Vodní infrastruktura

Stavba kanálu u Přelouče se odkládá, soud zrušil územní rozhodnutí

Stavba kanálu u Přelouče se odkládá, soud zrušil územní rozhodnutí

PARDUBICE (4.12.) – Krajský úřad zrušil územní rozhodnutí na stavbu plavebního kanálu u Přelouče a vrátil je přeloučskému stavebnímu úřadu k novému projednání. O vydání územního rozhodnutí usiluje Ředitelství vodních cest (ŘVC), proti němu se odvolala ekologická sdružení Přátelé Slavíkových ostrovů a Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu. Vyplývá to z informací na úřední desce hejtmanství.

Výhrady krajského úřadu jsou spíše formální než obsahové. Územnímu rozhodnutí vytkl například to, že neobsahovalo vydané souhlasné závazné stanovisko k zásahu do významných krajinných prvků. Tím je rozhodnutí nepřezkoumatelné. Ze stejných důvodů hejtmanství požaduje, aby součástí rozhodnutí byla také koordinační situace s vyznačením pozemků, na nichž bude stavba umístěna.

Kvůli prodloužení vodní cesty o 24 kilometrů až do Pardubic by musel u Přelouče vzniknout více než tříkilometrový kanál, který by obešel přeloučský jez, plavební komora s vraty, nová přemostění a přeložky silnic. Bude také nutné modernizovat zdymadlo u Srnojed a upravit koryto Labe. Náklady na tyto práce se odhadují na více než tři miliardy korun.

Postavení veřejného přístavu v Pardubicích má stát dalších asi 200 milionů Kč. Stavba by zasáhla lokalitu Slavíkových ostrovů, kde žijí mimo jiné evropsky chránění modrásci očkovaní a bahenní. Zastánci splavnění tvrdí, že by se po vodě daly výhodně vozit nadměrné náklady a sypké materiály, například obilí, písek, hnojiva či posypové soli. Ekologové výhodnost lodní dopravy na tomto úseku Labe zpochybňují.

ŘVC se o prosazení plavebního kanálu snaží už zhruba 15 let, naráží však na odpor ekologických organizací. Prohrálo několik soudních sporů, mnoho správních rozhodnutí také bylo zrušeno. Hlavní překážku stavby však překonalo v roce 2011, kdy se mu podařilo získat výjimku ze zákona na ochranu přírody a krajiny.

Splavnění Labe podporuje vedení Pardubického kraje i ministerstvo dopravy. Jeho velkým zastáncem je také prezident Miloš Zeman, který jej považuje za další krok k jím propagovanému propojení tří řek a vybudování kanálu Dunaj – Odra – Labe. Podle nedávného vyjádření šéfa ŘVC Lubomíra Fojtů v pro server www.tyden.cz však byl tento kanál vyřazen z mapy klíčových transevropských cest. Evropská unie se proto nebude podílet na jeho financování.

(čtk)

spinner