Největší kontejnerové přístavy

Konec roku přinesl obrat v trendu poklesu překladu

Konec roku přinesl obrat v trendu poklesu překladu

Největší světové kontejnerové přístavy vykázaly v posledních týdnech loňského roku neočekávaný nárůst objemu překladu. Především Šanghaj, druhé největší centrum překladu kontejnerů na světě, překvapila v prosinci prvním výrazným zvýšením počtu přeložených kontejnerů od počátku globální ekonomické krize. S 2,4 milionu TEU se překlad v přístavu zvýšil meziročně o 7,1 procenta, oznámil v únoru mluvčí Shanghai International Port Group.

Celkový objem překladu za loňský rok 2009 zůstal s 25 miliony TEU o 10,7 procenta pozadu za rokem 2008. I tak se však Šanghaji díky dobrému „finiši“ podařilo stáhnout náskok Singapuru.

V největším kontejnerovém přístavu světa překlad poklesl o 13,5 procenta na 25,9 milionu TEU. Ani jeho správa PSA ovšem neskrývá potěšení, protože v prvních deseti měsících roku se propad pohyboval kolem 16,5 procenta. „Uplynulý rok byl pro přístavy a obor námořní dopravy skutečně mimořádně tvrdý a plný náročných výzev,“ zhodnotil výsledek prezident PSA Eddie Teh.

Hongkong, třetí na žebříčku největších kontejnerových přístavů světa, zatím celoroční údaje nezveřejnil. Do konce listopadu vykázala bývalá britská kolonie pokles o 16,4 procenta na 19 milionů TEU a podle předběžných čísel jej ze všech přístavů první světové čtyřky krize postihla nejcitelněji.

Sousední Šen-čen ohlásil pokles o 14,8 procenta na 18,3 milionu TEU. Prosincová čísla i v jeho případě naznačují pozitivní změnu trendu s nárůstem objemu překladu o 5,4 procenta na 1,76 milionu TEU.

Přetrvává opatrný přístup

Celkové výsledky všech asijských přístavů jsou ve srovnání s rokem 2008 slabé, i když konec roku byl již ve znamení oživování čínského exportu. Po dlouhých měsících poklesu v prosinci vzrostl čínský vývoz o 18 procent. Ekonomové sice varují, že určitý vliv měly jednorázové efekty, ale shodují se na tom, že v letošním roce by již měl čínský zahraniční obchod opět růst.

Slabá poptávka v Severní Americe a Evropě od loňského léta nejvíce postihla hospodářství jižní Číny, které je silně orientováno na export. Nejvýrazněji se to odrazilo na odbavení zboží v Hongkongu a Šen-čenu.

Ani poslední náznaky mírného oživení ovšem neposkytují představitelům odvětví příliš důvodů k optimismu. „Čísla sice vypadají o něco příznivěji, ale obáváme se, že letošní rok bude vysoce turbulentní,“ řekl prezident hongkongského spedičního svazu Willy Lin. O přetrvávající opatrnosti trhu svědčí i to, že rejdaři stále ještě váhají, aby znovu uvedli do služby lodě, které loni z kapacitních důvodů odstavili.

n

spinner