​Dopravci musí kvůli měnícím se vstupům jednat o cenách

​Dopravci musí kvůli měnícím se vstupům jednat o cenách

Zakázek, i přes určitý útlum na začátku roku a regionální odlišnosti, je v kamionové dopravě v současné době relativně dost. Mění se však vstupy, především ceny nafty, a rostou i mzdy řidičů. V pololetí zřejmě ČNB uvolní kurz koruny. A vliv na podnikání mají i ochranářská opatření typu MiLoG a Loi Macron stejně jako konkurence dopravců z dalších středoevropských a východních zemí. „Práce je dnes poměrně dost, ale žádný zákazník samozřejmě nechce cenu zvyšovat. Vzhledem k tomu, že vstupy se mění, je třeba, aby dopravci o cenách za dopravu jednali a vysvětlovali, že tyto změny je třeba promítat i do cen,“ uvedl generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.

Přitom ne všichni dopravci jsou v tomto důslední. „Ačkoliv se cena nafty nyní drží zhruba na stejné úrovni, oproti dřívějšku je vyšší. Možná již v druhém pololetí silnější koruna podstatně postihne tržby v eurech. Rostou mzdy řidičů a porostou i nadále. Někteří dopravci sice mají palivovou doložku, výjimečně má někdo ve smlouvě i valorizaci na kurz koruny, ale vývoj mzdových nákladů v indexaci cen zahrnut není. Přitom je to, stejně jako nafta, významná nákladová položka, která je dynamická a výrazně ovlivňuje náklady. Dokonce natolik, že se může i stát, že dopravce nakonec za původně dohodnutou cenu nebude schopen jezdit, pokud nechce být ve ztrátě. Někteří dopravci vidí i mzdy jako položku, podle níž by se mohly valorizovat ceny,“ upozornil Vojtěch Hromíř. „Trend zvyšování mezd není přechodný a je namístě se snažit i tyto změny do smluv nějak promítnout,“ dodal.

„Jistě, není to jednoduché, zá-kazníci sami úpravu cen nenavrhnou. Takže jsou to dopravci, kdo s těmito návrhy musí přijít a začít vyjednávat. A budou to dlouhodobá jednání. Ale je zde nezpochybnitelný argument, mzdy skutečně rostou. Bez řidičů nebudou ani dopravní kapacity,“ řekl.

Do hry vstupuje i konkurence z východu

Vyjednávací pozici českých dopravců komplikuje konkurence z jiných, hlavně středo- a východoevropských zemí. Ta je zde podle Vojtěcha Hromíře stále, zahraniční dopravci naštěstí nedokáží objevit všechny obchodní příležitosti, které se nabízejí. Je to tedy stále velkou měrou o tom, jak je kdo důsledný a co si do smluv dokáže prosadit.

Chybí kodifikovaná odpovědnost speditérů

„Dlouhodobě upozorňujeme na to, že chybí kodifikovaná odpovědnost i dalších článků přepravního řetězce, jako jsou speditéři. Dopravce musí prokazovat finanční způsobilost, odbornou způsobilost a dobrou pověst. Speditér však nic a ministerstvo průmyslu a obchodu to zatím nechtělo změnit. A to i přesto, že speditéři mají velký vliv na organizaci režimu práce řidiče – je tedy potřebná jejich odborná způsobilost. A mají pod kontrolou platby. Aniž bychom jim chtěli nějak ztěžovat podnikání, měli by nějaká daná kritéria plnit, těm dobrým to nezpůsobí žádný problém. Mimochodem, stejný požadavek vznášejí i dopravci v jiných zemích,“ řekl Vojtěch Hromíř.

„I toto bylo tématem jednání na našich regionálních shromážděních, která se uskutečnila na začátku března již ve čtyřech regionech. Takže tyto poznatky, o nichž se zmiňuji, jsou opravdu aktuální a týkají se velké části naší členské základny,“ uvedl Vojtěch Hromíř.

„A jsou i další témata. Podobně jako my musíme plnit podmínky pro podnikání na západních trzích, například mít eurolicenci, tak platí pravidla pro neunijní dopravce na našem trhu. Především se musí prokazovat platnými vstupními povoleními. Je třeba, aby celní správa, přestože má řadu povinností, i toto důsledně kontrolovala. Jinak k nám budou jezdit bez povolení a budou pro nás představovat nekalou konkurenci,“ upozornil Vojtěch Hromíř.

Jako největší konkurenci však podle něj čeští dopravci vnímají Poláky. „Mají velkou kamionáž, hodně firem, velký vozový park a nižší vstupy než my. Největší rozdíl je ve spotřební dani z nafty. Využívají zvláštní systém najímaných řidičů jako živnostníků, což je významný faktor pro ovlivnění nákladů. Svou roli hraje také to, že jim údajně nedělá problém do deklarací o minimální mzdě v západní Evropě vyplnit jakékoliv hodnoty,“ uvedl Vojtěch Hromíř.

