​Německé restrikce zpožďují více než polovinu zakázek dopravců

​Německé restrikce zpožďují více než polovinu zakázek dopravců

18.2. - Německé restrikce u hranic zpožďují více než polovinu zakázek tuzemských nákladních dopravců. Vedle toho se dopravcům komplikuje i plánování přeprav a navyšují se finanční ztráty. Přetrvávají navíc problémy s testováním, přičemž hlavně u hranic se kvůli němu tvoří několikahodinové fronty. Dopravci se obávají toho, že kolony mohou vést i k šíření nákazy mezi řidiči. Řekl to mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix. Dopravní firmy proto dál žádají o zrušení povinného testování řidičů nebo alespoň o prodloužení platnosti testu.

Německo od neděle považuje Česko za oblast s vysokým výskytem mutací koronaviru. Na hranicích proto zavedlo přísné kontroly, kvůli kterým se v posledních dnech tvoří na některých úsecích i mnohakilometrové kolony. Už dříve dopravci označili německé restrikce vůči kamionům za nesmyslné, protože řidiči podle nich nejsou rizikem.

"Nyní víme, že opožděno je více než 50 procent zakázek. Zákazníci zatím víceméně situaci chápou a problémy tolerují," řekl Martin Felix. Zpoždění navíc ovlivňuje i další plánování firem, ať už s vozidly nebo časem svých zaměstnanců.

"S našimi zákazníky máme termínované nakládky a vykládky, navíc systém přeprav výměnných nástaveb funguje na principu meeting pointů uprostřed trasy, kde se dvě linky setkají a vymění si náklad. Tím se šetří finanční náklady i čas, zpoždění jedné linky však ovlivní i pozdní dodání na lince druhé," vysvětlila společnost VCHD Cargo.

Problémy způsobuje především povinné testování, jeho kapacity u hranic zatím na nápor řidičů nestačí a komplikace jsou i s objednáním testů na jiných místech. Řidiči tak často tráví povinné přestávky čekáním na odběr vzorků. Mezi dopravci i kvůli tomu panují obavy, že fronty mohou vést i k šíření nákazy mezi dosud zdravými řidiči.

Dopravci proto dál žádají úpravu podmínek. "Usilujeme, když ne o zrušení povinnosti testů, tak alespoň o prodloužení intervalu jejich platnosti na víc než 48 hodin," podotkl Martin Felix. Podle něj vadí německá opatření i dalším státům, problémy jsou například v Itálii. Ministr dopravy Karel Havlíček v této souvislosti v pondělí řekl, že společně s dalšími evropskými státy požádá Němce o zmírnění opatření pro kamiony.

Ministr zahraničí Tomáš Petříček včera požádal bavorskou ministryni pro evropské záležitosti Melanii Humlovou, aby mezinárodní doprava dostala v Německu výjimku z povinného testování na koronavirus. Zároveň se zástupci vlád dohodli na posílení testovacích kapacit na obou stranách hranice. Jednání budou pokračovat.

Německá opatření zasáhla i do železniční osobní dopravy. České dráhy i RegioJet už o víkendu zastavily všechny své linky směřující do Německa. Provoz chtějí obnovit až po zmírnění restrikcí.

Hranice mohou nyní překračovat s negativním testem jen němečtí občané a cizinci s trvalým pobytem v Německu. Po příjezdu musí do karantény. Výjimku z karantény mají mimo jiné nákladní dopravci, kteří rovněž musí mít test. Rozbor potřebují i lidé, kteří chtějí Německem projet, v takovém případě ale musí tranzit doložit humanitárními důvody. Výjimku z opatření mají pendleři v takzvané kritické infrastruktuře.

(čtk)

Foto: Spolkové ministerstvo vnitra

spinner