Nákladní automobily Mercedes-Benz Unimog a elektrická nákladní vozidla na veletrhu IFAT 2024

Nákladní automobily Mercedes-Benz Unimog a elektrická nákladní vozidla na veletrhu IFAT 2024

14.5. - Od 13. do 17. května 2024 prezentuje Mercedes-Benz Trucks různé nákladní vozy pro komunální práce na IFATu, předním světovém veletrhu pro hospodaření s vodou, odpadními vodami, odpady a surovinami. Na stánku 451 v hale C6 tento výrobce představí nosič nářadí Unimog s novým operačním systémem UNI-TOUCH vedle dvou elektrických nákladních vozů na baterie: eActros 400 s hákovým nosičem Meiller, výbavou pro zimní údržbu a sněhový pluh od Bucher Municipal a eEconic pro komunální práce. 

Před pavilonem C6 bude k vidění Arocs 6x4/4 s řízenou vlečenou nápravou, vybavený sklápěčem a jeřábem. Další bateriová elektrická vozidla, jako je eEconic pro svoz odpadu a eActros jako nosič kontenerů, lze vidět naživo v předváděcím venkovním prostoru.

Franziska Cusumano, vedoucí Mercedes-Benz Special Trucks řekla: "Na veletrhu IFAT poprvé představíme náš nosič nářadí Unimog s operačním systémem UNI-TOUCH a novými bezpečnostními asistenčními systémy. To znamená, že naši zákazníci budou moci provádět práce na silnici, železnici, na poli nebo v terénu s ještě větším komfortem a bezpečností."

Christian Wilz, vedoucí prodeje a služeb Mercedes-Benz Trucks Německo: "Na letošním veletrhu IFAT se zaměřujeme na integraci elektromobilů na baterie do komunálních aplikací. Na našem stánku máme dvě vozidla, eActros 400 a eEconic , které nabízejí řadu všestranných možností s vhodným příslušenstvím a nástavbami Od likvidace odpadu po odklízení sněhu a posyp, pro hustý městský provoz, v chladných a kluzkých podmínkách – naše elektrická nákladní vozidla jsou připravena k jízdě.

Nosič nářadí Unimog s GSR, UNI-TOUCH a třemi nářadími

Mercedes-Benz Special Trucks poprvé představuje nosič nářadí Unimog, který splňuje požadavky legislativy EU o bezpečnosti vozidel (Nařízení EU 2019/2144 General Safety Regulation II neboli „GSR“), které vstoupí v platnost v červenci 2024. Nosič nářadí proto poskytuje více pomoci řidičům a více bezpečnosti pro všechny účastníky silničního provozu. Nové GSR nyní standardně obsahuje Sideguard Assist, Frontguard Assist, Traffic Sign Assist, couvací kameru a systém varování před ztrátou tlaku v pneumatikách.

Téměř veškeré nářadí dostupné pro Unimog lze nyní ovládat z nového operačního systému UNI-TOUCH. Nový operační systém může nahradit ovládací panely palubního počítače, díky čemuž je ovládání ergonomičtější a intuitivnější. Středová konzola byla kompletně přepracována a má štíhlejší design. Nyní ji lze posouvat do stran i dopředu a dozadu. Kromě toho bylo vynaloženo úsilí na snížení počtu ovládacích prvků za účelem úspory místa. Ovladač nyní může jednotlivě přiřazovat tlačítka a také ukládat profily a opakující se procesy. Dotyková obrazovka s úhlopříčkou 10,5 palce (26 cm) umožňuje uživateli konfigurovat nastavení pro danou úlohu. Obrazovku lze otáčet a naklánět pro nastavení úhlu pohledu podle potřeby.

Volitelný multifunkční joystick má přiřaditelné ovládací prvky a lze jej zapojit do rozhraní na sedadle řidiče nebo předního spolujezdce. To znamená, že uživatel může vždy ovládat joystick pravou rukou a přitom se opírat paží o loketní opěrku. Zároveň se joystick automaticky pohybuje s odpruženým sedadlem, takže řidič může pracovat ergonomicky.

Dalšími prvky nového operačního systému jsou tlačítko start/stop, které nahrazuje klasický klíček zapalování, a nové ovládací panely na dveřích řidiče, dveřích spolujezdce a volitelných dveřích pro sečení.

Vystavený nosič nářadí je vybaven žací a sekací kombinací na přední části vozidla a s automatickým sypačem. Čelní sekačka MFK 500 od Mulagu má záběr šest metrů (sedm metrů s teleskopem) a lze ji používat oboustranně. Pohon je zajištěn buď přes palubní výkonovou hydrauliku nebo přední vývodový hřídel. Sekací zařízení FSG 2000 od společnosti Mulag může být použito i k ořezávání větví a keřů, stejně jako k sekání u silnic a železničních tratí. Toto nářadí lze namontovat na přední montážní desku Unimogu s minimální námahou.

