​Stavební ruch bude letos v létě panovat v Brně a Blansku i u Znojma a Čebína

​Stavební ruch bude letos v létě panovat v Brně a Blansku i u Znojma a Čebína

24.5. - Na jihomoravských silnicích bude letos v létě panovat stavební ruch. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) plánuje rozsáhlou opravu Pisáreckého tunelu, stavbu dvou okružních křižovatek ve Veselí nad Moravou nebo opravu silnice I/53 ze Znojma do Lechovic. Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje (SÚS JMK) chce zahájit stavbu obchvatu Čebína na Brněnsku a přemostění v Blansku. Opravy plánují také Brněnské komunikace a Správa železnic. Vyplývá to z odpovědí oslovených zástupců organizací.

Oba tubusy Pisáreckého tunelu v Brně budou o letních prázdninách zavřené především kvůli výměně osvětlení, elektrorozvodů a také instalaci zařízení pro úsekové měření rychlosti. Tubus B čekají i sanační práce a výměna povrchu vozovky, což je v tubusu A po nehodě již hotové. Ve Veselí nad Moravou omezí práce na dvou okružních křižovatkách na silnicích I/55 a I/54 centrum města. Silničáři proto nyní připravují uzavírku a objízdnou trasu. Předpoklad zahájení prací je v červnu.

"Stavba okružních křižovatek je pro zajištění bezpečného průjezdu městem nutná, protože současné stykové křižovatky silnic I/54 a I/55 jsou extrémně vytížené. Denně tudy projede zhruba 11.700 aut. V červenci plánujeme zahájení důležité úpravy silnici I/53 ze Znojma do Lechovic, a to v úseku delším než sedm kilometrů. Aktuálně kompletujeme podklady o nabídkách pro jednání hodnotící komise. Předpoklad zahájení prací je v červenci," řekla mluvčí ŘSD Lucie Trubelíková.

Stavba je jen jedním ze čtyř úseků silnice I/53 mezi Znojmem a Pohořelicemi, které ŘSD plánuje upravit. Pro urychlení přípravy stavby další tři navazující úseky sloučilo do jedné stavby v délce necelých 21 kilometrů. Nyní pracuje na dokumentaci pro výběr zhotovitele pro celý tah z Lechovic do Pohořelic a na majetkoprávním vypořádání. ŘSD také pokračuje ve stavbě velkého městského okruhu v Brně v Žabovřeské ulici a v červnu by rovněž měla začít stavba dalšího úseku Rokytova a Tomkovo náměstí.

Stavba obchvatu Čebína o délce zhruba čtyř kilometrů začne v červenci nebo v srpnu, zatím se vybírá zhotovitel. Náklady přesahují 500 milionů korun. Cílem je odvést tranzitní dopravu mimo zastavěné území Čebína, kde je také kvůli vysoké intenzitě dopravy zničená silnice. Ve stejném období má začít stavba přemostění v Blansku za 226 milionů korun.

"Stavba začíná ve Svitavské ulici na levém břehu řeky Svitavy a přemosťuje koryto řeky, železniční koridor a končí v průmyslové zóně na Starém Blansku. Napojení na stávající dopravní síť je pomocí novostaveb okružních křižovatek. Se stavbou souvisí nutné úpravy parkovacích ploch, chodníků a místních komunikací či vybudování opěrných zídek a nasvětlení. Most je navržen jako nová dominanta lokality v podobě ocelového oblouku se síťovými závěsy," sdělil vedoucí investičního oddělení SÚS JMK Petr Bažant.

Brněnské komunikace začnou v červenci s údržbou lávky Turgeněvova přes Ostravskou ulici za 3,4 milionu korun. "Bude zahrnovat výměnu pochozí izolace na lávce, výměnu schodišťových stupňů, izolaci schodiště, sanaci opěr, křídel, říms, zdí schodiště a rampy, obnovu litého asfaltu v přilehlých částech chodníků a další drobnější opravy. Stavební práce uděláme převážně za částečné uzavírky při zachování pěšího provozu na lávce," uvedla mluvčí Brněnských komunikací Vladimíra Navrátilová.

Městská firma dále plánuje v srpnu zahájit rekonstrukci křižovatky ulic Poříčí a Rybářská, kde budou nově semafory, nebo opravu silnice i chodníků v Křižkovského ulice, kde se už nyní pracuje na rekonstrukci kanalizace a přechodu na horkovod. Dělníci se budou pohybovat i v centru města, a to v Běhounské ulici. "Vyměníme nevyhovující kamenné dlažby v průjezdním profilu vozovky za kamennou kostku, která následně obohatí a doplní ostatní ulice v městské památkové rezervaci a plynule naváže na již stejnou úpravu na Jakubském náměstí. Náklady činí čtyři miliony," dodala Vladimíra Navrátilová.

Správa železnic se v červnu pustí do opravy nástupišť na brněnském hlavním nádraží. Náklady činí 80 milionů korun. Cílem je celková oprava přístřešku, plochy a hrany nástupiště včetně technologií. Stávající zděnou hranu s výškou 300 milimetrů a vzdáleností 1675 milimetrů od osy koleje dělníci vybourají a nahradí ji nová hrana splňující současné normy.

"V červenci zahájíme opravy propustků a mostu na trati Vrbovce – Hodonín, opravu trati v úseku Vranovice – Pohořelice a opravu trati v úseku Velké Pavlovice – Mutěnice. Tyto investiční akce dohromady vyjdou zhruba na 22 milionů korun a vyžádají výluku. V srpnu zahájíme ve dvou etapách opravu traťové koleje Moravské Bránice – Moravský Krumlov. Náklady celkově činí 140 milionů," informoval mluvčí železničářů Dušan Gavenda.

(čtk)

Foto: LAN

spinner