Protiprávním činům lze jednoduchými opatřeními úspěšně předcházet

Protiprávním činům lze jednoduchými opatřeními úspěšně předcházet

Bezpečnost v přepravě zboží a především předcházení kriminalitě získává zejména v posledních letech stále více na významu. Podle studie Asociace na ochranu přepravovaného zboží TAPA (Transported Asset Protection Association) bylo v loňském roce nahlášeno celkově přes 1500 krádeží nákladů v Evropě, na Blízkém východě a v Africe. Jen v Evropě asociace eviduje celkem 832 případů.

Studie TAPA odkrývá i další zajímavé údaje – zeměmi s nejvyšším počtem hlášených krádeží byly v loňském roce Nizozemsko (436 případů), Velká Británie (165) a Německo, přičemž u našich severních sousedů klesl počet v porovnání s předchozím rokem z 285 na 97 oznámení. V 70 případech došlo ke ztrátě převyšující 100 tisíc €, v pěti zemích dokonce ke ztrátě ve výši přes jeden milion €. Důsledky jsou většinou ještě závažnější. Chybějící dodávky jsou příčinou výpadků ve výrobě, které mohou vést k rušení zakázek, ztrátě image a v nejhorším případě k insolvenci. Firmy přitom mohou riziko škod podle Jana Hrubého, marketingového manažera společnosti TimoCom, na všech úrovních omezit již předem – například informováním svých zaměstnanců a praktickými strategiemi pro předcházení rizik. „Aspekt bezpečnosti by měl být pevnou součástí všech rozhodnutí při každodenní práci. S růstem objemu silniční nákladní dopravy lze totiž očekávat, že poroste i kriminalita v tomto oboru. Spolkové ministerstvo dopravy vychází z toho, že se přepravované množství do roku 2025 zvýší o 27 procent, a tím o 3,5 miliardy tun,“ řekl Jan Hrubý.

Prověřujte dodací řetězce

Spektrum protiprávních činů v dopravě zahrnuje nejen prvoplánové rozřezávání plachet, ale na druhé straně spektra i rafinované kyberzločince. Ti druzí se zaměřují zejména na online platformy. Snaží se získat potřebné informace a používají falešné identity, aby v nejhorším případě ukradli drahé zboží. Proto stejně jako „na silnici“ existují i na síti určitá pravidla chování, která je zapotřebí v zájmu prevence rizik dodržovat.

„Velmi důležité je prověřit dodací řetězce a odstranit slabá místa. Platí totiž, že tam, kde dřív působili osamělí pachatelé, dnes často narazíme na organizované skupiny. Vznikají smyšlené firmy, které zneužívají identitu solidních společností. Proto je zapotřebí velmi pečlivě dbát na to, kdo má přístup k citlivým údajům. Disponenti mohou využít své technické a organizační možnosti, aby cíleně pomáhali řidičům a pokud možno zamezili takovýmto událostem. Doporučuje se například naplánovat během trasy pouze bezpečná odstavná místa a parkoviště. Detaily o přepravě by si mezi sebou i v tomto případě měl vyměňovat pouze řidič, dispečink a nadřízený,“ uvedl Jan Hrubý.

Stejná obezřetnost platí také pro práci s online platformami. Technická stabilita a uživatelský komfort jako faktory kvality nejsou pro výběr dopravní burzy dostačující. Stejně důležitá je i koncepce bezpečnosti provozovatele. TimoCom je se svou dopravní platformou na trhu úspěšně již více než 20 let. V neposlední řadě právě také díky tomu, že se zde uživatelé cítí být v dobrých rukou. „Nabízíme vícestupňovou bezpečnostní síť a komplexní ochranu formou rozsáhlých opatření. Vlastní zakázky jsou však uzavírány mimo burzu – bez další účasti provozovatele. Proto klademe velký důraz na informování účastníků o možných rizicích a bezpečném chování,“ vysvětlil Jan Hrubý.

Pomohou preventivní opatření

Rizika kriminality však lze různými preventivními opatřeními výrazně snížit. V systému TimoCom se snaží bezpečnostní rizika minimalizovat již v prvopočátku. Před spuštěním ověřují identitu i bonitu každého uživatele, který musí splnit přísné podmínky pro registraci. „Na tento proces dohlíží speciální oddělení business security division, které za bezpečnost zodpovídá. Mimo jiné uživatele školíme, nejen jak správně používat naše produkty, ale také jak správně zapracovat náš bezpečnostní systém do jejich procesů a jakých rizikových aspektů se vyvarovat,“ tvrdí Jan Hrubý. Pět obecných zásad pomáhá disponentům správně vybrat dopravce přes databanku a minimalizovat tak riziko. Patří mezi ně například skutečnost, že dopravní kapacity je třeba vyhledávat jen z ověřených přepravních databank. Používáním bezplatných nebo neověřených přepravních databank se zvyšuje bezpečnostní riziko. Každá ověřená burza nákladů má zpravidla rozvinutou bezpečnostní politiku, se kterou by se disponent měl seznámit a měl ji umět využívat. Volba nového dodavatele na základě nepřiměřeně nízké ceny přepravného může také představovat vysoké riziko. Nezbytné je i neustále ověřovat kanály komunikace, případně si vyžádat a ověřit potřebné reference.

„Ačkoli burzy nákladů ověřují před spuštěním do databáze identitu firem, disponent by měl pokaždé důkladně ověřovat komunikační kanály firmy, se kterou chce spolupracovat. Ať už se jedná o pevné linky, mobily nebo e-maily; a vždy komunikovat pouze oficiálními cestami,“ uvedl Jan Hrubý s tím, že pokud nový partner komunikuje pouze prostřednictvím freemailů a mobilního telefonu, měl by být obzvlášť v těchto případech disponent obezřetný. Při jakékoliv nejistotě či pochybnosti je dobré požádat dodavatele o reference a ty si následně ověřit.

Zaměřeno na tracking

Dopravní firmy s vozovým parkem vybaveným GPS sledováním dokážou prokázat svou transparentnost již při první přepravě. Disponent má pomocí sledování zásilek možnost sledovat průběh přepravy v reálném čase. Moderní burzy mají navíc sledování zásilek integrované, a tak nevznikají dodatečné náklady či nutné investice. Disponent má přehled o svém zboží, a vše navíc vidí na jedné obrazovce.

Při zjištění jakýchkoli nesrovnalostí či jiných anomálií je vždy potřeba konkrétní situaci konzultovat s provozovatelem burzy, který provede následnou druhotnou kontrolu. Kromě toho je nezbytné, aby každý ze zaměstnanců firmy dodržoval interní bezpečnostní postupy a zároveň byl pravidelně školen ohledně rizik. „Bezpečnostní opatření by měla být vždy zdvojená, aby nedocházelo k chybovosti. Jen tak se dá rizikům předcházet,“ uzavřel Jan Hrubý.

(mna)

spinner