​Česká republika a Slovensko mají vytvořit hlukové mapy

​Česká republika a Slovensko mají vytvořit hlukové mapy

Evropská komise minulý týden vyzvala Českou republiku a Slovensko, aby vytvořily strategické hlukové mapy a akční plány, jak požaduje směrnice o hluku. Země mají na odpověď dva měsíce, v případě Slovenska se pak komise může obrátit na soud EU, český případ je o krok „pozadu“.

Směrnice o hluku požaduje, aby členské státy přijaly hlukové mapy, které znázorňují zatížení hlukem ve větších aglomeracích, podél hlavních železničních tratí a hlavních silnic a na hlavních letištích. Mapy pak slouží jako základ pro regulaci hluku.

Komise loni v dubnu Slovensko vyzvala, aby splnilo hlavní požadavky směrnice o hluku. Vzhledem k tomu, že stále nebyly přijaty strategické hlukové mapy 445 hlavních silničních úseků a akční plány pro dvě aglomerace, pro 462 hlavních silničních úseků a pro žádný z 16 hlavních železničních úseků, nyní řízení pro porušení unijního práva posunula do další fáze.

Výzva i pro Českou republiku

Českou republiku minulý týden evropská exekutiva vyzvala, aby přijala několik potřebných hlukových map a všechny akční plány pro regulaci hluku pro aglomerace, hlavní silnice, hlavní železniční tratě a hlavní letiště.

První hlukové mapy zpracoval Státní zdravotní ústav (SZÚ) v letech 2006 a 2007, dále se tvoří v pětiletých cyklech. V období končícím v roce 2012 byly zpracované mapy aglomerací nad 100 000 obyvatel, tedy Prahy, Brna, Plzně, Ostravy, Olomouce, Ústí nad Labem společně s Teplicemi a Liberce společně s Jabloncem nad Nisou. Dále hlavní silnice s provozem více než tři miliony aut za rok, železniční tratě s více než 30 000 vlaků ročně a Letiště Václava Havla v Praze.

SZÚ z nich zveřejnil mapové a tabulkové výstupy. Vyplývá z nich, že v Česku bylo v roce 2012 ve dne nadměrnému hluku z hlavních silnic vystaveno přes 91 000 lidí, z hlavních železničních tahů 9300 lidí a z letiště 9600 lidí. Nadměrným hlukem z aglomerací trpělo téměř 174 000 lidí. V noci byla čísla kromě železnice ještě vyšší.

Mezní hlukové hodnoty českých hlukových map byly stanoveny ve dne na 70 decibelů pro silniční a železniční dopravu, 60 decibelů pro leteckou dopravu a 50 decibelů pro průmyslové provozy. V nočních hodinách jsou mezní hodnoty nižší o deset decibelů s výjimkou železniční dopravy, kde jsou nižní o pět.

Ministerstvo zdravotnictví mělo z dostupných dat vytvořit akční plány snižování hluku. Další mapování by mělo skončit letos. Od konce roku 2018 budou muset státy EU přejít na nová pravidla mapování, připravuje se proto novela vyhlášky, která je upravuje. 

(čtk)

spinner