Vydání 8/2016

Seminář DN a SSL upozornil na největší změny v celním kodexu EU

Jistota za celní dluh podle nového Celního kodexu Unie (UCC) a nejnovější změny týkající se UCC a dalších souvisejících předpisů. To byla hlavní témata semináře Svazu spedice a logistiky ČR a Dopravních novin, který se uskutečnil na konci března v Praze. Kongresový sál hotelu Alwyn do posledního místečka zaplnili odborníci, kteří se věnují vývozu a dovozu zboží a logistice, a jichž se platnost nového Celního kodexu dotkne nejvíce.

Ing. Martin Drábek (SSL ČR): Největší devízou Svazu spedice a logistiky ČR jsou informace

V červnu uplyne čtvrt století od chvíle, kdy byl založen Svaz spedice a logistiky ČR, tehdy ještě pod názvem Svaz spedice a skladování České republiky. O tom, co se tu dobu změnilo nejen ve svazu, ale i v oboru spedice a logistiky jsme hovořili s předsedou SSL ČR Ing. Martinem Drábkem.

​Ing. Jaroslav Ille (Celní správa ČR): České firmy jsou na změny implementované UCC od začátku května dostatečně připraveny

Už za pár týdnů, od začátku května, změní nový Celní kodex Unie (UCC) pravidla dovozu a vývozu zboží v Evropské unii a tím i v České republice. Ing. Jaroslava Illeho z oddělení metodiky celního řízení Generálního ředitelství cel jsme ze zeptali, jaké nejdůležitější změny nová právní úprava v celní problematice přinese, a jak jsou české firmy na tyto zásadní změny připraveny.

Protiprávním činům lze jednoduchými opatřeními úspěšně předcházet

Bezpečnost v přepravě zboží a především předcházení kriminalitě získává zejména v posledních letech stále více na významu. Podle studie Asociace na ochranu přepravovaného zboží TAPA (Transported Asset Protection Association) bylo v loňském roce nahlášeno celkově přes 1500 krádeží nákladů v Evropě, na Blízkém východě a v Africe. Jen v Evropě asociace eviduje celkem 832 případů.

Trať na letiště možná povede přes Prahu 6 tunelem

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) prověří možnost vést modernizované železniční spojení mezi Dejvicemi a Veleslavínem v podzemí. Variantu dvou ražených tunelů pro každou kolej bude ale ještě nutné důkladně posoudit, zatím jde jen o teoretickou možnost. Minulý týden to řekl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Správa železnic modernizaci tratě na Kladno s odbočkou na pražské letiště původně plánovala v uvedeném úseku vést po povrchu, proti zvýšení kapacity stávající tratě na povrchu se ale dlouhodobě staví radnice Prahy 6.

​Zeptali jsme se Ing. Luboše Mervarta, vedoucího pracovní skupiny Svazu spedice a logistiky ČR pro podvody v dopravě

„Jak funguje výměna informací mezi všemi dotčenými subjekty v oblasti podvodů v dopravě?“

Velmi dobrá je komunikace například mezi Českou republikou a Slovenskem, a to jak z jazykových důvodů, tak z důvodů věcných. Komunikace mezi Zväzom logistiky a zasielateľstva Slovenskej republiky a českým Svazem spedice a logistiky ČR probíhá na osobní úrovni, prostřednictvím elektronické výměny informací i formou konzultací na občasných společných zasedáních, mimo jiné i v rámci pracovní skupiny pro podvody v dopravě SSL ČR. Rovněž spolupráce policejních složek mezi Českou a Slovenskou republikou má vzestupnou tendenci.

​Řada opatření má snížit následky případných nehod

Žádná nová témata na kolejích – tak by se dal charakterizovat předchozí rok v oblasti techniky u cisternových vozů pro přepravu nebezpečných věcí. Diskuse se stále točí kolem pasivních bezpečnostních opatření, která zmírňují účinky nehody. Jedná se například o detekci vykolejení – přístroje, které automaticky rozpoznají vykolejení a zabrzdí.

Trendem je propojení plomb s moderními technologiemi

K zabezpečení nákladu proti neoprávněnému vniknutí existují jednoduchá řešení – plomby. Ty se v minulosti používaly i k celním účelům. V souvislosti s volným pohybem zboží v rámci Evropské unie se však plomby v tomto smyslu uplatňují již mnohem méně. „To je poměrně velká chyba, protože se zmizením státních hranic nezmizela potřeba chránit vnitřní prostor s přepravovaným nákladem. Přitom každá řádně vyrobená plomba má vlastní unikátní číslo, případně čárový kód nebo QR kód, který se může stát nedílnou součástí evidence přepravovaného nákladu,“ uvedl předseda představenstva společnosti Euroseal Evžen Babůrek


​Globální zásobovací řetězce musí posílit odolnost

Prevence rizik je jedním z klíčových faktorů pro přežití na globálním trhu. Jednotlivé články zásobovacích řetězců musí v zájmu „sebezáchovy“ posilovat odolnost a vytvářet takové procesy, které by dokázaly „očekávat neočekávané“. Jedině tak se dá zabránit vzniku mnohamilionových ztrát a plně využít výhod silně konkurenčního prostředí. K těmto závěrům dospěli experti zpracovávající nejnovější zprávu DHL InsightOn o rizikovém managementu a odolnosti zásobovacích řetězců.

​ČD Cargo nabízí nové spojení České republiky s Belgií

Na počátku února letošního roku obohatil nabídku ČD Cargo nový produkt s obchodním názvem Belgium – – Czech Xpress. Jak již název napovídá, jedná se o pravidelné železniční spojení České republiky s Belgií. Zahájení provozu předcházela celá řada analýz přepravních proudů i obchodních jednání. Produkt je nabízen ve spolupráci s belgickým „národním“ dopravcem B Logistics, který již má s podobnými produkty velké zkušenosti. Svým zákazníkům totiž v rámci sítě Green Xpress Network nabízí spojení z Antverp do řady destinací v Evropě. Nyní k těmto destinacím přibyla i Česká republika.

​Železniční průmysl zůstává i nadále stabilním odvětvím

Železniční průmysl patří ke stabilním pilířům české ekonomiky a nejinak tomu bylo v uplynulém roce. Výsledky podniků českého železničního průmyslu za rok 2015 potvrdily trend předcházejících let: růst exportu a jeho podílu na celkových tržbách. Jak zaznělo na valné hromadě ACRI, která se uskutečnila v úterý 22. března 2016, stabilita odvětví se projevila také v zaměstnanosti – i přes vyšší efektivitu a restrukturalizaci se počet pracovníků zvýšil na 21 tisíc zaměstnanců.

SkyToll prý dokáže České republice ušetřit 1,5 miliardy Kč

Společnost SkyToll předložila koncem března Ministerstvu dopravy České republiky konkrétní cenovou nabídku na převzetí provozu elektronického mýtného systému od 1. ledna 2017. Před dvěma týdny to oznámili zástupci společnosti.


Jak to vidí Milan Frydryšek: Když se řekne „A“, často chybí „B“

Na přelomu března a dubna proběhla v českém tisku informace o tom, že v České republice jsou nejnižší náklady na vlastnictví a provoz osobního vozidla v Evropě a že nejvyšší jsou v Nizozemsku. Druhou nejlevnější zemí je Německo. Tato informace se opírá o index, v němž leasingová společnost LeasePlan srovnala podstatné náklady týkající se vlastnictví a provozování nového vozidla.


spinner