Nesený sypač, Bucher Municipal Yeti W22 Omega, je vybaven přídavnou nádrží na solanku, která je integrována do nádrže sypače mezi dva šnekové dopravníky. Rozmetadlo tak nabízí stejný objem pro posypovou sůl a solný roztok: 2,2 m³ nebo 2 200 litrů. To umožňuje aplikovat mokrou sůl s obsahem solanky 50 % (FS 50). Díky zvýšenému obsahu solanky je odmrazování efektivnější a šetrnější k životnímu prostředí, protože prodlužuje dobu působení mokré soli a snižuje její úlet. V případě potřeby může zákazník tuto technologii využít i k aplikaci čisté solanky (FS 100). Pro letní práce může přídavná nádrž sloužit jako dávkovač vody pro zalévání a čištění. Další výhodou řady Yeti Omega je její nízká celková výška díky inovativní technologii dvojitého podávacíh šnekového dopravníku, která zajišťuje nízké těžiště a vynikající výhled do všech stran.

Elektrická vozidla pro komunální použití

Mercedes-Benz Trucks poprvé na veletrhu IFAT představuje Mercedes-Benz eActros 400 pro použití jako zimní pracovní vozidlo s nástavbou hákového nosiče Meiller a zimního vybavení Bucher Municipal. Sněhový pluh řady Polyx L je standardně dodáván s patentovanou neoprenovou lištou, která jemně a s minimálním hlukem čistí silnice a zajišťuje lepší odhazování sněhu. Sněžný pluh je spojen s vozidlem pomocí nové přední montážní desky. Přední montážní deska, která byla dříve pevně spojena s podvozkem, nyní zůstává na sněžném pluhu, což umožňuje neomezené použití senzorů pro plnění požadavků GSR. Při použití mimo zimní službu navíc dochází k výrazné úspoře hmotnosti. Elektrický sypač Icebear VP350e FS 30 s pohonem nezávislým na vozidle obsahuje pět metrů krychlových sušiny a 2150 litrů solanky.

Baterie eActrosu 400 se skládají ze čtyř bateriových sad, každá s instalovanou kapacitou 112 kW 

 a využitelnou kapacitou přibližně 97 kWh [2]. Se čtyřmi bateriemi se eActros 400 může pochlubit dojezdem až 400 kilometrů [3] v závislosti na použití. Technologickým středobodem tohoto elektrického vozidla je pohonná jednotka – elektrická tuhá náprava se dvěma integrovanými elektromotory a dvoustupňovou převodovkou. Oba kapalinou chlazené motory generují trvalý výkon 330 kW a špičkový výkon 400 kW.

Vystavený je také plně elektrický Mercedes-Benz eEconic 300 s konfigurací náprav 6x2 jako podvozek pro nástavbu. Základní vozidlo se ve srovnání s jinými podobnými výrobky vyznačuje obzvláště nízkou pohotovostní hmotností. Bez nástavby si návštěvníci mohou lépe prohlédnout architekturu pohonu vozidla. eEconic se používá především jako vozidlo pro svoz odpadu v městském a komunálním provozu, kde může dobře využít své vyšší užitečné zatížení. eEconic s nástavbou pro svoz komunálního odpadu si lze prohlédnout na volné ploše „Mitte“, na stáncích společností Zöller (stánek 710/5), FAUN (stánek 712/5) a Terberg HS (stánek 713/15).

Nákladní automobil Mercedes-Benz v akci venku

Před halou je vystaven Mercedes-Benz Arocs 2748, nově též vybavený prvky GSR. Toto doposud převážně na stavbách využívané vozidlo se na IFAT představí s konfigurací náprav 6x4/4. Vozidlo má stálý pohon předních kol a řízenou vlečenou nápravu. Zimní výbava pochází od firmy Küpper-Weiser, sklápěcí korba od firmy Meiller a hydraulická ruka Palfinger.

Na venkovní ploše představuje Sdružení pro pracovní stroje a komunální techniku v Německu (VAK - Verband der Arbeitsgeräte-Kommunalfahrzeugindustrie e.V.) Mercedes-Benz Trucks eEconic 300 s nástavbou od společnosti Zöller na živém demu „Truck in Action“. Vozidlo je zákazníky provozováno přes rok a odborníci se budou dělit o své zkušenosti a hodnoty spotřeby. eEconic bude doprovázen eActrosem 300 s hákovým nosičem Meiller a přívěsem. Souprava zvládne dva kontejnery o celkovém objemu 96 m3 , které se nakládají a vykládají plně elektricky. eEconic, používaný pro vnitrozávodovou logistiku továrny na nákladní automobily ve Wörth am Rhein představí Mercedes-Benz Special Trucks také. Toto vozidlo také poslouží jako platforma pro panelovou diskusi VAK.

(pav)
Foto: Daimler Truck
spinner