Spolková vláda a DB spustily největší infrastrukturní železniční program

Spolková vláda a DB spustily největší infrastrukturní železniční program

Na železničním summitu Spolkového ministerstva pro digitalizaci a dopravu ve Frankfurtu nad Mohanem představily v září spolková vláda a Deutsche Bahn nejrozsáhlejší a nejkomplexnější infrastrukturní program pro železniční síť a stanice od reformy železnic v roce 1994.

Cílem je dlouhodobě zvýšit přesnost železniční dopravy a vytvořit předpoklady pro dosažení cílů dopravní politiky v osobní i nákladní dopravě. Program se zaměřuje na:

1. Obnovu vysoce přetížené sítě a s tím spojené rozšíření na vysoce výkonnou síť o délce 9 000 kilometrů;

2. Odstranění investičního zaostávání a modernizaci železniční sítě v oblasti;

3. Opatření na zvýšení kapacity jako jsou další přestupní body, výhybky a hustší signalizace pro větší stabilitu a lepší vlakovou dopravu;

4. Digitalizaci železniční sítě s celoněmeckým zavedením evropského vlakového zabezpečovacího systému (ETCS). Díky němu se na stávající síti vytvoří až o 30 procent větší kapacita;

4. Cílené rozšiřování a výstavbu nových tratí, což vyřeší úzká místa a umožní tak i „deutschlandtakt“.

5. Rozsáhlou modernizaci stanic po celém Německu a rozšíření na budoucí stanice s lepším komfortem a širší nabídkou služeb pro cestující na vysoce výkonných koridorech a v plošné síti.

Richard Lutz, předseda představenstva DB AG, uvedl: „Obnovujeme a modernizujeme infrastrukturu programem, který nemá v historii DB obdoby. Jsme velmi vděčni spolkové vládě za její závazek poskytnout dodatečné finanční prostředky ve výši až 45 miliard eur, které jsou k tomu zapotřebí. Nyní je na nás, abychom si společně se stavebním průmyslem vyhrnuli rukávy. Pravdou však je, že enormní stavební zátěž bude náročná i pro cestující a nákladní dopravce. Neexistuje však žádná alternativa, jak se vypořádat se zaostávajícími rekonstrukcemi. Pokud s námi všichni partneři ve stavebnictví a železničním průmyslu potáhnou za jeden provaz, bude tato tour de force úspěšná.“

Rekonstrukce 40 traťových úseků

Ústřední pákou pro kvalitativně lepší železniční služby je generální rekonstrukce celkem 40 traťových úseků ve vysoce přetížené síti do roku 2030. Modernizovány budou také- stanice podél tratí. Aby bylo možné ambiciózní zátěž realizovat, budou traťové úseky vždy na několik měsíců uzavřeny. Po dokončení prací budou tratě méně náchylné k přerušení provozu a výrazně efektivnější. Generální oprava silně vytížených úseků začne v příštím roce na trati Riedbahn mezi Frankfurtem nad Mohanem a Mannheimem. V roce 2025 budou následovat tratě Hamburk-Berlín a Emmerich-Oberhausen. Jen podél Riedbahn DB v rámci rekonstrukce významně zmodernizuje také 20 stanic.

Po dobu celkové rekonstrukce DB společně s dotčenými železničními podniky a orgány odpovědnými za místní dopravu vypracovává koncepci vysoce výkonné dopravy. To zahrnuje například modernizaci objízdných tras. Cílem je, aby omezení pro cestující a zákazníky nákladní dopravy byla po dobu výstavby co nejmenší.

(lan)

Foto: DB

spinner