1.9. – Skončily nám další prázdniny. Pryč je milá doba dětských úsměvů (a i našich, když se nám podařilo se robátek na chvíli zbavit, třeba k babičce), volných pražských ulic i parkovišť a vyšší spotřeby piva. Začíná nám druhé pololetí, které má ovšem jen 4 měsíce, takže bude co ve výsledovce dohánět. Proto autorovi jednou dovolte trochu vážnější zamyšlení.
Aktuálně
1.9. – Ve švýcarském Mellingenu se velkoobchod s elektrotechnikou, dekoracemi a osvětlením Schönenberger stal průkopníkem moderní skladové automatizace. Ve svém logistickém centru uvedl do provozu první systém Jungheinrich PowerCube na světě. Cílem bylo zvýšit kapacitu, zrychlit procesy a nahradit dosavadní manuální vychystávání efektivním automatizovaným řešením.
1.9. – Na českých silnicích je zoufalý nedostatek odstavných ploch pro kamiony na dálničních odpočívkách. Má to přímý vliv na bezpečnost provozu, plynulost dopravy i život řidičů, kteří často nenajdou místo, kde by se mohli najíst a osprchovat. Nové kapacity sice postupně vznikají, přesto jich podle odborníků stále chybí asi 1300.
1.9. – Víme co, ale nevíme jak. Nebo, jak správně. Takto by se dala popsat situace v oblasti povolování a instalace fotovoltaických elektráren (FVE) v posledních měsících v České republice. Novela nového stavebního zákona měla za cíl usnadnit přípravy a realizaci FVE a podpořit růst podílu energie z obnovitelných zdrojů. Proto se zjednodušený způsob povolení týká elektráren s dvojnásobným výkonem, než tomu bylo v minulosti – tedy do 100 kW. Bohužel se však zapomněla projednat a přijmout také prováděcí vyhláška, která má řešit realizaci a provoz fotovoltaických zařízení s tímto výkonem. V tiskové zprávě na to upozornila Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT).
31.8. – Partneři projektu SESAR DARWIN (Digital Assistants for Reducing Workload and Increasing collaboration) úspěšně dokončili první sérii testovacích letů s digitálním kopilotem, založeným na umělé inteligenci. Tento systém je navržen tak, aby účinně snížil pracovní zátěž hlavního pilota a umožnil bezpečnou a plynulou spolupráci člověka se strojem. Na jeho vývoji se podílí také tým z brněnského výzkumného a vývojového centra Honeywell Technology Solutions. Čeští vědci se v Brně zaměřují na integraci systémů a testování spolupráce člověka s umělou inteligencí.
30.8. – Společnost AŽD úspěšně dokončila modernizaci zabezpečovacího a sdělovacího zařízení na polské železniční trati LK351 v úseku Wronki – Słonice. Zakázka v hodnotě 267,3 milionu zlotých (přibližně 1,55 miliardy Kč) byla protokolárně předána správci infrastruktury PKP PLK S.A.
30.8. – S rozmachem bateriových úložišť lze efektivněji využívat energii. Může jít o kombinaci s FVE, záložním zdrojem pro případ výpadku sítě nebo o zásobování energií na odlehlém pracovišti. Firmy jsou při práci „v terénu“ často odkázány na elektrocentrály, u kterých lze při zapojení do hybridního systému výrazně snížit spotřebu paliva, emise i provozní náklady.
30.8. – Společnost Alstom získala od indické společnosti Larsen & Toubro Limited zakázku na dodávku 234 vozů metra Metropolis (39 vlakových souprav po 6 vozech) a zabezpečovacího systému CBTC (Communications Based Train Control) s pětiletým servisem. Celková hodnota zakázky dosahuje několika set milionů eur. Společnost Larsen & Toubro India nedávno získala zakázku od Mumbai Metro Regional Development Authority (Úřad pro rozvoj metropolitní oblasti Bombaje) na dodávku integrovaného systému pro linku metra č. 4 (zelená linka) v Bombaji, který zahrnuje kolejová vozidla, zabezpečovací systém CBTC a řízení vlaků, systém telekomunikace, dveře s obrazovkami na nástupiště a stroje a zařízení depa s pětiletým servisem.
29.8. – Když manipulační technika stojí, stojí i celý provoz. A každá hodina prostoje znamená nejen náklady na opravu, ale i ztracené zakázky, nevyřízené expedice a tlak na ostatní pracovníky. Přitom řešení je jednoduché – plánovat servis dřív, než porucha vůbec nastane. Data z praxe ukazují, že preventivní údržba dokáže prodloužit životnost vysokozdvižného vozíku o desítky procent a snížit počet neplánovaných odstávek téměř na polovinu. V přepočtu na peníze to může u středně velké firmy znamenat úspory v řádu statisíců korun ročně.
29.8. – Společnost Prologis podepsala v České republice během první poloviny roku 2025 nájemní smlouvy na více než 295 000 metrů čtverečních skladových a průmyslových prostor. Tato vysoká úroveň nájemní aktivity zvýšila míru obsazenosti společnosti k červnu 2025 na téměř 98 %, přičemž tržní průměr činí zhruba 96 %.