​Seyfor: Polovina firem zůstává v účetnictví u tištěného světa

​Seyfor: Polovina firem zůstává v účetnictví u tištěného světa

3.10. - Přes pokračující digitalizaci ekonomiky předává 50 % českých firem účetní podklady stále osobně a v papírové podobě. Ukazuje to reprezentativní průzkum mezi účetními a jejich klienty realizovaný agenturou Perfect Crowd pro společnost Účetní v sukni a Svaz účetních ČR. Odborníci upozorňují, že podnikatelé a firmy tím ztrácejí čas, riskují chyby a zbytečně brzdí vlastní růst.

Papíry, šanony a ruční přepisování

Zatímco digitální transformace změnila naprostou většinu oblastí podnikání od marketingu po logistiku, účetnictví v mnoha firmách stále funguje podle scénářů z minulého století. Polovina podnikatelů předává své účetní podklady osobně a v tištěné podobě, dalších 6 % posílá doklady poštou. Pouze 40 % účetních dostává dokumenty elektronicky e-mailem, a méně než 10 % klientů používá účetní systémy nebo digitální úložiště.

„Papír stále kraluje. Důvodem není to, že by to tak bylo efektivní, ale protože se to tak dělalo vždycky. Jenže účetní tak místo poradenské role zůstávají především zpracovateli vstupů,“ řekl Jan Štacha, produktový manažer účetního programu Evala.

Brzda pro účetní i podnikání

Podle účetních přináší papírové zpracování nejen vyšší administrativní zátěž, ale i omezení flexibility, zvýšené riziko chyb a v mnoha případech také závislost na fyzickém kontaktu s klientem. Výsledkem je fakt, že 25 % jich pracuje více než 5 dní v týdnu, což v souvislosti s tím, že čtyři z deseti účetních nemají zajištěnou zastupitelnost, představuje vážný problém.

Z průzkumu také vyplývá, že pouze 21 % účetních využívá vytěžovací software, který by jim pomohl s automatickým čtením a zpracováním faktur dodaných na papíře nebo v PDF. A jen třetina někdy používá AI.

Digitalizace neznamená tvořit faktury v PDF

Pojem digitalizace účetnictví zdaleka neznamená psát faktury ve Wordu nebo Excelu a ukládat je do formátu PDF. Všechny kroky od zavedení nového odběratele, přes automatizovanou tvorbu a odesílání faktur až po automatické předání všech podkladů účetní nebo účetní kanceláři řeší moderní systém de facto v řádech vteřin. Podnikatel ani účetní nemusí do tohoto procesu zasahovat. Kromě toho, že se tímto způsobem eliminuje chybovost při přepisování. Může účetní čas věnovaný osobnímu vyzvedávání a přepisování dokladů využít pro důležitější práci, jako je například kontrola správnosti faktur či relevance všech uplatňovaných výdajů.

„Digitalizace účetnictví už dávno není otázkou komfortu, ale efektivity. Umožňuje eliminovat většinu chyb, zrychluje práci a výrazně odlehčuje podnikatelům i účetním. Zásadním krokem k digitalizaci je to, aby se podnikatelé naučili vystavovat faktury v některém z formátů čitelných pro účetní software, jako je například QR faktura nebo ISDOC. To urychlí jejich zpracování a účetní se může posunout z role zpracovatele dokladů do pozice hodnotného poradce. Zároveň samozřejmě musí možnosti automatizace podporovat účetní systémy. To je cesta, jak usnadnit spolupráci mezi podnikatelem a účetním, digitalizovat procesy a posunout účetnictví do 21. století. Abychom účetním i podnikatelům tento přechod usnadnili, připravujeme na podzim spuštění projektu Ucetnievoluce.cz,“ dodal Štacha.

Digitalizace není jen technická otázka

Účetní profese se mění: roste důraz na poradenství, komplexní přehled o firmě, interpretaci dat. Nedostatečná digitalizace přitom ale tento posun zásadně brzdí. Tím, že část firem i účetních zůstává u papíru, tisku a šanonů, si všichni zbytečně komplikují život i podnikání.

(red)

Ilustrační foto: Pixabay

spinner