Vydání 6/2017

​Dopravci musí kvůli měnícím se vstupům jednat o cenách

Zakázek, i přes určitý útlum na začátku roku a regionální odlišnosti, je v kamionové dopravě v současné době relativně dost. Mění se však vstupy, především ceny nafty, a rostou i mzdy řidičů. V pololetí zřejmě ČNB uvolní kurz koruny. A vliv na podnikání mají i ochranářská opatření typu MiLoG a Loi Macron stejně jako konkurence dopravců z dalších středoevropských a východních zemí.

Volvo testuje hybridní ústrojí pro dálkovou dopravu

Volvo Concept Truck je prvním hybridním vozidlem, které švédský výrobce vyvinul pro využití v dálkové dopravě. Vedle nového hybridního ústrojí je vozidlo vylepšeno i v dalších směrech, díky čemuž má nižší spotřebu paliva a produkuje méně emisí CO2.


Iveco CR: Rok 2016 přinesl největší objem produkce v historii

V roce 2016 vzrostl tržní podíl značky Iveco Bus v České republice o 0,7 procenta na celkových 25,2 procent. IVECO BUS se zároveň stalo absolutním lídrem v segmentu meziměstských vozů v České republice s tržním podílem 40,5 procenta, a to díky nejúspěšnější evropské řadě Crossway, která se vyrábí ve Vysokém Mýtě.

​Rozklad SkyTollu kvůli mýtu byl zamítnut

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zamítl rozklad společnosti SkyToll, firma Kapsch tak může plnit smlouvu s ministerstvem dopravy na další provoz mýtného systému v Česku. Stížnost slovenského výběrčího mýta zamítl ÚOHS již v prvoinstančním rozhodnutí loni v listopadu, začátkem března pak předseda úřadu Petr Rafaj zamítl i následný rozklad. Oznámil to mluvčí úřadu Martin Švanda.

​Rok 2016 znamenal pro DAF růst na nejdůležitějších trzích

Společnost DAF Trucks posílila v roce 2016 svou pozici na evropských trzích. Tržní podíl v segmentu těžkých vozidel (nad 16 tun) vzrostl o celých 0,9 procenta na 15,5 procenta. Společnost také upevnila svou pozici na téměř všech evropských trzích a drží si prvenství v Nizozemsku, Velké Británii, Polsku, Maďarsku a Bulharsku.

​Komise se vyjádřila ke stížnosti společnosti SkyToll

Společnost SkyToll převzala v únoru první vyjádření Evropské komise v souvislosti se stížností na prodloužení smlouvy na provoz českého mýtného systému. Z postupu, který Evropská komise při řešení stížnosti zvolila, je již nyní podle zástupců SkyTollu zřejmé, že postup českých úřadů vnímá Evropská komise jako závažné porušení unijního práva.

​ČESMAD Bohemia: Sankce v zahraničí mohou být pro dopravce likvidační

Němci, Francouzi a nověji také Rakušané uplatňují zákon o minimální mzdě, který dopadá na zahraniční řidiče kamionů, kteří do dané země vezou zboží, případně jej odsud vezou jinam. Pokud tyto státy začnou uplatňovat sankce za nedodržení zákona, bude to pro české dopravní firmy likvidační. Na konferenci v Brně věnované této problematice to minulý týden řekl prezident sdružení ČESMAD Bohemia Vladimír Starosta.

​Vybavování železnice systémem GSM-R jde podle plánu, ETCS vázne

V letošním roce bude již přibližně 1800 kilometrů českých železničních tratí vybaveno komunikačním systémem GSM-R, který sjednocuje rádiové komunikace používané v Evropě pro řízení železničního provozu do jednoho systému. Výrazně horší je situace s výstavbou evropského zabezpečovacího systému ETCS, který byl v loňském roce k dispozici na pouhých 22 kilometrech českých železničních tratí.

​Z mezinárodních dopravních a logistických svazů - březen 2017

LOGISTIKA

Evropská asociace vozidlové logistiky – ECG

PREZIDENT ECG: ŘIDIČI POTŘEBUJÍ LEPŠÍ PODPORU

Wolfgang Göbel, prezident ECG, se v únoru při příležitosti dvaceti let existence této organizace zaměřené na distribuci a dopravu nových vozidel obrátil na členskou základnu. „Je stále více zřejmé, že technika se pohybuje rychleji než my nebo než trh. Ještě dále za těmito inovacemi jsou tvůrci legislativy. V Evropě vidíme mnoho příkladů – stále raději vyplňujeme papírové dodací podklady, než abychom využívali digitální procesy, jež jsou k dispozici. Dalším příkladem je přání Evropské komise vyvinout pro řidiče nástroje k dálkové rezervaci parkovacích míst. Přestože to může přinést větší efektivnost, naprosto se přehlíží skutečná situace, že po celé Evropě je naprostý nedostatek míst pro parkování a k vykonání odpočinku,“ řekl mimo jiné. 

​Větší platy mají řidiči MHD

Ve mzdách šoférů autobusů v tuzemsku existují velké rozdíly. Vyšší platy než šoféři linkových autobusů, kteří jsou se svým finančním ohodnocením nespokojeni a připravují protesty, mají řidiči městské hromadné dopravy i řidiči autobusů na komerčních linkách. Velké rozdíly jsou ale také v jednotlivých krajích. „Například ve Středočeském kraji musí dopravci reagovat na nabídku mezd v pražském dopravním podniku,“ řekl předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík.

spinner