6.1. – Zahájení stavby úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem se komplikuje a nabere další zpoždění. V soutěži neúspěšné sdružení firem v čele se společností MI Roads nesouhlasí s výběrem vítěze a obrátilo se na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Vyplývá to z vyjádření generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Radka Mátla na síti X. Původně ŘSD plánovalo, že by stavba úseku o délce 21,1 kilometru mohla začít již loni 19. prosince. Stavět má úsek polská firma Budimex.
Aktuálně
6.1. – Viditelné zbytky starého pralesa napovídají, jak špatně je na tom Panamský průplav kvůli suchu. Několik set metrů od obrovských tankerů, které převážejí zboží přes celou zeměkouli, se nad hladinou tyčí pahýly stromů. Je to to jediné, co zbylo z lesa zaplaveného před více než 100 lety kvůli stavbě průplavu. Není nic neobvyklého, když jsou vidět v období sucha, ale teď, bezprostředně po období, které je obvykle obdobím dešťů, by měly být zcela zatopené. Píše to agentura Bloomberg.
5.1. – Společnost Savills zaznamenala 40 transakcí uzavřených v roce 2023 v sektoru komerčních nemovitostí s celkovým objemem investic 1,2 miliardy eur. Objem investic byl v roce 2023 v porovnání s rokem 2022 o 32 % nižší. Tahounem realitních investic v roce 2023 byl maloobchodní sektor, který tvořil 43 % z celkového objemu investic. Oporou českého investičního trhu jsou bezesporu domácí investoři. Nejenom, že jsou nejaktivnější a uzavřeli 29 transakcí, ale tvoří také největší (80%) podíl na objemu investic v letošním roce. 31 % investičních transakcí v roce 2023 se uskutečnilo v Praze.
5.1. – Téměř 2 000 MWh odebrané energie na více než 520 dobíjecích bodech zaznamenala veřejná dobíjecí síť E.ON Drive v České republice v uplynulém roce. Řidiči tak odebrali o 65 % více energie než v roce 2022 a počet veřejných dobíjecích bodů se zvýšil meziročně o 43 %. Rostl počet ultrarychlých dobíjecích bodů, kterých v síti E.ON Drive přibylo v uplynulém roce 23 a řidiči navíc mohli využít i dvě dobíječky o výkonech 400 kW – nejvýkonnější stanice v Česku. Nejvíce energie odebrali řidiči v ultrarychlých dobíjecích hubech v Rozvadově, ve Vystrkově a v Lovosicích.
5.1. – Představenstvo Letiště Praha má od ledna pět členů. Výběrové řízení na novou pozici vyhrál Martin Kučera. Jeho stávající pozice výkonného ředitele leteckého provozu současně s jeho posunem do představenstva zanikne. Do kompetencí nového člena představenstva patří oblast provozu a bezpečnost. Obě tyto agendy se tak přesouvají od předsedy představenstva, který bude nadále odpovědný za rozvoj leteckého obchodu, řízení kvality a safety procesů, komunikaci, právní oddělení a corporate governance. Rozšířením představenstva se tak Letiště Praha vrací do standardního režimu řízení společnosti z předcovidového období.
5.1. – Hlavní část oprav budovy vlakového nádraží v Českých Budějovicích bude hotová na konci ledna. Správa železnic (SŽ) otevře opravené prostory 2. února, řekla mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová. SŽ také dál připravuje podchod pod nádražím, který povede do Suchého Vrbného, chce ho začít stavět kolem roku 2026. Náklady na opravu nádraží, jež začala v létě 2020, budou téměř 900 milionů Kč, řekl již dříve ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Je to první kompletní oprava budovy, jejíž historie sahá do roku 1868.
5.1. – Za jednorázovou jízdenku při nákupu přímo v autobuse či tramvaji v MHD v Liberci zaplatí cestující od pátku 28 korun, jak to vedení města původně zamýšlelo. Od 1. ledna platili cestující 34 korun. Podle včerejšího vyjádření primátora Jaroslava Zámečníka se ale jednalo o chybu, za kterou se omluvil.
5.1. – Krize v Rudém moři, kde jemenští rebelové už týdny útočí na obchodní lodě, dál prodražuje námořní dopravu a podle analytiků může přispět i k růstu inflace. Mezinárodní námořní organizace (IMO) ve středu uvedla, že nejméně 18 námořních dopravců už své lodě přestalo posílat přes Rudé moře a z bezpečnostních důvodů posádkám nařizují delší trasu, a sice kolem mysu Dobré naděje na jihu Afriky.
4.1. – Výrobci železničních vozidel by měli v roce 2024 dodat Českým drahám skoro 140 nových jednotek a lokomotiv. Pokud by se všechna nová vozidla spojila do jediné soupravy, měřil by takový vlak skoro 8,5 kilometru. To je například vzdálenost z Bohumína do Ostravy nebo z Kolína do Velkého Oseku.
4.1. – Od 1. ledna 2024 vstoupila v platnost nová pravidla týkající se technických průkazů. Největší změnou je to, že již nebudou nově vydávány velké technické průkazy. Tyto průkazy a ORV nahradí jediný doklad, kde jsou ty nejdůležitější technické parametry motorového vozidla. Místo dvou dokladů tak bude tištěn jen jeden. Klíčové je, že stávající doklady zůstávají nadále v platnosti. Doklady budou odebrány pouze v případě změny, např. prodeje vozidla. Uvedl to mluvčí resortu dopravy František Jemelka.