DN č. 6 - Finanční služby, Fleet management, Právní a poradenské služby, vychází 15.3., uzávěrka již 22.2.! 

Vydání 14/2017

Ing. Jiří Šťastný: Námořní trh poškozují nekalé praktiky některých rejdařů

Ani speditéři ani jejich nadnárodní aliance FIATA zatím nemohou najít způsob, jak se vypořádat s nekalými praktikami některých rejdařů, kteří například mění sazby za přepravu zboží ze dne na den a v případě nesouhlasu speditérů prostě jejich zboží na loď nenaloží. V rozhovoru pro Dopravní noviny to řekl předseda Námořního klubu Svazu spedice a logistiky ČR Ing. Jiří Štastný.


Studie rozhodne o osudu výstavby oderské vodní cesty

V lednu příštího roku by mělo Ministerstvo dopravy ČR dokončit studii proveditelnosti Oderské větve vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe, která by měla odpovědět na otázky, zda a jak dále pokračovat. Stejně tak polská strana připravuje marketingovou studii splavnění Odry až k českým hranicím. Informovali o tom představitelé ministerstev obou zemí na konferenci Oderské fórum – Forum Odrazańskie, která se konala 31. května v Bohumíně a kterou pořádalo Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje ve spolupráci s polským partnerem GAPR (Górnośląska Agencja Przedsiębiorczości i Rozwoju).

Ing. Vladimír Doboš: Velkou výzvou pro všechny přístavy jsou stále větší lodě

Všechny velké světové přístavy, mezi které patří i ten hamburský, musí v poslední době čelit nové výzvě v podobě stále větších lodí, které si pořizují z důvodu ekonomické efektivity přepravy zboží jednotliví rejdaři. „Přístav musí disponovat jak vhodnými překladištními zařízení pro vykládku a nakládku těchto lodí, musí být i napojený na spolehlivý a dostatečně kapacitní systém vnitrozemských přeprav,“ říká vedoucí reprezentace společnosti Hafen Hamburk Marketing pro ČR a Slovensko Vladimír Doboš.

​Co přinesl červen 2017 v dopravě

V Evropské unii skončilo s koncem pololetí předsednictví Malty a zanechalo užitečnou upomínku: ministři dopravy členských zemí přijali nedávno v jejím hlavním městě tzv. Vallettskou deklaraci o námořní dopravě. Ta s ohledem na námořní strategii EU identifikuje největší výzvy a cíle příštího desetiletí. Patří mezi ně konkurenceschopnost a ekologická udržitelnost evropské námořní plavby.

​Důvěra v námořní dopravu je nejvyšší za poslední tři roky

Podle průzkumu důvěry v námořní dopravu Shipping Confidence Survey, který prováděla mezinárodní poradenská společnost Moore Stephens, dosáhla ve druhém čtvrtletí letošního roku důvěra v sektor nejvyšší úrovně za poslední tři roky. Průměrná spokojenost respondentů činila 6,1 bodu z 10. Předchozí průzkum z února 2017 přitom ukázal hodnotu 5,6 bodu. Nárůst důvěry v námořní dopravu byl zaznamenán u všech kategorií respondentů. Průzkum se provádí od května 2008, kdy dosáhl průměru 6,8.

Hapag-Lloyd nasadí „chytrou loď“ Guayaquil Express

Rejdařství Hapag-Lloyd v Hamburku slavnostně pokřtilo novou velkokapacitní kontejnerovou loď Guayaquil Express (10 500 TEU). Kmotrou plavidla byla Christiane Kühneová, manželka majoritního vlastníka a čest-ného prezidenta koncernu Kühne + Nagel Klause-Michaela Kühneho. Ceremoniálu se dále zúčastnili starosta Hamburku Olaf Scholz a předsedkyně představenstva přístavního podniku Hamburg Hafen und Logistik Angela Titzrathová.


​Přístav Antverpy posiluje spojení s Německem

V roce 2016 bylo mezi belgickým přístavem Antverpy a Německem přepraveno 68,1 milionu tun zboží. Meziročně to představuje nárůst o čtyři miliony tun, resp. 6,1 procenta. Druhý největší evropský námořní přístav tak posiluje svou pozici jako důležitého centra pro německý obchod a průmysl. Silniční nákladní přeprava mezi Antverpami a Německem vzrostla, pokud jde o tonáž, o 4,3 procenta, v případě vnitrozemských vodních cest činil růst 7,3 procenta a u železnice 8,3 procenta.

​Železniční koridor Betuwe slaví deset let

Železniční trať Betuwe je deset let po svém otevření životně důležitým spojením přístavu Rotterdam s vnitrozemím. V současné době přispívá významně k růstu objemu překladu zboží v Rotterdamu a přímo i nepřímo podporuje nizozemskou ekonomiku. Úspěšný infrastrukturní projekt však potřebuje kontinuální podporu železnice jako dopravního systému, a to v domácím i celoevropském měřítku.

Červen patří tradičně veletrhu Czech Raildays

Každoročně v polovině června se český železniční svět sjíždí do Ostravy, kde se pravidelně koná mezinárodní veletrh drážní a manipulační techniky Czech Raildays. Letos se zde prezentovalo přibližně 200 firem ze všech sektorů železničního průmyslu, mezi lákadla patřila samozřejmě nová kolejová vozidla a mechanismy na údržbu železniční infrastruktury v rámci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).


​Iveco představilo nový vůz pro stavebnictví Stralis X-WAY

Novou řadu Stralis X-WAY představila začátkem června značka Iveco ve své madridské výrobní továrně. Stalo se tak při příležitosti odevzdání zlaté medaile v programu World Class Manufacturing.


​ČESMAD Bohemia: „O společném trhu a pohybu služeb již nelze mluvit“

Dne 22. června proběhla v pražském hotelu Clarion konference o silničním balíčku organizovaná Sdružením ČESMAD Bohemia za účasti ministra dopravy Dana Ťoka, místopředsedy Evropského parlamentu Pavla Teličky a zástupce generálního delegáta IRU v Bruselu Jana Němce.

Prognóza Airbus: V příštích dvaceti letech se počet letadel zdvojnásobí

Letecká doprava dále poroste a počet letadel s kapacitou vyšší než 100 míst se v příštích dvaceti letech zdvojnásobí. Bude objednáno 35 tisíc nových letounů, a to zejména kvůli rostoucí poptávce po letecké dopravě, která se každý rok celosvětově zvýší o 4,4 procenta. Ukazuje to nejnovější prognóza společnosti Airbus pro roky 2017 až 2036.

spinner