​Větší platy mají řidiči MHD

​Větší platy mají řidiči MHD

Ve mzdách šoférů autobusů v tuzemsku existují velké rozdíly. Vyšší platy než šoféři linkových autobusů, kteří jsou se svým finančním ohodnocením nespokojeni a připravují protesty, mají řidiči městské hromadné dopravy i řidiči autobusů na komerčních linkách. Velké rozdíly jsou ale také v jednotlivých krajích. „Například ve Středočeském kraji musí dopravci reagovat na nabídku mezd v pražském dopravním podniku,“ řekl předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík.

Pražský dopravní podnik šoférům autobusů MHD v průměru vyplácí přes 34 000 Kč měsíčně. Celorepublikový průměr řidičů linkových autobusů je však o 12 000 Kč nižší. I této částky je ale dosahováno na úkor výrazně delší doby strávené v práci. Proti šoférům MHD, kteří mají celou směnu účtovanou jako práci, šoféři linkových autobusů řadu hodin mezi jednotlivými spoji pročekají a za tuto dobu jim zaměstnavatel platí nižší částku. „Není přitom výjimkou, když takový šofér měsíčně pročeká 100 hodin nad rámec naježděných 170 hodin,“ dodal šéf dopravních odborů.

Výrazně vyšší mzdy pobírají řidiči dálkových autobusů

Například v Dopravním podniku Ostrava se průměrná mzda začínajícího šoféra autobusu podle mluvčí firmy Karolíny Ryckové pohybuje mezi 20 000 až 21 000 Kč. Po dvou letech mohou šoféři dosáhnout hrubé mzdy kolem 25 000 Kč měsíčně, dodala mluvčí s tím, že jde o jedny z nejvyšších mezd řidičů v rámci regionu Moravskoslezského kraje.

Výrazně vyšší mzdy pak pobírají řidiči dálkových autobusů jezdících na mezistátních spojích. Průměrný výdělek šoférů včetně zahraničních diet je například u šoférů společnosti Umbrella, zajišťující obslužnost pro německou společnost Flixbus, 37 200 Kč, uvedl její výkonný ředitel Pavel Steiner. Podle mluvčí konkurenčního dopravce Eurolines Pavly Lauermannové si šofér během dvoudenní zahraniční cesty vydělá 2200 Kč a k tomu dalších zhruba 90 € (2430 Kč) na dietách. Částka se přitom skládá ze 100 až 120 Kč za hodinu řízení a 50 až 60 Kč za dobu, kdy jsou u volantu vystřídáni kolegou. Šoféři totiž na takovéto cesty jezdí ve dvou a musí se pravidelně střídat.

Kraje prý vybírají dopravce jen podle ceny

Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestují od října roku 2015. Stěžují si, že kraje objednávají autobusovou dopravu jen na základě ceny a autobusové firmy pak šetří zejména na mzdách řidičů. Podle nové podoby zákona o veřejných zakázkách by nové soutěže měly snáze zohledňovat i jiná kritéria než cenu a stanovovat například nejnižší mzdu pro šoféry autobusů.

Celkem je v Česku podle odhadů na 50 000 řidičů autobusů, 11 000 až 12 000 jich připadá na řidiče autobusů na linkách objednávaných kraji. Oficiální průměrná mzda řidičů autobusů, trolejbusů a tramvají podle Českého statistického úřadu činí 26 859 Kč. Toto číslo ale zohledňuje i platy lépe ohodnocených šoférů MHD.

Na vyšší platy by měl přispět stát

Představitelé krajů požadují, aby zvýšení mezd řidičů nezůstalo pouze na regionech a aby na ně ze státního rozpočtu přispěla vláda. Dále se kraje snaží zajistit, aby peníze, které regionální správy dopravcům přidají, skutečně skončily u řidičů. Problematický je právní aspekt zvyšování mezd, protože se musí uskutečnit prostřednictvím uzavírání dodatků ke smlouvám. Ne všude je to ale jednoduché.

(čtk)

spinner