Rozdílné ceny za stejnou práci

„Nerovné podmínky na evropských trzích však vyplývají nejen z odlišných nákladů v jednotlivých zemích, ale i z toho, že za stejnou práci dostávají západní firmy nebo spedice vyšší cenu než čeští, respektive středo- či východoevropští dopravci. A je otázka, zda speditér, který najímá východní dopravce za téměř nulové ceny, také sám inkasuje méně peněz. Jsem přesvědčený, že nikoliv. Když už někdo hovoří o dvojakosti nákladů, měl by vzít v potaz i dvojakost cen. I tím by bylo vhodné se zabývat, když chce mít Evropa férové podnikání na trhu a jít cestou kontrol a restrikcí,“ upozornil Vojtěch Hromíř.

Rozšiřování mýtného

Další položkou, která má vliv na náklady, je mýtné. Dopravci jsou nespokojení s tím, jak dopadla kauza s rozšiřováním mýta. „Nechceme uznat politický handl, v jehož důsledku se má nově zpoplatnit téměř 900 km silnic I. třídy místo optimální kratší varianty v rozsahu 470 km. Podle vládního prohlášení měla být vybrána optimální varianta, ekonomicky nejlépe zdůvodněná, a ne řešení v zájmu možných dodavatelů systému. To nám pořád vadí,“ zdůraznil Vojtěch Hromíř.

Uvolnění kurzu koruny je další neznámou

Nikdo v tuto chvíli podle něj jednoznačně neví, co se bude dít, až ČNB přestane s intervencemi. „I toto téma dopravce hodně zajímá a je problém, jak se nyní rozhodnout z hlediska zajišťování. Některé firmy už mají propracované zajištění, jiné to ponechávají osudu. Inkaso v eurech každopádně nese velké riziko,“ řekl Vojtěch Hromíř.

Ochranářská opatření na západě

Vliv na podnikání má i uplatňování tzv. minimální mzdy na zahraniční řidiče, například v Německu či Francii. (Na toto téma se minulý týden v Brně uskutečnila konference, o které informujeme na str. 8) „Naše snahy o nalezení kompromisu (viz DN 4/17) zatím narážejí u našich kolegů na západě i na východě. Chybou ovšem je nemít žádné řešení. Pouze s Němci nebo s kolegy ze Slovenska jsme schopni se na mnohém shodnout,“ řekl tajemník sdružení Vojtěch Hromíř.

Odchod řidičů do zahraničí

Dopravci jsou ke zvyšování mezd nuceni rovněž z toho důvodu, že nedostatek řidičů se projevuje i u západních firem, které české řidiče často přeplatí. „V poslední době se však množí případy, kdy se někteří řidiči ze západu začínají vracet, obvykle ze tří důvodů. Prvním je to, že když tam odcházeli, naslibovali jim hory doly, ale pak to nesplnili. Slibovali jim třeba 60 000 Kč na ruku, ale dávají jim z toho různé srážky, třeba za údajně odřené zrcátko apod. Druhá věc je, že někteří tam odešli a dostávali německý příspěvek na dítě. Děti jim odrostly, ztratili na něj nárok a finančně to pro ně přestává být zajímavé. A třetím důvodem je, jak se tam k nim chovají. Mnozí řidiči říkají, že je považují za pracovníky druhé kategorie a využívají je na nejhorší práce, hlavně časově,“ řekl Vojtěch Hromíř.

Kamionům začínají konkurovat i malá vozidla

Stále větší pozornost se podle něj začíná zaměřovat také na vozidla s hmotností do 3,5 tuny. „I vzhledem k rozvoji e-shopů a rostoucí poptávce po větší flexibilitě jejich podíl na silniční nákladní dopravě roste. Ozývají se výhrady, zatím více v zahraničí než u nás, že tato doprava není regulovaná, neplatí pro ni žádné předpisy a že tato vozidla přebírají práci klasickým kamionům. Diskutuje se o tom, zda i jejich řízení by nemělo být nějak regulováno a neměla by se na jejich řidiče více vztahovat pravidla, která znají řidiči těžších vozidel,“ uvedl Vojtěch Hromíř.

Dopad brexitu

Událostí, která na podnikání v dopravě bude mít časem vliv, je bezpochyby brexit. „Na nedávném semináři, který uspořádala Mezinárodní unie silniční dopravy IRU, bylo zřejmé, že mnoha Britům toto rozhodnutí vadí a že šlo o dílo menšiny, která se probudila a šla hlasovat. Brexit přinese obrovské problémy Irsku, které, pokud skutečně dojde na všechny celní a administrativní procedury, jež známe z minulosti, bude naprosto odříznuté od Evropy. Problémy ovšem budeme mít všichni. Když se bavím s kolegy z jiných členských sdružení IRU, není mezi nimi jediný zastánce štěpení Evropské unie, všichni chtějí jednotný trh udržet,“ dodal Vojtěch Hromíř.

Milan Frydryšek

spinner