Vydání 1/2023

Vydání DN č. 1 - 2

Výběr článků z DN č. 1 – 2 přineseme dne 16. 2.

(red)

JUDr. Ondřej Michalčík: Prioritou ministerstva dopravy je uchovat stávající rozsah veřejných služeb

Poté, co se veřejná doprava vzpamatovala z pandemie a cestující se k ní začali vracet, začala prudce růst inflace a došlo prudkému nárůstu cen vstupů. Jaká je současná situace firem, které zajišťují dopravu v závazku veřejné služby, jsme se zeptali JUDr. Ondřeje Michalčíka, ředitele Odboru veřejné dopravy Ministerstva dopravy ČR.


Komentář: ​Co nám dal a vzal rok 2022 v dopravě a logistice

V lodní dopravě se objevilo zcela na vrcholu jedno číslo: 57,4. Je to průměrná marže EBIT deseti největších dopravců kontejnerů podle podílu na trhu (bez MSC) za první čtvrtletí roku 2022. Nikdy v historii přepravy – obvykle s nízkou marží – nebyli linioví rejdaři ziskovější a pravděpodobně již nikdy nebudou. První čtvrtletí tak znamenalo vrchol i konec nebývalého boomu.

Ing. Tomáš Pelikán: Na rok 2023 mají všechny naše dopravní podniky potřebné energie zajištěné

Dopravní podniky se v loňském roce potýkaly mimo jiné s prudkým nárůstem energií a musely řešit jejich nákup pro rok 2023. Předseda Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a ředitel Dopravního podniku Pardubic Ing. Tomáš Pelikán nám přiblížil, jak se s touto situací dopravci vyrovnali, jak jsou schopni v současnosti zajišťovat v součinnosti s objednavateli dopravní obslužnost a co jejich činnost nyní nejvíc ovlivňuje.

Ing. Zdeněk Suchan: Většina objednavatelů přistoupila na průběžnou indexaci nákladových položek

Počty cestujících ve veřejné dopravě se loni začaly vracet do předcovidových čísel, ale činnost dopravců byla negativně ovlivňována ekonomickou a energetickou krizí. O shrnutí loňské situace autobusových dopravců a o výhled na letošní rok jsme požádali 1. viceprezidenta Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia a výkonného ředitele ČSAD Autobusy Karlovy Vary, a. s., Ing Zdeňka Suchana.

Petr Moravec: Zastropování cen elektřiny umožnilo zajistit dodávku trakční energie na rok 2023

Železniční doprava je z hlediska lokálních emisí díky elektrifikaci nejvíce zeleným dopravním módem. Jak železniční dopravci na reagovali nepředvídatelné zdražení, jak se vyrovnávají s rozsáhlou výlukovou činností a jaká vidí řešení, na to jsme se zeptali Petra Moravce, výkonného ředitele Svazu osobních železničních dopravců SVOD Bohemia.

Zeptali jsme se Michala Krapince, předsedy představenstva a generálního ředitele Českých drah

Do vlaků se po covidu vracejí cestující. Na druhé straně je zde velký nárůst cen vstupů a také ztráty z doby pandemie. Kdy počítáte, že se Českým drahám podaří dostat do černých čísel?

Daniel Adamka: Poptávka po veřejné dopravě loni rostla, došlo i na rozšiřování služeb

I v loňském nelehkém roce dokázala společnost Arriva Transport Česká republika, a. s., najet se svými autobusy 96 391 000 km, 7 400 000 km s vlaky, modernizovat vozový park a rozšiřovat služby pro cestující. Jak to vše probíhalo na pozadí rostoucích cen vstupů a rozbíhající se inflace, ale i jaké jsou plány pro letošní rok, nám přiblížil generální ředitel společnosti Arriva Transport ČR Ing. Daniel Adamka.

​UIRR: Rok 2023 bude pro kombinovanou dopravu klíčový

Rok 2023 bude pro evropský sektor kombinované dopravy historickým rokem, a to hned z několika důvodů. Uvedla to Mezinárodní unie kombinované dopravy železnice/silnice (UIRR) s tím, že bude nutno řešit odvětvové výzvy, probíhající krizi i legislativu.

​Siemens Mobility získala v Indii obří zakázku

Společnost Siemens Mobility obdržela od indických železnic objednávku na 1 200 lokomotiv o výkonu 6 711 kW (9 000 k), což představuje největší objednávku lokomotiv v historii společnosti Siemens Mobility a jedinou největší objednávku v historii společnosti Siemens India. Siemens Mobility lokomotivy navrhne, vyrobí, uvede do provozu a otestuje.

spinner