​Železniční koridor Betuwe slaví deset let

​Železniční koridor Betuwe slaví deset let

Železniční trať Betuwe je deset let po svém otevření životně důležitým spojením přístavu Rotterdam s vnitrozemím. V současné době přispívá významně k růstu objemu překladu zboží v Rotterdamu a přímo i nepřímo podporuje nizozemskou ekonomiku. Úspěšný infrastrukturní projekt však potřebuje kontinuální podporu železnice jako dopravního systému, a to v domácím i celoevropském měřítku.

„Přístav je tak dobrý, jak je kvalitní jeho spojení s vnitrozemím. To je také důvod, proč trati Betuwe věnujeme pečlivou pozornost a soustavně do ní investujeme. Umožňuje nám rozvíjet nejen přístav, ale i prakticky přesouvat toky zboží ze silnice na železnici. Z toho profituje rotterdamský přístav i nizozemská ekonomika – snižuje se hustota provozu, obyvatelstvo méně obtěžuje hluk a vzniká také více prostoru pro osobní dopravu na železnici. Trať Betuwe má zásadní pozitivní význam,“ uvedl provozní ředitel rotterdamské přístavní správy Ronald Paul při oslavách výročí zahájení provozu na Betuwe.

Desetina kontejnerů se přepravuje po železnici

Nizozemsko je jedinou zemí v Evropě, která má dedikovaný železniční koridor pro nákladní dopravu. Zejména z hlediska přepravy nebezpečného zboží představuje velmi bezpečnou dopravní alternativu, která obchází města i ostatní železniční síť. Zvyšuje efektivitu relativně vytížené nizozemské železniční sítě se smíšeným provozem (nákladní a osobní přepravou). Hlavním druhem zboží jsou kontejnery, železná ruda, uhlí a chemikálie.

Přístavním úsekem projede ročně 50 tisíc vlaků

V roce 2016 bylo 10,4 procenta všech kontejnerů odbavených v Rotterdamu přepraveno po železnici. Plných 35 procent připadlo na vodní dopravu a zbytek na silniční dopravu. Každoročně využije přístavní úsek železnice (Havenspoorlijn) na 50 tisíc vlaků. Tento úsek současně tvoří počátek Betuwe. V roce 2014 připadlo z železničních spojení mezi Rotterdamem a Německem plných 82 procent na Betuwe. Podle Ronalda Paula je provoz na trati finančně náročný, protože využívá drahý evropský komunikační zabezpečovací systém ERTMS, navíc strojvedoucí musejí bezpodmínečně ovládat oba jazyky. Velkou výhodou je perfektní návaznost trasy na německém území. V úseku Oberhausen – Emmerich započala výstavba třetí koleje, bohužel brzkého dokončení se projekt nedočká z důvodu průtahů při získávání četných stavebních povolení pro dílčí úseky. 

(tj)

spinner