikající podmořský tunel do SRN. Zmíním alespoň novou německou koncernovou strategii „Silné dráhy“, kterou představenstvo Německých drah DB představilo dozorčí radě koncem června. DB hodlá investovat dvoumístné miliardové částky do nových vlaků a do řízení provozu na síti, jež má stoupnout o 30 procent. Již v roce 2038 má DB jezdit stoprocentně na proud z obnovitelných zdrojů energie. To firma původně plánovala od roku 2050. Podle strategie firma DB Schenker představuje opravdovou pomoc pro DB Cargo v ziskovém růstu, zatímco DB Arriva bude mít nižší strategický význam. Dokument „Vrcholová strategie DB: Silné dráhy“ v rozsahu 173 stran nahradí počátkem desetiletí platnou strategii „DB 2020“.

Z hlavních bodů nové strategie zmíním alespoň následující: Jen se silnou železnicí lze dosáhnout německých cílů v klimatu l Dálková doprava má zdvojnásobit počet cestujících l DB získá ve veřejné místní dopravě další miliardu cestujících l DB Cargo přepraví po německých kolejích o 70% více zboží l Ve spolupráci se státem hodlá DB vytvořit o 30% více kapacity v infrastruktuře l S digitalizací nastartují dráhy nové období l V příštích letech zaměstná 100 000 pracovníků atd. Ale není zřejmě všechno zlato, co se třpytí: hlavní představitelé významného operátora kombinované dopravy Kombiverkehr přišli s názorem, že Německé dráhy nárůstu nedosáhnou a třeba za současných rámcových podmínek varovali, že nemohou v nákladní dopravě svůj tržní podíl do roku 2030 zvýšit o 30 procent. Zmíněna byla také neuspokojivá kvalita výkonů DB Cargo, jejíž kvóta přesnosti je pod 70 procenty. A vládní monopolní komise navrhuje pro dráhy stimuly kvality v souboru s názvem „Více kvality a konkurence na kolejích“.

Závěrem je třeba popřát vznikajícímu novému nejvyššímu vedení Českých drah hodně úspěchů – také na základě rozsáhlých zahraničních zkušeností a návodů – tak, aby nebylo třeba objevovat již objevené.

Jiří Kladiva

spinner