Červen patří tradičně veletrhu Czech Raildays

Červen patří tradičně veletrhu Czech Raildays

Firmy představily novinky od základních drobných komponent až po řídicí systémy, celky pro stavbu a údržbu tratí či sdělovací a zabezpečovací techniku. Zejména laické návštěvníky veletrhu přitahují samo-zřejmě lokomotivy, letošní nabídka byla v tomto směru poněkud chudší, než tomu tak bylo v minulých letech. Hlavním tahákem expozice společnosti Škoda Transportation byla lokomotiva pro Německo, konkrétně stroj řady 102 určený pro dopravce Deutsche Bahn Regio. Plzeňskou firmu reprezentoval rovněž elektrobus Škoda Perun HE, který již jezdí v Třinci. Druhá významná česká lokomotivka, firma CZ LOKO, ukázala v Ostravě po roce znovu lokomotivu EFFILINER 3000, tentokrát ovšem již v barvách konkrétního dopravce, IDS Cargo. Nechyběli ani dva zástupci řady motorových posunovacích lokomotiv EFFISHUNTER. Hlavním lákadlem firmy LEGIOS, výrobce nákladních vozů, byl nový vagon Falns 87 označený jako CLEVER Railcar. Jedná se o výsypný vůz s ložným objemem 87 m3, který je vybavený posledními technologiemi. Vagon zaznamenává řadu provozních údajů jako aktuální polohu a rychlost a odesílá je na server. Zaznamenaná data lze sledovat online. Při výrobě vagonu byla použita technologie lepení místo svařování. Společně s využitím nanotechnologií při úpravě povrchů použitých materiálů se jedná o revoluční novinku v oblasti výroby železničních vagonů. České dráhy předvedly své modernizované vozy, například velko-prostorový osobní vůz druhé třídy Bbdgmee236. V modernizovaném voze Bmz229 zase ukázaly rozšiřující se službu ČD – minibary. Místopředseda představenstva společnosti ČD Ludvík Urban na veletrhu oznámil, že národní dopravce chystá výrazné investice do obnovy svého vozového parku. ČD Cargo se letos v Ostravě pochlubilo také expozicí k 10. výročí vzniku společnosti umístěnou v krytém voze v korporátních barvách na volné kolejové ploše. Nutno dodat, že expozice se těšila značnému zájmu návštěvníků, kteří se na vystavených panelech mohli dozvědět zajímavosti z desetileté historie ČD Cargo stejně jako podrobnosti o jednotlivých jednotkách organizační struktury. Na kolejové ploše vystavovalo ČD Cargo i dva nákladní vozy. Vůz Sgnss s tzv. woodpaletami ložený trubkami od výrobce AMO a vůz Sggrrs vybavený tzv. steelpaletami a ložený kontislitky z Třineckých železáren.

Unikátní stroj na údržbu trolejového vedení slouží u SŽDC

Mezi pravidelné vystavovatele na ostravském veletrhu patří i SŽDC, která zde letos představila a také slavnostně pokřtila zcela nové speciální vozidlo pro kontrolu, údržbu a opravu trakčního vedení MTW 100.013/7. Správce infrastruktury také symbolicky převzal ucelenou kompaktní diagnostickou jednotku pro defektoskopické měření vad kolejnic DJ NDT. MTW 100.013/7 je nové vozidlo speciálně navržené pro údržbu trakčního vedení. V minulosti se vždy upravovaly konstrukce motorových vozů využívaných především pro osobní dopravu. Jedná se o čtyřnápravové vozidlo s hydrodynamickým přenosem výkonu a s motorem o výkonu 520 kW. Na vozidle je instalován nákladní jeřáb s možností připojení pracovního koše, dále zdvihací pracovní plošina, ramena pro manipulaci s trolejovým vodičem a nosným lanem, věží pro kalibraci výšky trolejového vodiče a měřicím sběračem. Vozidlo je specifické svojí délkou (21 400 mm), která je o 2500 mm větší než standardně vyráběná vozidla řady MTW 100. Navíc má soubor kamer, které zprostředkovávají strojvedoucímu i osádce nejen dokonalý přehled o okolí vozidla, ale i dohled nad stavem a činností mechanizace i měřicího sběrače. Výrobcem vozidla je společnost Plasser & Theurer. SŽDC podepsala kontrakt s rakouskou společností na dodávku celkem tří vozů v říjnu 2015. Další dva vozy dodají Rakušané na podzim letošního roku.

Diagnostická jednotka DJ NDT je po vzoru nejmodernějších světových železnic ucelenou kompaktní jednotkou složenou ze tří vozidel – hnacího vozidla, řídicího vozu a měřicího vozu. Souprava může být řízena z obou čel umístěných na konci hnacího a řídicího vozu. Generálním dodavatelem soupravy je společnost NDCon Logic, a. s., ve spolupráci se společností CZ Loko, a. s., a dodavateli technologií, německé společnosti PLR a společnosti Tvema z Ruska. Diagnostická jednotka je určena pro nedestruktivní defektoskopické měření vad kolejnic, a to pomocí diagnostických systémů ultrazvukové kontroly kolejnic, vizuální kontroly kolejnicových pásů a systému kontroly kontaktně únavových vad vířivými proudy. Jednotka DJ NDT je schopna měření při rychlosti až 70 km/h, denně je možné proměřit více než 500 km trati. Naměřená data lze vyhodnotit přímo na soupravě, standardně se přenáší do kanceláří SŽDC k dalšímu zpracování. Souprava vznikla modernizací starších vozů. Hnací vozidlo je přestavěno z původního motorového vozu řady 850, měřicí vůz z původního poštovního vozu řady Postw a řídicí vůz pak z obytného vozu soupravy DS NDT pro defektoskopické měření vad kolejnic. Jednotlivé vozy se důkladně rekonstruovaly, získaly moderní prvky řízení a ovládání.

Tomáš Johánek

spinner