​Zahájení stavby D11 z Trutnova k hranici se zdrží, MI Roads se obrátila na ÚOHS

​Zahájení stavby D11 z Trutnova k hranici se zdrží, MI Roads se obrátila na ÚOHS

6.1. - Zahájení stavby úseku dálnice D11 z Trutnova ke státní hranici s Polskem se komplikuje a nabere další zpoždění. V soutěži neúspěšné sdružení firem v čele se společností MI Roads nesouhlasí s výběrem vítěze a obrátilo se na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Vyplývá to z vyjádření generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Radka Mátla na síti X. Původně ŘSD plánovalo, že by stavba úseku o délce 21,1 kilometru mohla začít již loni 19. prosince. Stavět má úsek polská firma Budimex.

"Sdružení vedené společností MI Roads podalo návrh na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele na ÚOHS. Nesouhlasí s výběrem zhotovitele stavby," uvedl Mátl.

Sdružení nejprve proti výběru zhotovitele podalo v prosinci námitky k ŘSD. Když neuspělo u ředitelství, tak se obrátilo na antimonopolní úřad. Mluvčí ŘSD Jan Rýdl doplnil, že odklad zahájení stavby bude závislý na délce řízení u ÚOHS.

Společnost Budimex nabídla v soutěži nejnižší cenu 11,35 miliardy korun bez DPH, tedy 87 procent původně předpokládané ceny. O zakázku se ucházelo šest subjektů. Protestující sdružení Společnost D11, v němž je MI Roads vedoucím účastníkem, nabídlo v soutěží druhou nejnižší cenu 11,71 miliardy korun bez DPH. MI Roads patří přes společnost Metrostav Infrastructure do skupiny Metrostav.

MI Roads tvrdí, že firma Budimex použila k doložení kvalifikace s výstavbou tunelů cizí reference z realizace dílčích prací na tunelu v Kolumbii, které neodpovídají požadavkům zadavatele tendru. Budimex podle MI Roads údajně také nesplnil kvalifikační požadavky pro odborný personál pro výstavbou tunelů. "Za našimi námitkami, které však byly ze strany zadavatele nesprávně odmítnuty, si jako sdružení stojíme, a tak nezbývalo než podat v celé věci návrh na přezkoumání k ÚOHS," uvedl mluvčí MI Roads Michal Jurman.

V září napadlo stavební povolení úseku D11 Tutnov - hranice ekologické hnutí Děti Země. Rozklad podaný hnutím ministr dopravy Martin Kupka (ODS) následně zamítl, čímž stavební povolení nabylo právní moci. Vydané stavební povolení podle Kupky doznalo změn, které sníží na minimum dopady stavby na okolí a přírodu. Výkupy pozemků v trase dálnice má ŘSD hotové.

ŘSD plánuje, že na D11 prioritně vybuduje tříkilometrový úsek u hranice s Polskem. Měl by navázat na polskou rychlostní silnici S3 otevřenou loni v září. Česká strana by tříkilometrový úsek chtěla otevřít v roce 2025. Auta by se tak po něm a po S3 vyhnula polskému pohraničnímu městu Lubawka a české pohraniční obci Královec. Celý úsek Trutnov - státní hranice, jehož součástí jsou i dva půlkilometrové tunely, by měl být podle dosavadních plánů hotový v roce 2027.

ŘSD současně připravuje stavbu úseku D11 z Jaroměře do Trutnova. Se zahájením stavby ŘSD počítá v roce 2025 a s uvedením do provozu v roce 2028. Tím by byla celá D11 hotová.

D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978 a zatím je z plánovaných 154 kilometrů hotových 113 kilometrů. Od prosince 2021 dálnice končí na severním okraji Jaroměře.

(čtk)

Ilustrační foto: ŘSD

spinner