​Vybavování železnice systémem GSM-R jde podle plánu, ETCS vázne

​Vybavování železnice systémem GSM-R jde podle plánu, ETCS vázne

V letošním roce bude již přibližně 1800 kilometrů českých železničních tratí vybaveno komunikačním systémem GSM-R, který sjednocuje rádiové komunikace používané v Evropě pro řízení železničního provozu do jednoho systému. Výrazně horší je situace s výstavbou evropského zabezpečovacího systému ETCS, který byl v loňském roce k dispozici na pouhých 22 kilometrech českých železničních tratí.

Podle původních plánů ministerstva dopravy měl být systém ETCS v loňském roce instalován na 1300 kilometrech tratí. Podle ministerstva dopravy může za zpoždění u ETCS dřívější vedení resortu a také pomalý vývoj technologie. Požadavek Evropské unie zní, aby v ČR byly systémy GSM-R a ETCS k dispozici na 2600 kilometrech tratí. „Na zpoždění se podepsalo i to, že ministerstvo dopravy nevytvořilo závazný harmonogram pro zavádění těchto systémů. Aby měly systémy předpokládaný efekt, musí vzniknout oba,“ uvedl nedávno Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) ve zprávě vzniklé po kontrole budování obou železničních systémů v letech 2009 až 2016.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) tvrdí, že zaostávání technologie ETCS za systémem GSM-R způsobují technologické důvody. „Zatímco GSM-R je autonomním systémem, který je nezávislý na okolních systémech a je možné jím vybavit i tratě se starším zabezpečovacím systémem, u ETCS tomu tak není. ETCS je třeba přímo navázat na provozovaná zabezpečovací zařízení. Některé starší typy zabezpečovačů je proto nejdříve nutné vyměnit za modernější,“ uvedl v reakci na zprávu NKÚ správce železniční infrastruktury.

MD: Za zpoždění může i zastavení dopravních staveb

V současné době se ETCS zavádí v úseku Petrovice u Karviné – Přerov – Břeclav. Zároveň SŽDC připravuje výběrové řízení na pokrytí tratí v úseku Kralupy nad Vltavou – Praha – Kolín a Přerov – Česká Třebová v březnu a dubnu letošního roku. „Na dřívějším pomalém zavádění evropských systémů se negativně podepsalo především zastavení přípravy dopravních staveb v letech 2010 až 2011, kdy ministerstvo dopravy vedl Vít Bárta,“ uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. „Zpoždění navíc nabral i samotný vývoj a testování technologie ETCS, což brzdí plány EU nejen v České republice, ale i v ostatních státech,“ dodal. Podle něj je ale nyní na konci přípravy několik významných staveb na páteřních tratích, které bezpečnostní systém zavádějí.

NKÚ také upozornil na to, že není jasné, kolik bude zavedení evropských systémů stát, na základě odhadů dílčích cen stanovených ministerstvem dopravy lze cenu odhadovat na desítky miliard korun. Přínosy pro železniční dopravu přitom ministerstvo nebude moci vyhodnotit, protože pro posouzení stanovilo nevhodné indikátory. Podle Neřolda byla účelnost systémů standardně posouzena „na základě studie proveditelnosti a platných metodik“ a odhadovat jejich přes-nou cenu na roky až desítky let dopředu není při vývoji technologií reálné.

GSM-R zajišťuje komunikaci, ETCS samotný provoz

Systémy GSM-R a ETCS mají zajistit bezpečný a nepřerušovaný provoz na českých tratích dopravcům transevropského železničního systému. Komunikační systém GSM-R je obdobou veřejné mobilní sítě s některými specifiky pro železniční dopravu, zabezpečovací systém ETCS předává informace a pokyny strojvedoucímu a v případě potřeby umožňuje převzít kontrolu nad vlakem. Zatímco GSM-R může fungovat samostatně, pro instalaci systému ETCS druhé úrovně je existence komunikačního systému GSM-R nutnou podmínkou. První železniční tratí u nás, která byla vybavena systémem GSM-R, byla ta mezi Děčínem, respektive česko-německou hranicí u Děčína, Prahou a Kolínem. Zde se pilotní projekt spustil v roce 2005. V současné době jsou tímto systémem vybaveny všechny zmodernizované železniční koridory a některé další klíčové hlavní tratě, jako například Děčín – Všetaty – Kolín – Havlíčkův Brod – Brno. „Fungování sítě GSM-R v České republice zajišťují dvě centrální části sítě, které pracují v tzv. georedundantním režimu s vyrovnáváním zátěže (load sharing). Z bezpečnostních důvodů jsou obě tyto důležité lokality dimenzovány tak, aby v případě výpadku jedné bylo možné zajistit plnohodnotný provoz z druhé centrální části,“ vysvětlil obchodní ředitel společnosti Kapsch CarrierCom, která v ČR buduje systém GSM-R, Petr Vítek.

Z vysílací stanice míří informace do centrály

Základem systému jsou vysílací stanice, které se budují kolem tratí pokrytých signálem GSM-R a tvoří základní komunikační jednotku, odkud míří veškeré informace od jednotlivých zaměstnanců dopravců či správce infrastruktury do centrály systému GSM-R v Praze a v Přerově. Na základě takto získaných informací pak lze například zastavit vlak v případě hrozícího nebezpečí. „GSM-R zajistí mobilní telefonní a datovou komunikaci, tedy základní hlasové spojení, komunikaci s jedoucími vozidly, zasílání textových zpráv a datové služby mezi vlaky a dispečerskými centry,“ upozornil dále Petr Vítek.

Tomáš Johánek

spinner