Výběr článků z DN č. 1 – 2 přineseme dne 16. 2.
(red)
Poté, co se veřejná doprava vzpamatovala z pandemie a cestující se k ní začali vracet, začala prudce růst inflace a došlo prudkému nárůstu cen vstupů. Jaká je současná situace firem, které zajišťují dopravu v závazku veřejné služby, jsme se zeptali JUDr. Ondřeje Michalčíka, ředitele Odboru veřejné dopravy Ministerstva dopravy ČR.
V lodní dopravě se objevilo zcela na vrcholu jedno číslo: 57,4. Je to průměrná marže EBIT deseti největších dopravců kontejnerů podle podílu na trhu (bez MSC) za první čtvrtletí roku 2022. Nikdy v historii přepravy – obvykle s nízkou marží – nebyli linioví rejdaři ziskovější a pravděpodobně již nikdy nebudou. První čtvrtletí tak znamenalo vrchol i konec nebývalého boomu.
Dopravní podniky se v loňském roce potýkaly mimo jiné s prudkým nárůstem energií a musely řešit jejich nákup pro rok 2023. Předseda Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a ředitel Dopravního podniku Pardubic Ing. Tomáš Pelikán nám přiblížil, jak se s touto situací dopravci vyrovnali, jak jsou schopni v současnosti zajišťovat v součinnosti s objednavateli dopravní obslužnost a co jejich činnost nyní nejvíc ovlivňuje.
Počty cestujících ve veřejné dopravě se loni začaly vracet do předcovidových čísel, ale činnost dopravců byla negativně ovlivňována ekonomickou a energetickou krizí. O shrnutí loňské situace autobusových dopravců a o výhled na letošní rok jsme požádali 1. viceprezidenta Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia a výkonného ředitele ČSAD Autobusy Karlovy Vary, a. s., Ing Zdeňka Suchana.
Železniční doprava je z hlediska lokálních emisí díky elektrifikaci nejvíce zeleným dopravním módem. Jak železniční dopravci na reagovali nepředvídatelné zdražení, jak se vyrovnávají s rozsáhlou výlukovou činností a jaká vidí řešení, na to jsme se zeptali Petra Moravce, výkonného ředitele Svazu osobních železničních dopravců SVOD Bohemia.
Do vlaků se po covidu vracejí cestující. Na druhé straně je zde velký nárůst cen vstupů a také ztráty z doby pandemie. Kdy počítáte, že se Českým drahám podaří dostat do černých čísel?
I v loňském nelehkém roce dokázala společnost Arriva Transport Česká republika, a. s., najet se svými autobusy 96 391 000 km, 7 400 000 km s vlaky, modernizovat vozový park a rozšiřovat služby pro cestující. Jak to vše probíhalo na pozadí rostoucích cen vstupů a rozbíhající se inflace, ale i jaké jsou plány pro letošní rok, nám přiblížil generální ředitel společnosti Arriva Transport ČR Ing. Daniel Adamka.
Rok 2023 bude pro evropský sektor kombinované dopravy historickým rokem, a to hned z několika důvodů. Uvedla to Mezinárodní unie kombinované dopravy železnice/silnice (UIRR) s tím, že bude nutno řešit odvětvové výzvy, probíhající krizi i legislativu.
Společnost Siemens Mobility obdržela od indických železnic objednávku na 1 200 lokomotiv o výkonu 6 711 kW (9 000 k), což představuje největší objednávku lokomotiv v historii společnosti Siemens Mobility a jedinou největší objednávku v historii společnosti Siemens India. Siemens Mobility lokomotivy navrhne, vyrobí, uvede do provozu a otestuje.